Hei!

Jeg har kjøpt boken "Garageboken" men må dessverre si at den ikke gir svar på alle spørsmålene når jeg planlegger å bygge min egen garasje.

For eksempel lurer jeg på hva som ville vært riktig i følgende tilfelle for en bærende vegg på 3900mm.
Reglar, syll og hammarband skal bestå av regel 45*120.
Hvis jeg har forstått det riktig, er standarden for cc-målet for de stående reglene 600 mm.

Men i dette tilfellet lurer jeg på om det øverste eksemplet er mer riktig enn det nederste, dvs. man bruker cc 600 så langt det går og får en liten bit igjen på slutten fordi det ikke går jevnt opp.

Eller bør man, som jeg egentlig tror gir bedre stabilitet og holdfasthet, spre reglene så jevnt man kan?

Tusen takk for svar!

Mvh
Fredrik

• Illustrasjon av to konstruksjonsalternativer for en bærende vegg. Øverst: reglar med 600 mm mellomrom, kort ende. Nederst: jevnt fordelte reglar. Total lengde 3900 mm.
P
Det er klart at veggen blir litt sterkere hvis du klemmer inn flere stendere, men jeg tror den blir tilstrekkelig stabil med det øvre alternativet. Dessuten vil isoleringen og gips/sponplater passe på den øvre regelingen.

Og ja, c600 er en av standardene.

Kjør CC60. Det blir som sagt mye enklere å bygge sånn. For å unngå at det skal kunne vike seg kan man sette et par spikerbånd i kryss mellom syll og hammarband. Da blir det kanonstødig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.