Trenger gode råd. Gammel murt/pusset vegg i fyrrom, der jeg har sluttet å fyre og i stedet har en jordvarmepumpe. Har noen centimeter over gulvet på veggen oppdaget en stripe med et tynt hvitt mykt, nesten silkemykt, pulver som ser ut til å ha trengt fram fra veggen. Kan ikke se noen annen grunn til hvorfor det hvite finnes som en stripe der...altså ser ikke at det kan ha kommet dit på noen måte uten å ha sitt opphav i veggen.

Hva kan dette være?
Når man tar på det mellom fingrene er det helt silkemykt.
Føles nesten som mykt pudder.
Lurer på om det av en eller annen grunn kan være gammel kalk som trenger fram fra det gamle pussmørtelen. Hva tror dere? Og hvorfor?
Håper det ikke skyldes fukt eller lignende.

Noen som kjenner til om kalk i gammel mørtel kan trenge fram fra mørtelen.
Og i så fall hvorfor? Føles det som et silkemykt pulver?

Kan legge til at et selskap for noen år siden rullet veggene med LipPrimer54, for å binde opp pussmørtel som begynte å tørke og som lett falt ned. Kan det ha vært feil? Binder det inn fukt i veggen?

Takk på forhånd!

Gulv og vegg i pannrom med hvit, silkeaktig pulverrand noen centimeter over gulvet, antydning til kalkutslag fra gammel murvegg.

Kan legge til at fyrrommet er senket et par trappetrinn, dvs ned i den gamle torpargrunden.
Altså er gulvet i fyrrommet lavere enn gulvet som sådan i underetasjen.

Jeg har samme fenomen i min kjeller og utendørs under en pusset trapp. Vet ikke heller hva det er, så det finnes interesse for å vite hva det kan være.

Veggen i en kjeller med hvit, flassende overflate, potensielt fuktrelatert problem.

Kramla
Hei!
Det du ser er kalkutfelling!
Når du har byttet fra å fyre i fyrrommet til å gå over til varmepumpe, har den såkalte spillvarmen blitt redusert i rommet.
Sannsynligvis lå temperaturen i rommet betydelig høyere før, og med nåværende anlegg lavere, noe som fører til at fukt trenger lenger inn i gulvet og veggen enn tidligere, og en reaksjon i kalken starter og ytrer seg som den utfellingen du ser!
Det er ingenting å bekymre seg over så lenge du ikke har noe organisk materiale i gulv/vegg (tre f.eks.), men hold allikevel et øye med det en gang i året.

Mvh Kramla

• Liker
kest
  • Laddar…
Troligvis saltutslag fra betongen

Takk for deres synspunkter!

Vanskelig å vite om det finnes organisk materiale i veggen. Tenker at det sikkert gjør det siden det er innvendige vegger.
Ser bl.a. gammel "vassmatta" på en av veggene der pussen har sluppet. Ser treverk et annet sted.
Hvordan i all verden kan jeg holde styr på dette en gang i året... Hva skal jeg holde øye med og hvordan?

Jeg har hørt at hussopp trives i kalkrike miljøer, f.eks. rundt gamle murpiper som har blitt kalde i torpargrunn, etter at man f.eks. har sluttet å fyre. Jeg har dessverre ingen krypbar torpargrunn... Umulig å holde styr. Kan bare kikke inn gjennom små kattglugger.

Kan de kalkutfellingene man ser på fyrromveggen også finnes rundt pipen i grunnen? Hussopp i kalken? Eller tror dere fenomenet først og fremst skjer nettopp på fyrromveggen siden fyrrommet nå er kaldere enn tidligere og fukt trenger gjennom gulv/vegger?

Er det fra et fuktperspektiv uegnet å ha LipPrimer54 rullet på de gamle pussede veggene? Kan det være en medvirkende årsak til fuktproblemer med kalkutfellinger på veggen? Eller kan fukt komme gjennom veggen uansett, dvs puster veggen og blir ikke fukt værende i veggen, under primeren?

Takk på forhånd! :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.