Holder på med å renovere et rom i kjelleren, og har funnet et lag med noe som ser ut som halm blandet med mørtel. Det virker som om hele taket har et tynt lag av det samt ca en dm ned på veggen. Min fundering er kan man skrape bort det og erstatte med noe annet som er mer lett arbeidet. Som sagt hvorfor har man lagt det der, hva har det for funksjon.
Tak i en kjeller med et lag av halm blandet med mørtel, viser skader og en åpning.

Det er så vidt jeg vet armeringen i betongen! Man armerte med halm før i tiden. Det er altså det som holder sammen hele taket, eller gulvet ovenpå for den delen. Ikke fjern mer!

Nei, det er träullit. Det er den tidens isolasjon,

Krilleman
Japp isolering, jeg har samme materiale i garasjen min med balkong på oversiden. ca 10cm tykt så kommer betongen.

okay ja jeg mistenkte en type isolasjon da det bare ser ut til å være noen cm tykt i taket. Noen som har noen tips om hva man legger dit i stedet om vi skraper det ned fra taket, betongen ser ut til å ha en veldig grov overflate og vi vil ha et så slett tak som mulig. Takhøyden er bare ca 2m så det blir litt lavt med et undertak synes jeg

Man har ALDRI armert betong med halm, derimot har man PUSSET med halm som armering men det er en helt annen sak.

Platen består av treull bundet sammen med sement. Platen ble lagt direkte i formen, deretter armeringen av stål, ikke halm, og betongplaten ble støpt. Treullitplaten er altså faststøpt i betongen, derav den ujevne overflaten. Metoden ble brukt i hvert fall frem til 1970-tallet (kanskje senere?).
Den enkleste måten å få en jevn overflate på er nok å pusse taket. Et alternativ er å montere takplater.
TS spurte også om funksjonen. Det er brannsikkert, har en viss lyddempende effekt og ble også ansett for å motvirke kondens. Ofte hadde man treulliten ubehandlet i tak. Pussen kan ha blitt lagt på senere.

Sist redigert:
Keart skrev:
ok jeg mistenkte en type isolasjon siden det bare ser ut til å være noen cm tykt i taket. Noen som har noen tips om hva man legger der i stedet hvis vi skraper det ned fra taket, betongen ser ut til å ha en veldig grov overflate og vi vil ha et så glatt tak som mulig. Takhøyden er bare ca 2m så det blir litt lavt med et undertak synes jeg
Gipse direkte i taket kanskje en løsning?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.