Vet ikke om dette spørsmålet havner i riktig forum, men det var det nærmeste jeg kunne finne (alternativet hadde vært under "gulv")...
Jeg prøver å ta opp et hull (for nytt kjøkkenavløp) i bjelkelaget mellom boligplan og kjeller på et hus bygget i -43. Kjellervegger av betonghullstein, stamme for øvrig av tre. Men jeg støter på patrulje, jeg sitter fast halvveis i noe hardt materiale og ødelegger bare treborrene! Må skaffe en ekstra lang bor for noe annet, men for hva?
Bjelkelaget er ca 30 cm tykt og består av (ovenfra):
1. Gulvplanker (spontede, ca 30 mm tykke)
2. Lektere, ca 100 mm høye, med trespon i mellomrommene)
3. Svart papp
4. Ytterligere et lag tre (uklar tykkelse)
5. NOE HARDT MATERIALE (ukjent tykkelse, men trolig ikke over 10 mm)
6. Lektere, ca 100 mm høye, med trespon i mellomrommene)
7. Svart papp
8. Takbord (uhøvlet, ca 20 mm tykt)
9. Gipsplate
Det går utmerket å bore både ovenfra og nedenfra, frem til lag 5 der i midten.
Det høres ikke ut som stein men heller ikke metall. Jeg har prøvd på flere ulike steder så jeg tror ikke at det er en beskyttelsesplate for ledninger eller lignende.
Noen som har en idé om hva det kan være for noe? Eternit?
Jeg prøver å ta opp et hull (for nytt kjøkkenavløp) i bjelkelaget mellom boligplan og kjeller på et hus bygget i -43. Kjellervegger av betonghullstein, stamme for øvrig av tre. Men jeg støter på patrulje, jeg sitter fast halvveis i noe hardt materiale og ødelegger bare treborrene! Må skaffe en ekstra lang bor for noe annet, men for hva?
Bjelkelaget er ca 30 cm tykt og består av (ovenfra):
1. Gulvplanker (spontede, ca 30 mm tykke)
2. Lektere, ca 100 mm høye, med trespon i mellomrommene)
3. Svart papp
4. Ytterligere et lag tre (uklar tykkelse)
5. NOE HARDT MATERIALE (ukjent tykkelse, men trolig ikke over 10 mm)
6. Lektere, ca 100 mm høye, med trespon i mellomrommene)
7. Svart papp
8. Takbord (uhøvlet, ca 20 mm tykt)
9. Gipsplate
Det går utmerket å bore både ovenfra og nedenfra, frem til lag 5 der i midten.
Det høres ikke ut som stein men heller ikke metall. Jeg har prøvd på flere ulike steder så jeg tror ikke at det er en beskyttelsesplate for ledninger eller lignende.
Noen som har en idé om hva det kan være for noe? Eternit?
Hmm
Virkelig bare 10 mm tykt?
Føles det glatt eller ujevnt på overflaten.
Får du klang i svaret når du slår på det?
Før var det vanlig at man helte ned div overflødig mtrl i bjelkelagene.
I noen tilfeller brukte man slagg som isolasjon.
Har dog aldri kommet over eternittplater inne i bjelkelag.
Har du prøvd å bore med betongbor?
Virkelig bare 10 mm tykt?
Føles det glatt eller ujevnt på overflaten.
Får du klang i svaret når du slår på det?
Før var det vanlig at man helte ned div overflødig mtrl i bjelkelagene.
I noen tilfeller brukte man slagg som isolasjon.
Har dog aldri kommet over eternittplater inne i bjelkelag.
Har du prøvd å bore med betongbor?
Jo, jeg klarte til slutt å lage et hull og kunne konstatere at det var en slags hard steinplate. Siden stedet er nær hjørnet mellom en innervegg og en yttervegg og rommet under tidligere har huset oljetank og lignende, gjetter jeg at det finnes en forbindelse. Eller bare stabilisering av mellomveggen mot ytterveggen.
Tenk at et i teorien enkelt prosjekt ("Bore et 50 mm hull i gulvplankene, gå gjennom isolasjonen med en lang trebor og lage et anvisningshull nede i kjellertaket, og så bore et tilsvarende 50 mm hull i taket") kan bli så kronglete i praksis. Vel, nå vet jeg i det minste at jeg har krysslagte gulvbjelker og et plankelag mellom dem også.
Tenk at et i teorien enkelt prosjekt ("Bore et 50 mm hull i gulvplankene, gå gjennom isolasjonen med en lang trebor og lage et anvisningshull nede i kjellertaket, og så bore et tilsvarende 50 mm hull i taket") kan bli så kronglete i praksis. Vel, nå vet jeg i det minste at jeg har krysslagte gulvbjelker og et plankelag mellom dem også.
Jo, jeg funderte også på det, men hvorfor i all verden ha en brannsikring midt i bjelkelaget, med både bjelker og spon både under og over, istedenfor direkte i himlingen? Kanskje alle "ekte" byggmestre var forsvarsmobilisert -43? 
Klikk her for å svare