1.190 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Hva er dette for materiale på innsiden av ytterveggen?
Hei,
jeg har revet bort en brystpanel i noe tynt platemateriale og under denne sitter platene som dere ser på bildet. Er det noen som på stående fot bare ved å se på bildet kan si hva det trolig er for materiale?
Under dette synes jeg å skimte rupanel i sprekkene.
Jeg er litt fristet til å fjerne disse platene og legge inn strøm og deretter sette gipsplater som overflatelag, men vil ikke fjerne platene før jeg vet hva det er og vet hvilken funksjon de eventuelt fyller (isolering?).
Takk for svar!
jeg har revet bort en brystpanel i noe tynt platemateriale og under denne sitter platene som dere ser på bildet. Er det noen som på stående fot bare ved å se på bildet kan si hva det trolig er for materiale?
Under dette synes jeg å skimte rupanel i sprekkene.
Jeg er litt fristet til å fjerne disse platene og legge inn strøm og deretter sette gipsplater som overflatelag, men vil ikke fjerne platene før jeg vet hva det er og vet hvilken funksjon de eventuelt fyller (isolering?).
Takk for svar!
Den tynne platen ser ut til å være masonite, den tykke myke tretex. Men det er litt vanskelig å se. Masoniten er ca 4 mm, tretexen typ 12-16 mm.K Keos_Bygg skrev:Hei,
jeg har revet bort en brystpanel i noe tynt plate-materiale og under denne sitter platene som dere ser på bildet. Er det noen som på rak arm bare av å se på bildet kan si hva det sannsynligvis er for materiale?
Under dette synes jeg å skimte råspont i springene.
Jeg er litt sugen på å plukke bort disse platene og legge inn el og deretter sette gipspplater som overflate men vil ikke ta bort platene før jeg vet hva det er og vet hvilken funksjon de eventuelt fyller (isolering?).
Takknemlig for svar!
I tilbyggingen (bygd 1949) er veggene innenfra og ut bygget opp av masonite, råspont, tretex, stående 2 (?) Toms plank, tretex, luftspalte, fasadepanel.
Tretexen er isolering i mitt tilfelle.
Jeg har sporet for el i råsponten og tretexen men ikke tatt bort den. Har tatt bort masoniten og erstattet med 6 mm gips, da kunne jeg beholde alle lister mm.
Sist redigert:
Grymt, to spørsmål:N nb. skrev:Den tynne platen ser ut til å være masonite, den tykke myke treetex. Men det er litt vanskelig å se. Masoniten er ca 4 mm, treetexen typ 12-16 mm.
I tilbyggingen (bygd 1949) er veggene innenfra og ut bygget opp av masonite, råspont, treetex, stående 2 (?) Toms planker, treetex, luftspalte, fasadepanel.
Treetexen er isolering i mitt tilfelle.
Jeg har spor for el i råsponten og treetexen men ikke fjernet den. Har fjernet masoniten og erstattet med 6 mm gips, da kunne jeg beholde alle foder mm.
1. Hva brukte du for verktøy for å spore i råspont og treetex?
2. Måtte du ta løs dør og vinduskarmer og deretter sette tilbake disse når du satte opp gipsen?
1. Sirkelsag innstilt på ca 16 mm og deretter stemjern. Råsponten må man tenke over slik at man ikke sager av den feil. Typisk sagde jeg et snitt i sponten slik at det gikk an å fjerne en stav.K Keos_Bygg skrev:
2. Nei, jeg skar bort msoniten med tapetkniv langs lister / foder og satte renoveringsgips som er omtrent like tykk, så det synes ikke.
Klikk her for å svare