Jeg synes det ser ut til å være ferdige elementer av lettbetong som er lagt på delvis støpt og murt grunn. De er 500mm brede og med faset kanter.
Tror jeg fant et sted der jeg kunne sende opp et inspeksjonskamera gjennom bjelkelaget fra krypkjelleren. Får teste det neste gang jeg føler for å gjøre meg skikkelig møkkete. Føles som stranger things "the upside down" der nede.
Jeg følger opp på min egen tråd nå når jeg har funnet svaret.
Jeg postet jo et bilde fra kryprommet der rørene går opp, det er nøyaktig rett opp som radiatoren sitter, og det ser likt ut nedenfra for de to andre radiatorene.
Slik ser det ut fra toppen.
Ingen merkeligheter så langt.
Men så lånte jeg en morsom greie, varmekamera-tilbehør til mobilen og det ble tydelig.
Ettersom du har krypkjeller kan du sikkert med fordel isolere nedenfra med f.eks. 10 cm isopor som limes fast.
Jeg har samme situasjon og har vurdert dette. Noen nevner fuktproblematikk, men det finnes jo ingen organiske materialer her uansett. Dog kan armeringen i betongen ruste!
Jeg har samme situasjon og har fundert på dette. Noen nevner fuktproblematikk, men det finnes jo ikke noe organisk her uansett. Dog kan armeringen i betongen ruste!
Noen som har gjort dette?
Om du isolerer noe så øker du jo temperaturen. Det gjør at det blir tørrere.
Alle hus har jo isolasjon under, hva skulle risikoen være?
Jeg har 10cm frigolitisolasjon i taket på min krypkjeller.
Over det vanlig bjelkelag med glassull.
Tørt og fint.
Fukt i krypkjelleren er jo et vår-problem, altså når varm fuktig luft kommer inn og møter noe som er kaldere. Det blir jo mest utenpå isolasjonen i seg selv så burde ikke være et problem. Blir vel enda verre om det kondenserer mellom isolasjon og bjelkelag tenker jeg. Vi har jo for eksempel en radonsug så den burde egentlig fikse problemet delvis, da luft ikke vil bevege seg oppover inn i huset. Men da kanskje vi får det motsatte problemet i stedet, varm fuktig luft suges ut om vinteren ned og setter seg mellom bjelkelag og isolasjon? Føles langsøkt dog. Isolasjonen kommer jo være varm-ish.
Men dette føles ganske teoretisk ikke anvendbart da man har gulvvarme først og fremst?
Siden du har kryperom kan du sikkert med fordel isolere nedenfra med for eksempel 10 cm isopor som limes fast.
Merket du en tydelig forskjell etter at du isolerte?
Trenger man å gjøre det tett eller er det mest arealet som teller. Altså arealet av bjelkelaget som dekkes av isopor?
For å gå tilbake Originalinlägget: Vet du at gulvet er originalt? Har også gulvvarme i lettbetong i nesten hele huset men det ble gjort for rundt 20 år siden. Noen påstod at de freste slyngene direkte i lettbetongen!
Merket du en tydelig forskjell etter du isolerte?
Trenger man å gjøre det tett eller er det mest overflate som teller. Altså overflate av bjelkelaget som dekkes av isopor?
Hvilket materiale er ditt bjelkelag?
Det er halve overflaten på inngangsplanet som har krypkjeller, det er fullstendig en utbygging som ble gjort i 2018.
Trebjelkelag med gullfiber imellom.
10cm isopor under som er limt sammen så tett som det bare går.
Så totalt 22 + 10cm isolasjon.
Gulvet er tregulv og under vinduene er det radiatorer.
For å gå tilbake til originales inlegg: Vet du at gulvet er originalt? Har også gulvvarme i lettbetong i nesten hele huset, men det ble gjort for rundt 20 år siden. Noen påsto at de freste slyngene direkte i lettbetongen!
Nei, jeg vet ikke med sikkerhet. Jeg flyttet inn for 5 år siden. Før det hadde det vært samme familie som bodde her i veldig lang tid, men uklart om det var den familien som bygde denne utbyggingen i 1967.
Jeg har ikke åpnet gulvet og sjekket, har boret gjennom det en gang for 5 år siden men husker ikke hva jeg lærte da.
Det er et lettbetongdekke, det ser jeg, og på oversiden er det et plankegulv av den kvaliteten man pleide å ha som underlag. Det lå et heldekkende teppe der frem til for 6 år siden. Et himmelblått heldekkende teppe. Burde gjort en karbon-14-datering på det. Hvilket tiår var det sist populært? Da det ble fjernet, var plankegulvet utett, så det ble slipt og sparklet mellom plankene.
Hva som er mellom treplankene og dekket kan jeg bare gjette. Jeg tror det er et mellomrom med lekter og kutterspån. Gulvet er ikke hardt, det gir etter hvis man tramper litt.
Det er åpenbart også rør der som går fra radiatorsystemet. Om disse er innfrest i lettbetongen eller ligger mellom lekter vet jeg ikke.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.