Jeg tror også at det er asbest dessverre. Så luft ut og stopp rivingen inntil du eller noen andre kan gjøre det på en sikker måte. Det er mulig å håndtere asbest med riktig verneutstyr og ved å kapsle inn og deponere på en kontrollert måte.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 654 innlegg
Vil du vite så er det vel i prinsippet analyse som gjelder.
Jeg har brukt Evema, de var billige og hyggelige.
Jeg har brukt Evema, de var billige og hyggelige.
Meget mulig at det er eternitt og ha.r du brutt løs det. Bry deg ikke, allerede borte og ingenting kommer til å skje med deg, skal til ÅVC bare i tette sekker. Det med asbest har blitt en tilbakevendende sak på forumet. Det er ikke farlig i seg selv om det ikke bearbeides med sag eller annet så det støver. Dommedagen er ikke her ennå, som en del fremhever og skal være livsfarlig, ved nesten bare å se på det. Eller ligger som tak eller utside som panel.C carinaboren skrev:
Takk for svar, har dog allerede revet det bort. Nå får det nok ligge til det kommer et saneringsfirma og henter det. Det ser ut til å være vanskelig å levere det på en avfallsmottak da man bare får levere en liten pose der.O onaka skrev:
Jeg har jo i prinsippet brukket det i stykker da jeg gikk hardt med en brekkstang for å få det bort. Skjønt at du skriver at jeg ikke trenger å være så veldig bekymret, noe jeg faktisk har vært. Det virker som om det er vanskelig å bli kvitt det på en ÅVC da de bare tar imot mindre forpakninger. Dette gjelder ca. 4m2J jonaserik skrev:Meget mulig at det er eternit og har du brukket det løs. Bry deg ikke, det er allerede borte og ingenting vil skje med deg, skal bare til ÅVC i tette sekker. Dette med asbest har blitt en tilbakevendende sak på forumet. Det er ikke farlig i seg selv om det ikke bearbeides med sag eller annet slik at det støver. Dommedagen er ikke her ennå, som noen påstår og skal være livsfarlig, ved å nesten bare se på det. Eller ligger som tak eller utside som panel.
Hos oss kan man levere en liten pose asbest gratis på gjenvinningsstasjonen. Større mengde enn det må man reise til et spesielt sted, veie seg inn, veie seg ut og betale per kg i stedet.
Så spør din gjenvinningsstasjon hva man skal gjøre med større mengder enn en bærepose.
Personlig har jeg aldri forstått den ordningen. Det kan jo være en hel del sparsommelige personer som kaster det i den grønne tunna i stedet for å gå gjennom den prosedyren og betale for seg.
Så spør din gjenvinningsstasjon hva man skal gjøre med større mengder enn en bærepose.
Personlig har jeg aldri forstått den ordningen. Det kan jo være en hel del sparsommelige personer som kaster det i den grønne tunna i stedet for å gå gjennom den prosedyren og betale for seg.
Det er en mindre mengde, har du spurt hvor mye som får leveres? Hvis jeg ikke tar feil, så skal de ta imot fra privatpersoner i mindre mengder. Det er mange som bygger om og river ventilasjonsrør som er fra kjøkken, det var det vanligste å ha før i tiden som brannsikkerhet. Ta med skrotet og dra dit. Og les på kommunens hjemmeside først om det, så du er sikker på å levere. Da fotfolket kan ha egne ideer om dette.C carinaboren skrev:Jeg har jo i prinsippet ødelagt det da jeg gikk hardt med en brekkstang for å få det bort. Skjønt at du skriver at jeg ikke trenger å være så himla bekymret, noe jeg faktisk har vært. Det ser ut til å være vanskelig å bli kvitt det på en ÅVC da de bare tar imot mindre forpakninger. Dette er cirka 4m2.
Jepp 4 m2 er ikke mye og kan brytes i mindre biter uten at man skulle bli kontaminert av det. Noen biter i posen hver uke til det er borte. Ikke riktig i tenkt på det, men hva gjør man.B BSOD skrev:Hos oss kan man levere en liten pose med asbest gratis på gjenvinningsstasjonen. Større mengder enn det må man dra til et spesielt sted, veie inn, veie ut og betale per kg i stedet.
Så spør din gjenvinningsstasjon hva man skal gjøre med større mengder enn en bærepose.
Personlig har jeg aldri forstått opplegget. Det er sikkert en del gjerrige personer som kaster det i den grønne dunken i stedet for å gå gjennom den prosedyren og betale for seg.
Det der er ikke eternitt. Eternitt inneholder 80-90% sement og 10-20% asbest, og er et hardt materiale. Av bilde 1 å dømme, så ser materialet ganske mykt ut, så platene er muligens 100% asbest. Kan i så fall frigjøres betydelig mengde asbestfibre ved bearbeiding. Vær forsiktig.
Platene er harde og ganske tungeA academia skrev:
Får jeg gjette så er det der ingen eternit iallfall. Det er er mer porøst. Fargen er også feil. Det er nok snarere noe gips-/kalk-/sementbasert.
Dog kan de fleste materialer fra den tiden inneholde små mengder av asbest, så sikker kan man likevel ikke være.
Dog kan de fleste materialer fra den tiden inneholde små mengder av asbest, så sikker kan man likevel ikke være.
Om det allerede er gjort så parketterer du dem og sender til gjenvinning.
Så sørger du for å glemme det og nyter sommeren med alt det innebærer.
Om du ikke får levere så mye så sjekk med kranskommunene.
Men heng uansett ikke opp deg på hva som er gjort. Ekstremt liten risiko og det går ikke å reversere.
Så sørger du for å glemme det og nyter sommeren med alt det innebærer.
Om du ikke får levere så mye så sjekk med kranskommunene.
Men heng uansett ikke opp deg på hva som er gjort. Ekstremt liten risiko og det går ikke å reversere.
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 innlegg
Jeg synes det ikke ser ut som noe asbestrelatert. Mer en nyere type fibercementplate typ. Er jo liksom ikke engang sikkert at det ble satt dit i 1965 bare fordi huset ble bygd da.
Klikk her for å svare




