Hei,

Så denne merkelige konstruksjonen i går på en visning. Huset er en gammel gård fra slutten av 1800-tallet (tror jeg).

Noen som vet hva det er? Min gjetning er at bjelken er festet i de underliggende bjelkene i takstolen, i mellombjelkelaget. (Hva de nå heter?)

MVH / Jonas

tak1.jpg

tak2.jpg

Meget merkelig anordning. Kan de muligens ha lagret korn på loftet tidligere? Når nå kornet er borte har de oppdaget at bjelkelaget har satt seg. Et eller annet klokhode har da kommet opp med denne konstruksjonen for å rette opp bjelkene.

En annen variant kan være, at man har hatt tunge lysekroner som har krevd grove midler for å feste takkrokene.

Men repet gjør meg forvirret?! :-\

Mikael_L
Det er jo en kjempekul avveksling. :cool:

Repet holder den stående, faller den omkull er den jo verdiløs.

Immobil: Säd hadde ikke vært helt umulig, dog lysekrone. Det er så lavt til taket i underetasjen at man lurer på om det ikke er små hobbiter som har bodd der tidligere.

Mikael: Nå når du sier det så er det absolutt en avveksling. Takk! Jeg skjønner nå hvordan den fungerer. Ytterligere undersøkelse i underetasjen viser at det er revet en vegg der. Kanskje er det på grunn av fraværet av denne veggen at man har gjort avvekslingen.

Anta at man skulle ønske å åpne opp til mønet fra rommet under. Noen som har en idé om hvordan man kan fjerne avvekslingen samt heve (alternativt fjerne) den horisontale bjelken i takstolen?

(En bekjent nevnte at dette eventuelt kunne gjøres ved hjelp av at vaiere spennes mellom sperrene?)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.