Hei!

Noob her på forumet.
Rekkehus -79 med grunn av betongplate+dampsperre (tilsynelatende bare delvis)+cellplast 50mm+gulvspon+overflatelag av original plastmatte og klikkgulv.
Pågående renovering av underetasje med bla byttet overflatelag på gulv samt demontering av litt innervegg.
Første del av innervegg revet. Stendere direkte på plate, ingen dampsperre, men tilstøtende cellplast har delvis dampsperre under. Under den delen av gulvet som har dampsperre går det som jeg oppfatter som luftkanaler, se bilde:

Utskjæring i gulv som avslører en kanal i betongplaten, delvis fylt med materialer som kan være byggrester, omgitt av treverk og plast.

Disse er dog fylt med trespon og noen svart steinknusing, se neste bilde:

Luftkanal i betongplatta fylt med treflis og svart stenkross, potensiell bygningsrester under renovering, kanskje ikke en egentlig luftspalt.

Er dette byggrester som egentlig ikke skal ligge i denne luftspalten, eller er det rett og slett ikke en luftspalte men noe som har en annen funksjon? Jeg kjenner til at gulvløsningen som sådan er en risikokonstruksjon, men fuktmålinger har vist at det virker OK. Sannsynligvis ikke så mye markfukt her i nord. Veldig takknemlig for info rundt hva disse luftkanalene i platen kan være samt om jeg skal forsøke å få ut det som virker å være byggrester eller ikke? :)

Mvh

Det har vært jernrør i kanalene, som har fungert som avdragsbaner ved støping av platen.

Tusen takk for klargjøringen Vante!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.