Hei,

snakker for tiden med to byggefirmaer som regner på vårt husbygg. Vi skal ha pusset fasade, "snutputs" - ikke spritpuss.

Stammen blir i løsvirke.

Den ene foreslår den konvensjonelle metoden med isolasjonsplate og puss, den andre foreslår styrofoam-plate med STO-puss.

Har forstått at STO-puss er noe ganske nytt på markedet, eller?

Vennligst opplys en uvitende: fordeler/ulemper, hva å tenke på, eventuelle prisforskjeller (som da burde vises i de to tilbudene), hva er deres erfaringer?

Takk for info / Kibba
 
Et firma som heter så. Ikke nytt.
www.sto.se
Vet ikke om deres puss skiller seg fra andre.
Men jeg vet at de har en farge som de har patent på som heter Lotusan, så den på en messe. Selvrensende, så smart!

:)
 
MatildaSofia skrev:
Selvrensende, så smart!
:)
::) Kan det funke? ???
:-/ Kanskje på tide med en ny tråd. BetongMatilda tester. :-X ;D
 
Immobil skrev:
::) Kan det funke? ???
:-/ Kanskje tid for en ny tråd. BetongMatilda tester. :-X ;D

;D Foretrekker Miss Superfloor...
JA, det funket. Jeg fikk teste og se resultatet med egne øyne.. Skitne til en vegg som ikke var malt med Lotusan og en med..
Den vanlige pussfargen, der satte støvet seg og når man helte vann på ble det skikkelig skittent.
Når vannet kom på fasaden med Lotusan perlet det seg og rullet bort skitten :o
 
Det fungerer !!!!!!

Teknologien bak er en silikonemulsjon som frastøter vann og smuss !!!!!

Har sett det selv.

Både STO og Caparol har dette produktet !

Verdens beste sokkelfarge - holder sokkelen ren og pen !

;)
 
.. og når man vil male om? (Tenker på silicon)
 
den maler seg selv.. ja det er fantastisk. ;)
 
MatildaSofia skrev:
den maler seg selv.. ja det er fantastisk. ;)
::) Du tror på julenissen også, eller? ??? :-/
 
Tommy_S skrev:
.. og når man vil male om? (Tenker på silicon)
den kan males over med samme type maling.

men du har jo også rett, silicon i ren form er umulig å male over - men i malingen er den tydeligvis kjemisk bundet i malingen på en eller annen måte - jeg spurte en som vet og han sa at riktig betegnelse er silikoisoerad ??
 
kibba skrev:
Hei,

snakker for øyeblikket med to byggefirmaer som regner på husbygget vårt. Vi skal ha pusset fasade, "snutputs" - ikke spritputs.

Stammen blir i løsvirke.

Den ene foreslår den konvensjonelle metoden med isoleringsplate og puss, den andre foreslår polystyrenplate med STO-puss.

Forstår at STO-puss er noe ganske nytt på markedet, eller?

Vennligst opplys en uvitende: fordeler/ulemper, hva man bør tenke på, eventuelle prisforskjeller (som da burde vises i de to tilbudene), hva er deres erfaringer?

Takk for informasjon / Kibba

Begge metodene bruker seg av et mykt materiale for pussen. Det gjør at du aldri kan spikre, skru eller slå på den pussede veggen uten å skade pussen.

Vi skal pusse våre karnapper snart, og vi har satt opp BluClad plate som er en sementbasert plate som kan pusses direkte på.
Denne metoden brukes veldig mye i store leilighetsbygg og store bygninger i Sverige, men den har ikke kommet ut på villamarkedet ennå. Det er få som vet at den finnes.
Platen er dessuten brannsikker.
Hvis du ser på vår hjemmeside ser du hvordan platene ser ut på plass.

Til balkongen skal vi bruke Pyroksplate som er spesiell for å legge fliser på. Også denne er brannsikker. Man kan bruke den til fasader der man tenker å ha tegl eller annen type stein som mexitegl.

BluClad finnes for eksempel på Fredells. Der har de en utstilling som viser hvordan man pusser på dem. Man bruker for eksempel Maxit puss.
Fordelen er at pussen som er sementbasert blir ett med den sementbaserte platen. Man kan bruke allerede farget puss eller bruke ufarget puss som deretter males med silikatmaling, akkurat som på betongvegger.

Vi har betongvegger i første etasje som allerede har pussstruktur, derfor skal vi bruke ufarget puss og så male hele huset med silikatmaling.

For den som vil vite mer, har jeg PDF-filer med informasjon om disse platene, som jeg kan sende på mail.
 
Sweli skrev:
Begge metodene bruker et mykt materiale for pussen. Det gjør at du aldri kan spikre, skru eller slå på den pussede veggen uten å skade pussen.

Vi skal pusse våre kupler snart og vi har satt opp BluClad plate som er en sementbasert plate som kan pusses direkte på.
Denne metoden brukes veldig mye i store leilighetsbygg og store bygninger i Sverige, men den har ikke kommet ut på villamarkedet ennå. Det er få som vet at den finnes.
Platen er dessuten brannsikker.
Om du ser på vår hjemmeside, ser du hvordan platene ser ut på plass.

Til balkongen skal vi bruke Pyroksplate som er spesiell for å legge klinkers på. Også denne er brannsikker. Man kan bruke den til fasader der man tenker å ha tegl eller annen type stein, type mexitegl.

BluClad finnes f.eks. på Fredells. Der har de en utstilling som viser hvordan man pusser på de. Man bruker f.eks. Maxit puss.
Fordelen er at pussen som er sementbasert, blir ett med den sementbaserte platen. Man kan bruke allerede farget puss eller man bruker ufarget puss som deretter males med silikatmaling akkurat som på betongvegger.

Vi har betongvegger i første etasje som allerede har pussstruktur, derfor skal vi bruke ufarget puss og så male hele huset med silikatmaling.

For de som vil vite mer, har jeg Pdf.-filer med informasjon om disse platene, som jeg kan maile over.
Tråden gjaldt et laftehus, og jeg tviler på at en stiv plate egner seg som eneste underlag for puss i et slikt tilfelle. Isoporen man bruker under Sto og for eksempel Combimix Futura gjør at man kan tillate den større bevegelsen i underlaget som trebjelkelag gir.
At det fungerer på større leilighetsbygg og lignende stive konstruksjoner er en annen sak og det tviler jeg ikke på, men det krever naturligvis bevegelsesfuger. Selv en mindre flate går sikkert også bra.
 
Framerate,

Før man uttaler seg burde man lese litt informasjon. Metoden brukes nettopp på bindingsverkshus/tretak. Hvis du søker på nettet etter BluClad vil du se at den brukes for eksempel i Tyskland og England på nettopp TREHUS.

Her er det som står på Lungberg.se, selskapet som importerer platen fra England.

Bluclad
Ubrannbar, hygroskopisk og frostsikker fasadeplate av fibercement med glatt framside og rå bakside. Platen leveres med sagede, rette kanter og glatt framside. Platen er overflatebehandlet for å redusere fuktopptak, derfor kan den forbli ubehandlet under byggetiden (maks 6 måneder). Platens formstabilitet tillater skjøtfri montering ved oppbygging av pussfasader og kan også brukes som underlag for utvendige fliser.

Her kommer bilder av hus i SVERIGE som brukte metoden:

eksjo1.jpg
Knapt et betonghus

magnarp3.jpg

Her kan du se litt nærmere bilde av resultatet:

magnarp6.jpg
 
Sweli skrev:
Framerate,

Før man uttaler seg burde man lese litt informasjon.
Og det vet du at jeg ikke har gjort?

Jeg er skeptisk til stive plater som eneste underlag til puss siden et trehus beveger seg ganske mye, kanskje spesielt i vårt klima der både temperatur og luftfuktighet kan variere ekstremt over et år.

Den som lever får se. Kanskje er en utmerket metode også i Sverige. Kanskje ikke.
 
Framerate skrev:
Og det vet du at jeg ikke har gjort?

Jeg er skeptisk til stive skiver som eneste underlag til puss siden et trehus beveger seg ganske mye, kanskje spesielt i vårt klima der både temperatur og luftfuktighet kan variere ekstremt over et år.

Den som lever får se. Kanskje er en utmerket metode også i Sverige. Kanskje ikke.

At jeg vet at du ikke har lest ser jeg gjennom dine kommentarer, for eksempel når du sier "stive sivor som eneste underlag", i tidligere kommentar sier du "men det krever naturligvis bevegelsesfuger" hvilket er helt feil.

For det første skal man absolutt IKKE ha disse skivene som eneste underlag. Det sier fabrikanten uttrykkelig i sin beskrivelse. Som du kan lese i mine innlegg står det at det er en FOGFRI konstruksjon.
 
Sweli>Kan du beskrive veggens oppbygging? Send gjerne litt info til meg med... høres klart interessant ut.
snickarboden@hotmail.com

/Kent
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.