5.491 lest ·
14 svar
5k lest
14 svar
Hva er funksjonen til byggplasten i vegger?
Plasten forhindrer fukt fra å trenge ut i veggen, fiberduken er en vindsperre som skal sikre at luften i isolasjonen står stille og dermed isolerer.
Den vanligste veggen i dag ser slik ut: gips, OSB, 45 - 70 mm isolasjon, plastfolie, isolasjon, vindsperre av duk eller plate, spikrekke, fasadekledning.
Den vanligste veggen i dag ser slik ut: gips, OSB, 45 - 70 mm isolasjon, plastfolie, isolasjon, vindsperre av duk eller plate, spikrekke, fasadekledning.
Om vi skal være pirkete så skal diffusjonsplasten ikke direkte hindre fukt i å trenge inn i veggen. (Det er mer det som tetningslaget i våtrommet har som oppgave.) Plasten skal hindre den varme inneluften i å trenge inn i isolasjonen. Siden den luften er varmere enn uteluften kan den også inneholde mer vann (uten at du nødvendigvis oppfatter luften som direkte fuktig). Når så den varme luften beveger seg utover i isolasjonen vil den møte isolasjon som er såpass kald at fukten kondenserer. Resultatet er at du får vann inne i isolasjonen. Så det er dette fenomenet som diffusjonsplasten skal forhindre.
Fast Anders, det er jo faktisk både og. Plasten skal både hindre konveksjon av fuktig luft, som du beskriver, og diffusjon av fukt. I det siste tilfellet er det jo rett og slett fukten som diffunderer ut i veggen, gjennom lufttette materialer. Derfor navnet "diffusjonssperre".
"Den vanligste veggen i dag ser ut sånn her: gips, OSB, 45 - 70 mm isolasjon, plastfolie, isolasjon, vindsperre av duk eller plate, spikerslag, fasadekledning."
hvorfor har man både OSB plate og gips??
hvor tykk isolasjon har man på "utsiden"??
om man skal ha et bad også hvordan bygger man opp den veggen da? (yttervegg)
hvorfor har man både OSB plate og gips??
hvor tykk isolasjon har man på "utsiden"??
om man skal ha et bad også hvordan bygger man opp den veggen da? (yttervegg)
OSB og gips har man for å få en "bedre" vegg hva jeg har forstått. Om du vil feste ting i veggen så er det hyggelig å ha OSB å skru i. En enkel gipsvegg er ganske svaiende og kjedelig.
På utsiden har mer isolasjon enn på innsiden... (Ellers sitter jo diffusionsplasten feil) Normalt har man vel fra 45(inne)+145(ute) og oppover. Noen maksgrense finnes vel ikke, det er jo hyggelig med vegger som ikke slipper gjennom varme, og så betaler man hva man synes det er verdt.
På utsiden har mer isolasjon enn på innsiden... (Ellers sitter jo diffusionsplasten feil) Normalt har man vel fra 45(inne)+145(ute) og oppover. Noen maksgrense finnes vel ikke, det er jo hyggelig med vegger som ikke slipper gjennom varme, og så betaler man hva man synes det er verdt.
Nå har vi avklart hva plasten har for oppgave, og det er jo bra. Så kan vi fortsette å pusse på hva ordene betyr. Fenomenet jeg beskriver heter diffusjon. Det er når noe spontant sprer seg fra et sted til et annet.jon_h skrev:
Slik skriver Store norske leksikon:
Konveksjon er når luft eller væske strømmer oppover eller nedover, vanligvis på grunn av forskjeller i temperatur. Store norske leksikon igjen:diffusjon (latin diffu´sio, av diffu´ndo 'spre (seg),'), spontan materialtransport eller utbredelse av et stoff, forårsaket av tilfeldige endringer i egenbevegelsene hos stoffets atomer eller molekyler. (..)
Forbinder man to beholdere som inneholder ulike gasser, vil disse diffundere inn i hverandre. Diffusjonen pågår til stoffene er helt blandet med hverandre, noe som går raskere ved høyere trykk og temperatur; små atomer eller molekyler diffunderer raskere enn store ved samme trykk og temperatur. ...
konveksjon (lat. conve´ctio, av co´nveho 'sammenføre', 'frakte sammen', 'samle'), bevegelser i gasser og væsker som forårsakes av at tettheten, dvs. tyngden, varierer mellom gassens eller væskens ulike deler. Bevegelsene følger Arkimedes' prinsipp, som sier at en lett kropp beveger seg oppover i en tung væske og vice versa. Konveksjon kan observeres når varm, lett røyk fra en skorstein stiger oppover i den tyngre omliggende kalde luften. Et annet eksempel er den kalde uteluften som strømmer inn gjennom en åpen vindus nedre del og ned på gulvet, mens den varme, lette luften fra rommet strømmer ut gjennom vinduets øvre del.
Jeg har lenge lurt på det der med å legge 45mm isolering innenfor dampsperren. Hvis jeg nå har forstått det hele riktig, så vil man hindre at fuktigheten (som også finnes i vanlig "romluft") når isolasjonen på den kalde siden, da fuktigheten kondenserer der. Dette er jo i seg selv ikke et problem om det ikke var for at isolasjon som stein- og glassull ikke tåler det uten å bli mugg.
Men hvordan er det i isolasjonen på innsiden? Burde det ikke være risiko for mugg i den? For det kondenserer i den gjør det. Ved 30%RH (veldig tørr luft) så kondenserer 1% av fuktigheten (OK 1% av 5.84 g/m3 er ikke mye) om luften går fra 22.0 grader i rommet til 21.9 grader i isolasjonen.
Det praktiske plusset er jo at man kan trekke all elektrisitet uten å lage så mange hull i plasten, men er ikke lektning et alternativ til det?
Men hvordan er det i isolasjonen på innsiden? Burde det ikke være risiko for mugg i den? For det kondenserer i den gjør det. Ved 30%RH (veldig tørr luft) så kondenserer 1% av fuktigheten (OK 1% av 5.84 g/m3 er ikke mye) om luften går fra 22.0 grader i rommet til 21.9 grader i isolasjonen.
Det praktiske plusset er jo at man kan trekke all elektrisitet uten å lage så mange hull i plasten, men er ikke lektning et alternativ til det?
Nope, det kondenserer først når rH når 100%.hultan skrev:
Hvis du har 30% rH ved 22°, så når du ikke 100% rH selv om du senker temperaturen til 0°.
http://www.lfs-web.se/index.htm?fukt.htm
OK, jeg endrer meg gladelig. 
Jeg gadd ikke søke så lenge på nettet etter en passende tabell, så jeg nøyde meg med den nettsidens tabell over rH-senking istedenfor.
Men det er klart at det ikke kondenserer ved 0,1°C temperatursenking, det kreves mååå mange graders temperaturfall før rH30%-luft kondenserer...
Jeg gadd ikke søke så lenge på nettet etter en passende tabell, så jeg nøyde meg med den nettsidens tabell over rH-senking istedenfor.
Men det er klart at det ikke kondenserer ved 0,1°C temperatursenking, det kreves mååå mange graders temperaturfall før rH30%-luft kondenserer...
He he he noen ganger er lyset på, men ingen hjemme... Selvfølgelig kondenserer det ikke. Hadde til og med tallet foran meg (duggpunkt 3.548 grader ved normaltrykk 1013.25 mBar). Bare beviser at man ikke er så smart etter å ha jobbet i 15 timer.
Anyway, tilbake til min grunnleggende tanke. Da er det altså ikke noe problem med fuktig luft i isolasjonen så lenge den ikke kondenserer? Man trenger ikke være redd for at det skal mugne eller lignende der, og da trenger man ikke ta hensyn til noe slikt før man bestemmer seg for å legge 45mm isolasjon eller tynne ut på innsiden av plasten.
Anyway, tilbake til min grunnleggende tanke. Da er det altså ikke noe problem med fuktig luft i isolasjonen så lenge den ikke kondenserer? Man trenger ikke være redd for at det skal mugne eller lignende der, og da trenger man ikke ta hensyn til noe slikt før man bestemmer seg for å legge 45mm isolasjon eller tynne ut på innsiden av plasten.
Det finnes en tommelfingerregel om at du kan ha plasten 1/3-del av tykkelsen inn i isolasjonen.
Det finnes i dette tilfellet ingen løsning som er 100% perfekt. Det er alltid en rekke kompromisser som må veies sammen. Hvis man setter plasten et stykke inn og det mot formodning skulle kondensere der en sjelden gang, så må man veie det mot å sette plasten ytterst, men få masse gjennomføringer på grunn av elektrisk opplegg.
Det finnes i dette tilfellet ingen løsning som er 100% perfekt. Det er alltid en rekke kompromisser som må veies sammen. Hvis man setter plasten et stykke inn og det mot formodning skulle kondensere der en sjelden gang, så må man veie det mot å sette plasten ytterst, men få masse gjennomføringer på grunn av elektrisk opplegg.
Klikk her for å svare