Hei!

Jeg har et lite problem som jeg håper dere kan gi meg et svar på. Det er slik at jeg holder på med å bygge om en stall til en garasje, og da trenger jeg å installere to nye garasjeporter. Konstruksjonen i veggen, slik den ser ut i dag, består av en bunnsvill på 125x105mm, deretter vanlige stående stendere, og så kommer det enda en 125x105mm stender. Det er her jeg har et problem fordi den øvre stenderen har en skjøt midt i en av de tiltenkte portene. Spørsmålet er hvordan jeg skal gå frem nå? Jeg har tenkt ut tre alternativer som eventuelt kunne fungere.
Veggramme av treverk med markerte skarver, stendere og åpning for planlagte garasjeporter. Byggematerialer ligger spredt på gulvet. Bilde av en trekonstruksjon med synlig skjøt i en horisontal bjelke over to vertikale stendere. Skissen viser mulig forsterkning.
Alt1. Montere noen skruer og fuge sammen skjøten slik at den sitter ordentlig, og deretter enkelt ta bort de stående stenderne og montere porten min (Det er jo fortsatt 125x105mm stendere)

Alt2: Skru sammen skjøten ordentlig, i tillegg til at jeg monterer en bord utenpå stenderen, i dette tilfelle en 45x125 (Se bilde så kanskje dere forstår hva jeg mener)
Rammeverk av treverk i en byggevegg med isolasjon, en skarv i midtre bjelke, målt 45x125 mm. Verktøy og materialer på gulvet.

Alt3: Kappe stenderen og montere inn en ny bjelke slik at skjøtene blir på hver sin side av porten over de stående stenderne.

Det bør også nevnes at det finnes en overetasje på dette bygget som man må ta hensyn til lastmessig.

Eller hvis dere kanskje har noen andre ideer, så kom gjerne med forslag.
Takk på forhånd
/Rags

Jeg ville valgt alt 3, lettest å klare selv ved å "ta i" med dimensjonene uten å regne på det.
Forsterker du bef skjøt med regla på siden må du sette regler på begge sider for å unngå et vridende moment i bjelken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.