4.111 lest ·
28 svar
4k lest
28 svar
Hva har jeg på loftet mitt?
Det er et tidligere ekspansjonskar. Kobberrøret har fortsatt ut på taket for avlufting og overkokingsledning.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Det kan være en bjelke nettopp for å slippe å ha en vegg under. Når folk fjerner bærende vegger så trengs en bjelke for avlastning og noen ganger går det an å legge den på loftet i stedet for synlig i taket under.P psu skrev:
Høres rimelig ut. Ville det vært veldig dumt å anta at det er blindledninger og at man bare kan kappe det bort? Eller bør man få hjelp av en rørlegger for å være sikker. Har fulgt det ene røret ned i kjelleren og der går det til gulvsluk. Det andre er jeg ikke sikker på hvor det ender der nede.D Daniel 109 skrev:
Sannsynligvis er det kappet der det kommer ut i taket på kjelleren. Det ble vanligvis tilkoblet direkte på panntoppen.
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
· Bromma
· 2 704 innlegg
Düsseldorff
Bygningsvaktmester
- Bromma
- 2.704 innlegg
Det ville vært skikkelig dumt å fjerne bjelken i alle fall.P psu skrev:Høres rimelig ut. Ville det vært skikkelig dumt å anta at det er blinde ledninger og at man bare kan kappe dem bort? Eller bør man trenge hjelp av en rørlegger for å være sikker. Har fulgt det ene røret ned i kjelleren, og der går det til sluk. Det andre er jeg ikke sikker på hvor det ender der nede.
Verktøyentusiast
· E
· 15 066 innlegg
Kan du legge opp en planløsning med balken inntegnet?P psu skrev:
Noen oppgave må den jo ha, og det eneste rimelige er å slippe å ha støtte under?
Edit: Kikker jeg litt til på bildet så ser det ut som om bjelkelaget henger i balken?
Sist redigert:
Düsseldorff skrev:
Fotografen skrev:
Düsseldorff skrev:
Antar at det er som flere sa her at spennet blir for langt da det ikke er noen vegg under. Men burde ikke samme problemet være i første etasje der det verken finnes vegg eller bjelke? Bjelken ligger ved den gule streken, men på etasjen over da. Jeg som hadde trodd at de bærende veggene bare var ytterveggene på langsideneFotografen skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Seksjons-tegningen viser et tverrsnitt av huset som er akkurat der det er en linje med vekslende lange og korte streker. Ifølge seksjons-tegningen ser det ut til å være veggene mot kattvindene som er bærende, men på planløsningen er det tegnet noe over dem. Betyr det at de veggene er fjernet der? I så fall har man vel forsøkt å kompensere for det med bjelken. Om det er vellykket eller ikke vet jeg ikke.
På inngangsplanet er det veggen mellom spisestue og tjenestepikeværelse som er tegnet inn på seksjons-tegningen. Det bør bety at den veggen er bærende akkurat der. I midten og andre enden av det planet flyttes bæringen antakeligvis over til veggen mellom kjøkken og trapp henholdsvis veggen på hver side av kjellertrappen.
Ytterveggene er også bærende, men kan ikke ta opp lasten fra bjelkelaget alene.
Men hus fram til 50-tallet kan være merkelig bygget med bærende vegger på kinkige måter som også skifter retning.
På inngangsplanet er det veggen mellom spisestue og tjenestepikeværelse som er tegnet inn på seksjons-tegningen. Det bør bety at den veggen er bærende akkurat der. I midten og andre enden av det planet flyttes bæringen antakeligvis over til veggen mellom kjøkken og trapp henholdsvis veggen på hver side av kjellertrappen.
Ytterveggene er også bærende, men kan ikke ta opp lasten fra bjelkelaget alene.
Men hus fram til 50-tallet kan være merkelig bygget med bærende vegger på kinkige måter som også skifter retning.
BirgitS skrev:
Seksjonstegningen viser et tverrsnitt av huset som er akkurat der det er en linje som er vekselvis lange og korte streker. Ifølge seksjonstegningen ser det ut til å være veggene mot kattvindene som er bærende, men på plantegningen er det tegnet noe over dem. Betyr det at de veggene er fjernet der?
I så fall har man vel forsøkt å kompensere for det med bjelken. Om det er vellykket eller ikke vet jeg ikke.
På entréplanet er det veggen mellom spisestue og pikeværelse som er tegnet på seksjonstegningen. Det bør bety at den veggen er bærende akkurat der. I midten og andre enden av det planet flyttes bæringen antakeligvis over til veggen mellom kjøkken og trapp hhv. veggen på den ene siden av kjellertrappen.
Ytterveggene er også bærende men kan ikke ta opp lasten fra bjelkelaget alene.
Men hus fram til 50-tallet kan være merkelig bygget med bærende vegger på rare måter og som skifter retning.
Takk for et utførlig svarBirgitS skrev:
Seksjonstegningen viser et tverrsnitt av huset som er akkurat der det er en linje som er vekselvis lange og korte streker. Ifølge seksjonstegningen ser det ut til å være veggene mot kattvindene som er bærende, men på plantegningen er det tegnet noe over dem. Betyr det at de veggene er fjernet der?
I så fall har man vel forsøkt å kompensere for det med bjelken. Om det er vellykket eller ikke vet jeg ikke.
På entréplanet er det veggen mellom spisestue og pikeværelse som er tegnet på seksjonstegningen. Det bør bety at den veggen er bærende akkurat der. I midten og andre enden av det planet flyttes bæringen antakeligvis over til veggen mellom kjøkken og trapp hhv. veggen på den ene siden av kjellertrappen.
Ytterveggene er også bærende men kan ikke ta opp lasten fra bjelkelaget alene.
Men hus fram til 50-tallet kan være merkelig bygget med bærende vegger på rare måter og som skifter retning.
Kattvindene er fjernet, og der har det blitt satt limtrebjelke og stolper inne i soverommet i stedet. Jeg trodde at det var for å ha bæreevne, men tror at bjelken er mye eldre enn det.
En av kattvindene på den andre siden av huset er også fjernet, og der har man lagt en stålbjelke på loftet i linjen der kattvinden har vært, og satt støtter fra takstolene ned på den. Mange forskjellige løsninger på samme problem, men det blir forvirrende, synes jeg. Skulle ønske å innrede loftet, og i så fall hadde det vært fint å slippe kisten i midten av rommet.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 innlegg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46.194 innlegg
Det går jo alltid an å ta inn en bygningskonstruktør med god erfaring av 20-tallshus for å se hva som er bra gjort, hva som bør gjøres om og om det går an å gjøre på en måte så at loftet kan innredes. Det sistnevnte kan kreve forsterkninger siden det innebærer at bjelkelaget blir tyngre.
Ekspansjonskaret må jo være frakoblet, ellers hadde du hatt fuktighet over. Det skal jo være halvfullt med vann for å holde trykket, og vannet blir litt halvlunkent.
Gjelder bjelken så har jo noen lagt et heftig arbeid på å få den dit, så en vill gjetning er at den trengs da…
Gjelder bjelken så har jo noen lagt et heftig arbeid på å få den dit, så en vill gjetning er at den trengs da…
Verktøyentusiast
· E
· 15 066 innlegg
Jo, bjelken er nok istf mellomveggen på den andre siden av huset. Den er nok nødvendig.
Klikk her for å svare