Hallo!
Husmortilpasset kjøkken fungerer for noen, men dessverre ikke for oss. Derfor er ombygging i vente og dermed de sedvanlige planene om å "åpne opp". I dag nås kjøkkenet via to dører, som vi har tenkt å fjerne sammen med 1-2 meter vegg på hver side av respektive dør.
Over kjøkkenet ligger husets flate (svakt skrånende) tak, med kraftige limtrebjelker som strekker seg langs husets 15,6 meter og ytterligere ca. 90 cm takutstikk på hver side. Tegninger av konstruksjonen finnes ikke hos kommunen; i 1964 var man tydeligvis fornøyd med plan og seksjon for husets layout. Kanskje viktigere å se at det fantes et tak enn hvordan det var oppbygd?
Heldigvis fikk vi overta et par ruller med originaltegninger fra selgeren, som også vokste opp i huset. Samme mann sa også da vi skrev under overdragelsesavtalen at "ingen innervegger er bærende". Litt merkelig, tenkte jeg - det er et skikkelig spenn. Jeg er bygningsingeniør (ikke konstruktørbanen; den siste fritt opplagte bjelken jeg regnet på var i 2003), og vage minnebilder fra stål- og trekursene om nedbøyninger og fare for vipping snek seg frem fra skyggene. Men så tenkte jeg, at har konstruksjonen levert siden -69, og de, ifølge utsagn, aldri har vært oppe og måkt snø, så spiller det ingen rolle for meg om innerveggene er bærende eller ikke. Inntil nå. Nå ville det vært veldig interessant å vite om innerveggene under bjelkene er bærende eller om de "bare forhindrer" nedbøyning (eller om det er det samme), og vil det i så fall gjøre noen forskjell for hvordan man dimensjonerer ved ombyggingen?
På tegningen (se bilde) over takkonstruksjonen, datert 1969, finnes det ingen dimensjoner på bjelkene så det er vanskelig å gjøre en beregning:
Takbjelker c/c 1250 fabrikat: AB Frittbærende trekonstruksjoner Töreboda.
/...Trepanel 23 mm rupanel
Konstruksjonsvirke T200 der annet ikke er angitt.../
/...Bjelker av doble planker for takbjelker og konsollbjelker over vinduer og dører sammenføyes med 7 stk. 4" nr 37 /m i sikksakk fra hver side.
I vegg under bjelkelag anbringes doble stående stolper som sammenføyes med 4" nr 37 i sikksakk
I yttervegg: Minst doble 2"x4"
I innervegg: Minst doble 2"x3"