Vet ikke om dette havner riktig, valgte mellom byggelov og byggteknikk.

I alle fall, vi har fått byggelov, men de vil for startbeskyttelse ha inn dokumentasjon om radonbeskyttelse.
Nærboende venner hadde ikke dette med i sin byggelov;
når krever man dette og hva er grunnen til at man krever dette?
hva er det?
Hvem utarbeider det, er det firmaet som lager grunnmuren?
Vi har kjeller under resten så har tenkt å bygge opp med type lecablokker som fylles og så støpe en plate på.

Har et vagt minne om dette da jeg bygget mitt nåværende hus. Har det muligens å gjøre med at man skal tette alle eventuelle rørgjennomganger på markplaten så ikke radongass kan "strømme" opp i huset?

Aha, ja det høres rimelig ut! Da kanskje det har med at vi bygger bad å gjøre, det gjorde ikke min venn. I så fall føles det rolig, jeg var litt bekymret for at vi lå i et område med høy bakgrunnsstråling (ringte for øvrig kommunen og sjekket da vi flyttet inn, men min tillit til kommunen er "sånn passe").

Så da er min forutanelse om at det er markentreprenøren/ grunnstøperen som gjør det trolig riktig.

roland53 skrev:
Har et vagt minne om dette da jeg bygde mitt nåværende hus. Har det muligens å gjøre med at man skal tette alle eventuelle rørgjennomføringer på markplaten så ikke radongass kan "strømme" opp i huset?

Lane skrev:
(ringte iofs kommunen og sjekket når vi flyttet inn men min tillit til kommunen er "sådär").
Ja, er det kommunen som krever det så er det vel deres forbannede plikt å kunne opplyse om hva de vil ha også. Ta det skriftlig. :cool:

Om dere har normalradonmark skal bygningen utføres radonsbeskyttet.
Er det høyradonmark skal bygningen utføres med radonsikkert utførelse.
Er det lågradoninnhold kreves ingen spesielle tiltak.

Det kommunen vil se er nok en undersøkelse om hvilken radoninnhold marken har (låg, normal, høy) samt en redegjørelse for hvordan bygningen blir radonsbeskyttet eller radonsikkert.
Søk på nettet radonsikkert og radonsbeskyttet så får du mange treff..

Jo det er planen, men vil ikke ringe min saksbehandler. Venter til det har trådt i kraft... Et steg om gangen er det som gjelder her :)

roland53 skrev:
Ja, er det kommunen som krever det så er det vel deres forbannede plikt å kunne opplyse om hva de vil ha også. Ta det skriftlig. :cool:

Bare radonbeskytt testet jeg såklart å google men det gir ikke så mange klare treff, litt om forskjellige markduker, ting å legge i plata og sånt. Men ingen lettfattelige svar på hva det er kommunen vil ha inn fra oss, vi har jo ikke engang fortalt dem hvilken type grunn vi har tenkt oss (inngår også i startbeviset).

Viktor Cz. skrev:
Om dere har normalradonmark skal bygningen utføres radonbeskyttet.
Er det høyradonmark skal bygningen utføres med radonsikkert utførelse.
Er det lågradoninnhold kreves ingen spesielle tiltak.

Det kommunen vil se er nok en undersøkelse om hvilken radoninnhold grunnen har (lav, normal, høy) samt en redegjørelse hvordan bygningen blir radonbeskyttet evt radonsikker.
Søk på nettet radonsikker og radonbeskyttet så får du mange treff..

Får ikke helt sammen hva du mener. Du skriver i innledningen at du allerede har flyttet inn?:(

Da kan det vel ikke handle om tetting i platen? Litt sent å tenke på nå :confused:

Vi skal bygge ut huset vårt!

roland53 skrev:
Får ikke helt sammen hva du mener. Du skriver innledningen at du allerede har flyttet inn?:(

Da kan det vel ikke handle om tetting i platen? Litt sent å tenke på nå :confused:

Radonbeskyttelse kan være litt av hvert, først må dere nok sjekke hvor mye radon dere har i grunnen, deretter må man ta utgangspunkt derfra om man trenger å legge rør i grunnen og ventilere ut radonet eller om det holder med gummitetninger rundt avløpet samt å fuge med gasstettskum rundt alle gjennomføringer i platen!

Kan være dette de mener!

ok, takk, høres rimelig ut også. Får ringe og be dem presisere til slutt før man setter i gang med noen målinger... Føles litt tullete alt dette når man bygger ut. Ingen bryr seg om det eksisterende 70-tallshuset uten ventilasjon, direktevirkende strøm osv. Men utbyggingen skal ha ventilasjonsplan, energiberegning og radonbeskyttelse... Men nå har jeg i hvert fall en oppfatning om hva det kan være.

Nefcairion skrev:
Radonbeskyttelse kan være litt av hvert, først må dere nok sjekke hvor mye radon dere har i bakken så må man ta utgangspunkt derfra om man trenger å legge rør i grunnen og ventilere ut radonet eller om det holder med gummitetninger rundt avløpet samt å fuge med gasstett skum rundt alle gjennomføringer i platen!

Kan være dette de mener!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.