Jeg kan vise med bilder hvordan vi gjorde det.
Kupan kom ferdig med utendørs gips. Så bygger man lektene, og på det skrur man på BluClad (tidligere kalt Masterfacade). Det skal være en luftspalte mellom platen og gipsen.

For en beskrivelse av hvordan man pusser på BluClad, sender jeg en mail til deg.
d26kl16.jpg


d29entrekupa.jpg

Vi har ikke pusset ennå. Grunnen til det er at vi jobber med å utvikle en ny metode, i stedet for puss, men som likevel ser ut som puss for påføring på disse platene som er enklere og billigere.
 
Snickarboden skrev:
Sweli>Kan du beskrive veggens oppbygging? Mail gjerne over litt info til meg også... høres veldig interessant ut.
snickarboden@hotmail.com

/Kent
Hei Kent,
De to mailene som jeg sendte til deg fikk jeg Delivery fail.
Postboksen din er full.

For å gi de som ønsker det muligheten til å hente informasjonen har jeg lagt den her:
Uavhengig Sertifiseringsorgan i England for bygg i Europa:
http://www.brecertification.co.uk/pdf/Cert_57_(Nov_99).pdf

Ljunberg Fasadebrosjyre:
[urlhttp://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/fasad_lu/$file/fasad_lu.pdf[/url]

OBS: denne platen heter i dag BluClad:
http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterf/$file/masterf.pdf
 
Sweli skrev:
At jeg vet at du ikke har lest ser jeg gjennom dine kommentarer f.eks. når du sier "stumme skiver som eneste underlag", i tidligere kommentar sier du "men det krever naturligvis bevegelsesfuger" hvilket er helt feil.

For det første skal man absolutt IKKE ha disse skivene som eneste underlag. Det sier fabrikanten uttrykkelig i sin beskrivelse. Som du kan lese i mine innlegg står det at det er en FOGFRI konstruksjon.
Du tar feil. Jeg har kommet over metoden tidligere og lest om den, det er dog en stund siden, og jeg ble aldri spesielt interessert siden jeg ikke syntes det virket som en god metode for et trehus som jo lever under det stive skallet.

Nå har jeg skimmet gjennom materialet igjen og er fremdeles ikke overbevist. Som jeg tolker det så skal man ha en bevegelsesfuge etter maks 6 m, men ikke i pussen, og det synes jeg virker merkelig. Skulle vært interessant å se et eksempel i nordisk klima som har ti år på baken.

(Jeg orker dog ikke å lese i minste detalj så jeg kan ha oversett noe, men forklar da i stedet for å opponere deg om at man ikke er oppdatert, det er jo derfor man har et forum!!)
 
Uten å være ekspert på noen måte, så burde jo noe stumt materiale, uansett hvilket, bevege seg like mye som underlaget det sitter fast i, dvs platene burde bevege seg innbyrdes i forhold til hverandre. I annet fall vil jo festene bryte/løsne, sammenlign med et alutak spikret på treunderlag, etter en stund er hullene mye større i platen pga bevegelser. (OK litt ekstrem sammenligning, men likevel...)
Men er vi ikke litt OffTopic nå?
 
MrMagic skrev:
Uten å være ekspert på noen måte, så burde jo noe stumt mtrl, uansett hvilket, bevege seg like mye som underlaget det sitter fast i, dvs platene burde bevege seg innbyrdes i forhold til hverandre. I annet fall vil jo innfestningene briste/løsne, sammenlign med et alutak spikret på treunderlag, etter en stund er hullene mye større i platen pga bevegelser. (OK litt ekstrem sammenligning, men likevel...)
Men er vi ikke litt OffTopic nå ?
Jo, det er det jeg også er inne på og da burde påkjenningene på den tynne pussen over fugene mellom platene bli enorm om det er et trehus man prøver å kapsle inn. Spesielt om "den sementbaserte pussen blir ett med den sementbaserte platen" som Sweli skriver. Da må pussen over fugen mellom platene ta hele belastningen når trebjelkelaget spenner. Et sted må det kunne bevege seg! Kanskje festene til platene er så pass myke at de tar bevegelsen...?

Klurigt.

Men, som sagt, så "tviler jeg" på metoden, hvilket ikke betyr at jeg er overbevist om at den ikke fungerer eller AT den fungerer. Når jeg tenker etter så tviler jeg på det meste når det gjelder hus. Jeg begynner nok å bli paranoid. Hjelp!
 
Tenk at det kom til å bli opphetet på STO-puts -tråden..
Interessant lesning dere bød på!

Framerate skrev:
Jeg begynner nok å bli paranoid. Hjelp!
Bare rolig, Du er ikke alene... ;)
 
Enig med MatildaSofia, tenk hvor interessant det kan være med puss... alltid like gøy å se hvilke spor trådene tar. "Herrens (og forumets) veier er uransakelige", men på den andre siden får man en masse tips man aldri hadde drømt om før tråden kom til.

Er enda ikke klar over det opprinnelige spørsmålet:
Vennligst opplys en uvitende: fordeler/ulemper, hva tenke på, eventuelle prisforskjeller (som da burde synes i de to tilbudene), hva er deres erfaringer?
. Men det kommer kanskje...?

Takk og på gjenhør / Kibba
 
Spørsmålet er om det er positivt eller negativt at det finnes flere paranoide der ute?

Når det gjelder fordeler og ulemper, så er svaret enkelt:

Uansett hvilken fasade man velger så er det overveiende ulemper. :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.