Er det noen som vet hva dette er for materiale? Det satt som innvendig vegg nedenfor vinduene på min glassveranda. Huset er bygget i 1965.

Jeg har dessverre uvitende revet det bort allerede, så er litt bekymret når en nabo påpekte at det så ut som eternitt-plater.
 
  • Ødelagt rødt panel med hvit, sprø kant, muligens eternittmateriale, fjernet fra glassveranda bygget i 1965.
  • To trekantede biter av porøst materiale på rød overflate, mulig eternit, brukt som innvendig vegg i et hus fra 1965.
  • Knuste plater i en rød bøtte, muligens eternitt, brukt som innvendige vegger under vinduer i et hus bygget i 1965.
  • Innvendig glassveranda med hvit dør og vinduer, røde vegger og brun trepanelgulv. Noen panelplater står lent mot veggen.
Jeg tror også at det er asbest dessverre. Så luft ut og stopp rivingen inntil du eller noen andre kan gjøre det på en sikker måte. Det er mulig å håndtere asbest med riktig verneutstyr og ved å kapsle inn og deponere på en kontrollert måte.
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
Vil du vite så er det vel i prinsippet analyse som gjelder.

Jeg har brukt Evema, de var billige og hyggelige.
 
  • Liker
Dr Benz og 1 annen
  • Laddar…
C carinaboren skrev:
Noen som vet hva dette er for et materiale? Det satt som innervegg nedenfor vinduene på min glassveranda. Huset er bygget i 1965

Jeg har dessverre uviten revet det bort allerede så litt bekymret når en nabo påpekte at det så ut som eternittplater.
Meget mulig at det er eternitt og ha.r du brutt løs det. Bry deg ikke, allerede borte og ingenting kommer til å skje med deg, skal til ÅVC bare i tette sekker. Det med asbest har blitt en tilbakevendende sak på forumet. Det er ikke farlig i seg selv om det ikke bearbeides med sag eller annet så det støver. Dommedagen er ikke her ennå, som en del fremhever og skal være livsfarlig, ved nesten bare å se på det. Eller ligger som tak eller utside som panel.
 
  • Liker
mikethebik
  • Laddar…
O onaka skrev:
Jeg tror også at det dessverre er asbest. Så luft ut og stopp rivingen inntil du eller noen andre kan gjøre det på en trygg måte. Det går an å håndtere asbest med riktig verneutstyr og ved å kapsle inn og deponere på en kontrollert måte.
Takk for svar, har dog allerede revet det bort. Nå får det nok ligge til det kommer et saneringsfirma og henter det. Det ser ut til å være vanskelig å levere det på en avfallsmottak da man bare får levere en liten pose der.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Vil du vite så er det vel i prinsippet analyse som gjelder.

Jeg har brukt Evema, de var billige og hyggelige.
Takk for tips, får sende inn en prøve og ta det derfra.
 
J jonaserik skrev:
Meget mulig at det er eternit og har du brukket det løs. Bry deg ikke, det er allerede borte og ingenting vil skje med deg, skal bare til ÅVC i tette sekker. Dette med asbest har blitt en tilbakevendende sak på forumet. Det er ikke farlig i seg selv om det ikke bearbeides med sag eller annet slik at det støver. Dommedagen er ikke her ennå, som noen påstår og skal være livsfarlig, ved å nesten bare se på det. Eller ligger som tak eller utside som panel.
Jeg har jo i prinsippet brukket det i stykker da jeg gikk hardt med en brekkstang for å få det bort. Skjønt at du skriver at jeg ikke trenger å være så veldig bekymret, noe jeg faktisk har vært. Det virker som om det er vanskelig å bli kvitt det på en ÅVC da de bare tar imot mindre forpakninger. Dette gjelder ca. 4m2
 
B
Hos oss kan man levere en liten pose asbest gratis på gjenvinningsstasjonen. Større mengde enn det må man reise til et spesielt sted, veie seg inn, veie seg ut og betale per kg i stedet.

Så spør din gjenvinningsstasjon hva man skal gjøre med større mengder enn en bærepose.

Personlig har jeg aldri forstått den ordningen. Det kan jo være en hel del sparsommelige personer som kaster det i den grønne tunna i stedet for å gå gjennom den prosedyren og betale for seg.
 
C carinaboren skrev:
Jeg har jo i prinsippet ødelagt det da jeg gikk hardt med en brekkstang for å få det bort. Skjønt at du skriver at jeg ikke trenger å være så himla bekymret, noe jeg faktisk har vært. Det ser ut til å være vanskelig å bli kvitt det på en ÅVC da de bare tar imot mindre forpakninger. Dette er cirka 4m2.
Det er en mindre mengde, har du spurt hvor mye som får leveres? Hvis jeg ikke tar feil, så skal de ta imot fra privatpersoner i mindre mengder. Det er mange som bygger om og river ventilasjonsrør som er fra kjøkken, det var det vanligste å ha før i tiden som brannsikkerhet. Ta med skrotet og dra dit. Og les på kommunens hjemmeside først om det, så du er sikker på å levere. Da fotfolket kan ha egne ideer om dette.
 
  • Liker
mikethebik
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Hos oss kan man levere en liten pose med asbest gratis på gjenvinningsstasjonen. Større mengder enn det må man dra til et spesielt sted, veie inn, veie ut og betale per kg i stedet.

Så spør din gjenvinningsstasjon hva man skal gjøre med større mengder enn en bærepose.

Personlig har jeg aldri forstått opplegget. Det er sikkert en del gjerrige personer som kaster det i den grønne dunken i stedet for å gå gjennom den prosedyren og betale for seg.
Jepp 4 m2 er ikke mye og kan brytes i mindre biter uten at man skulle bli kontaminert av det. Noen biter i posen hver uke til det er borte. Ikke riktig i tenkt på det, men hva gjør man.
 
  • Liker
mikethebik
  • Laddar…
Det der er ikke eternitt. Eternitt inneholder 80-90% sement og 10-20% asbest, og er et hardt materiale. Av bilde 1 å dømme, så ser materialet ganske mykt ut, så platene er muligens 100% asbest. Kan i så fall frigjøres betydelig mengde asbestfibre ved bearbeiding. Vær forsiktig.
 
A academia skrev:
Det der er ikke eternitt. Eternitt inneholder 80-90% sement og 10-20% asbest, og er et hardt materiale. Ut ifra bilde 1, ser materialet ganske mykt ut, så platene er muligens 100% asbest. Kan i så fall frigjøres betydelig mengde asbestfibre ved bearbeiding. Vær forsiktig.
Platene er harde og ganske tunge
 
Får jeg gjette så er det der ingen eternit iallfall. Det er er mer porøst. Fargen er også feil. Det er nok snarere noe gips-/kalk-/sementbasert.
Dog kan de fleste materialer fra den tiden inneholde små mengder av asbest, så sikker kan man likevel ikke være.
 
Om det allerede er gjort så parketterer du dem og sender til gjenvinning.

Så sørger du for å glemme det og nyter sommeren med alt det innebærer.

Om du ikke får levere så mye så sjekk med kranskommunene.

Men heng uansett ikke opp deg på hva som er gjort. Ekstremt liten risiko og det går ikke å reversere.
 
  • Liker
mikethebik
  • Laddar…
Jeg synes det ikke ser ut som noe asbestrelatert. Mer en nyere type fibercementplate typ. Er jo liksom ikke engang sikkert at det ble satt dit i 1965 bare fordi huset ble bygd da.
 
  • Liker
AG A
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.