Holder på å rive ut litt fra et isolert rom inne i min gamle låve. Og bak en nå utrivet arbeidsbenk fant jeg dette:
Hva slags installasjon er dette?

Gammelt rør med ventil og rød merking funnet bak en arbeidsbenk i en isolert låve. Hva slags installasjon kan dette være? En gammeldags ventil og rør i et hjørne av et isolert rom med gulaktige vegger. Veggmontert hylle med plastpose over.

ser ut som de satte en 10 amp bunnsikring i røret

En avstengningsventil, (rosetthjulet) som sitter et sted under og røret opp for å få vann inn, kanskje en såkalt vinterkopling. Noen har satt inn en passkontakt 10 amp i røret, bare sånn, har ingen funksjon.

Snarere en passdel.
Sannsynligvis har du en vannpostventil under gulvet.

Interessant!
Ja en passdel virker det helt klart være.
Men da kan det være mulig at jeg har rennende vann ute i låven altså?

Rommet har betonggulv og en brønn også.
Rattet går knapt å vri på, men kanskje skal jeg fjerne passdelen og tørre å vri litt hardere?

Risikoen er vel at du ikke kan slå av hvis du får på vannet.

Er sikkert en skyveventil nede og da gjelder det å vri litt frem og tilbake med små steg mot åpen, de kan være litt trege men ikke sette seg helt fast. Der spindelen går inn i ventilen er det en pakning av sannsynligvis palmettogarn, og hvis den har tørket blir det med 100 % lekk i den når spindelen roteres. Det spruter ikke så voldsomt, men kan renne bra og er ikke bra.

Ok, veldig bra svar her!
Prøvde å vri med litt mer kraft nå og roterte hjulet ca 1,5 omdreining. Men det skjedde dessverre ingenting, det kom ikke noe vann.
Lurer på hva neste steg er for å prøve å få fram vann?

Begynner å tenke på om det er koblet til sommervannet vi tar fra elven via pumpe om sommeren?

Kan legge til at vi er relativt nyinnflyttet og har ikke mye kjennskap til uthusets historie.

Da blir det å rådføre seg med forrige eier eller om det finnes naboer som kan vite noe om sommervann, du kan nok ikke få svar i forumet om dette, bare et hint om hva det kan være.

Prøv å blåse i røret. Er det ingen motstand så det bygges opp trykk, kan man jo alltid koble til en løvblåser, trykkluftslange eller lignende og blåse på litt passe. Så ta en runde (en ikke-stormfull dag) og se om du kan høre hvor det blåser. :-)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.