Hei alle.

Jeg har festet elfa-konsoller på en pusset teglvegg ved hjelp av vanlige gunnebo plastplugger. Nå har jeg lastet hyllen litt for mye, så pluggene har arbeidet seg utover og etterlatt betydelig større hull.

Det finnes tre løsninger som jeg ser det.
1) Fylle i med fyrstikker og bruke en større skrue (dårlig løsning).
2) Bore med større dimensjon. I med større plugg og større skrue (litt bedre).
3) Blåse rent hullet, i med sementbasert sparkelmasse og en ny plugg. (anbefalt løsning ifølge eksperter hvis man vil at det skal holde i lengden, se link nedenfor)

Spørsmålet er: Hva er "sementbasert sparkelmasse"?
Vanlig veggsparkel?
Hvor kan man kjøpe det? Claes Ohlsson, Jula, etc?
Fungerer det like bra med silikon eller konstruksjonslim?

Link med instruksjon:
http://www.viivilla.se/gor-det-sjalv/renovering/satt-fast-en-los-plugg/

Takk!

• Liker
MH1001
  • Laddar…
S
typ sånn her
http://www.weber.se/betong-cement-v...gningspackling/weber-betongspackel-snabb.html
nei. vanlig sparkel er ikke det samme
anbefaler større byggevarehandel (kan dog finnes mindre forpakninger på f.eks. jula clas ohlson m.fl.)
ikke silikon kan kanskje fungere med k.lim.
"eksperten" på bildet ser ut til å bruke noe fra danalim.
selv ville jeg satse på gjengestang og injeksjonsmasse
da det ser ut til å være tunge saker på hyllene

Takk!

Det jeg finner på de butikkene som jeg pleier å besøke er: http://www.bauhaus.se/betongspackel.html
Men det er som å blande til sement. Også den linken som du ga meg så er det slik. Hvordan får man da inn det dypt i et hull?
Kan man fylle en gammel patronsprøyte? eller finnes det andre triks?
Eller finnes det å kjøpe ferdig på sprøyte?
I så fall, er det noen som vet hvor man kan kjøpe det i Stockholmstraktene. Jeg pleier bare å henge på de store varehusene.

Takk igjen!

• Liker
MarcusThe
  • Laddar…
Jeg vil anbefale ankerlim og gjengestang. Ankerlim selges på alle store byggevarehus og kommer normalt i en patron.

Fischer og Essve har bra bilder på hvordan man bruker ankerlim på sine respektive nettsider.

Lykke til!

• Liker
fobbson
  • Laddar…
yakumo skrev:
Takk!

Det jeg finner på de butikker som jeg pleier å besøke er: [lenke]
Men det er som å blande til sement. Også den lenken som du ga meg så er det så. Hvordan får man da inn det dypt i et hull?
Kan man fylle en gammel patronsprøyte? eller finnes det annet triks?
Eller finnes det å kjøpe ferdig på sprøyte?
I så fall, er det noen som vet hvor man kan kjøpe det i Stockholmstrakten. Jeg pleier bare å henge på de store varehusene.

Takk igjen!
Fisher har et produkt som heter Cement express, finnes bla. på byggmax.

Fischer Cement express tube med etikett og instruksjoner for bruk, til salgs på byggmax.

https://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/cement-och-bruk/cement-express-p18165

Mange takk for mange gode tips!

finnes på Biltema tror de kalte det ankarmasse sitter som berget i mine leca vegger

Yakumo, fant du noen løsning på problemet? Jeg har prøvd Fischer Cement Express, men den var for grov i strukturen til å fylle ut mellom plugg og hull.

• Liker
Schmäck
  • Laddar…
Er det ikke lettere å bruke riktig plugg for hullet, i tegl pleier det å sitte jæ#@$% bra. Eller har jeg gått glipp av noe.

Kenneth5828, om du har tips på plugger som funker i halvløst murbruk, så
er jeg mer enn takknemlig :-). De fleste hullene havner jo i teglsteinen, men i mitt nåværende prosjekt så blir det dessverre noen i mørtelen mellom steinene...

L
Dype hull min 10 cm 2 plugg etter hverandre i hullet + lang skrue

• Liker
Anker62 og 1 annen
  • Laddar…
I dårlig puss fungerer ankermasse og gjengestang veldig bra.

Finnes på de fleste byggevarehus, byggmax, biltema og (tror jeg) Jula.

Det skal gå an å bruke ankermasse og visse plugtyper og vanlig skrue, men der har jeg dårlig oversikt over hva man skal bruke.

Takk Liteavvarje og hempularen for tips. Gjengetapp var ikke aktuelt i min applikasjon og jeg orket ikke riktig å holde på med blandingsmasser eller to-komponentløsninger. Slik gjorde jeg når jeg endte opp med hullet i "løst" bruk:

Støvsuget først bort alt løst og presset deretter inn "passe" mye (=ganske mye) av Fischer sement express, hvorpå jeg skapte et hull i den myke massen, først med en spiss 6 mm-stang og deretter med en 8 mm-stang. Når 8 mm-stangen satt i, presset jeg på masse utenfra og liksom vibrerte inn rundt stangen. Stangen kunne deretter vris ut (hvis man holdt mot massen litt forsiktig med fingrene) og etterlot bare hullet. Tørke til det hadde herdet, kanskje to dager. Sjekk at pluggen gikk i. Hvis ikke, bor opp med 8 mm (vanlig stålbor uten slag). Litt PL400-lim, først i hullet, deretter på pluggen som jeg sakte vred i for å få med limet inn i hullet. Tørk en eller to dager og deretter monter med skrue. Det føltes som det funket fint og pluggene i disse hullene viste ingen antydning til å rotere med skruen. Brukte halv-lange plugger (fischer SX 8x65) Spaljéen sitter i alle fall oppe!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.