20.259 lest ·
22 svar
20k lest
22 svar
Hva er STO puss?
Jeg kan vise med bilder hvordan vi gjorde det.
Kupan kom ferdig med utendørs gips. Så bygger man lektene, og på det skrur man på BluClad (tidligere kalt Masterfacade). Det skal være en luftspalte mellom platen og gipsen.
For en beskrivelse av hvordan man pusser på BluClad, sender jeg en mail til deg.


Vi har ikke pusset ennå. Grunnen til det er at vi jobber med å utvikle en ny metode, i stedet for puss, men som likevel ser ut som puss for påføring på disse platene som er enklere og billigere.
Kupan kom ferdig med utendørs gips. Så bygger man lektene, og på det skrur man på BluClad (tidligere kalt Masterfacade). Det skal være en luftspalte mellom platen og gipsen.
For en beskrivelse av hvordan man pusser på BluClad, sender jeg en mail til deg.


Vi har ikke pusset ennå. Grunnen til det er at vi jobber med å utvikle en ny metode, i stedet for puss, men som likevel ser ut som puss for påføring på disse platene som er enklere og billigere.
Hei Kent,Snickarboden skrev:
De to mailene som jeg sendte til deg fikk jeg Delivery fail.
Postboksen din er full.
For å gi de som ønsker det muligheten til å hente informasjonen har jeg lagt den her:
Uavhengig Sertifiseringsorgan i England for bygg i Europa:
http://www.brecertification.co.uk/pdf/Cert_57_(Nov_99).pdf
Ljunberg Fasadebrosjyre:
[urlhttp://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/fasad_lu/$file/fasad_lu.pdf[/url]
OBS: denne platen heter i dag BluClad:
http://www.ljungberg.se/webb/Fotogalleri.nsf/LookupFiles/masterf/$file/masterf.pdf
Du tar feil. Jeg har kommet over metoden tidligere og lest om den, det er dog en stund siden, og jeg ble aldri spesielt interessert siden jeg ikke syntes det virket som en god metode for et trehus som jo lever under det stive skallet.Sweli skrev:At jeg vet at du ikke har lest ser jeg gjennom dine kommentarer f.eks. når du sier "stumme skiver som eneste underlag", i tidligere kommentar sier du "men det krever naturligvis bevegelsesfuger" hvilket er helt feil.
For det første skal man absolutt IKKE ha disse skivene som eneste underlag. Det sier fabrikanten uttrykkelig i sin beskrivelse. Som du kan lese i mine innlegg står det at det er en FOGFRI konstruksjon.
Nå har jeg skimmet gjennom materialet igjen og er fremdeles ikke overbevist. Som jeg tolker det så skal man ha en bevegelsesfuge etter maks 6 m, men ikke i pussen, og det synes jeg virker merkelig. Skulle vært interessant å se et eksempel i nordisk klima som har ti år på baken.
(Jeg orker dog ikke å lese i minste detalj så jeg kan ha oversett noe, men forklar da i stedet for å opponere deg om at man ikke er oppdatert, det er jo derfor man har et forum!!)
Uten å være ekspert på noen måte, så burde jo noe stumt materiale, uansett hvilket, bevege seg like mye som underlaget det sitter fast i, dvs platene burde bevege seg innbyrdes i forhold til hverandre. I annet fall vil jo festene bryte/løsne, sammenlign med et alutak spikret på treunderlag, etter en stund er hullene mye større i platen pga bevegelser. (OK litt ekstrem sammenligning, men likevel...)
Men er vi ikke litt OffTopic nå?
Men er vi ikke litt OffTopic nå?
Jo, det er det jeg også er inne på og da burde påkjenningene på den tynne pussen over fugene mellom platene bli enorm om det er et trehus man prøver å kapsle inn. Spesielt om "den sementbaserte pussen blir ett med den sementbaserte platen" som Sweli skriver. Da må pussen over fugen mellom platene ta hele belastningen når trebjelkelaget spenner. Et sted må det kunne bevege seg! Kanskje festene til platene er så pass myke at de tar bevegelsen...?MrMagic skrev:Uten å være ekspert på noen måte, så burde jo noe stumt mtrl, uansett hvilket, bevege seg like mye som underlaget det sitter fast i, dvs platene burde bevege seg innbyrdes i forhold til hverandre. I annet fall vil jo innfestningene briste/løsne, sammenlign med et alutak spikret på treunderlag, etter en stund er hullene mye større i platen pga bevegelser. (OK litt ekstrem sammenligning, men likevel...)
Men er vi ikke litt OffTopic nå ?
Klurigt.
Men, som sagt, så "tviler jeg" på metoden, hvilket ikke betyr at jeg er overbevist om at den ikke fungerer eller AT den fungerer. Når jeg tenker etter så tviler jeg på det meste når det gjelder hus. Jeg begynner nok å bli paranoid. Hjelp!
Enig med MatildaSofia, tenk hvor interessant det kan være med puss... alltid like gøy å se hvilke spor trådene tar. "Herrens (og forumets) veier er uransakelige", men på den andre siden får man en masse tips man aldri hadde drømt om før tråden kom til.
Er enda ikke klar over det opprinnelige spørsmålet:
Takk og på gjenhør / Kibba
Er enda ikke klar over det opprinnelige spørsmålet:
. Men det kommer kanskje...?
Takk og på gjenhør / Kibba
Klikk her for å svare