M
Hei! Tenker å rive 2 vegger (markert rød, se bilde, blå vegg skal flyttes ca. 0,5 meter, alt for å gjøre større kjøkken) hva jeg har lest meg til skal de ikke være bærende.
Arkitekttegning med plantegninger av huset. To røde markerte vegger i spisestue og kjøkken skal rives, og blå vegg skal flyttes 0,5 meter.

Leser man arbeids- og materialbeskrivelsen (se bilde) så er hjertevegg/bærende vegger i kjelleren, og jeg kan ikke tyde at det er noen hjertevegg/bærende på hovedplanet. Står også at loftsbjelkelaget spikres sammen med takstolene til en fagverkskonstruksjon = Fribærende takstoler?
Dokument med merknader om murverksarbeid og bærekraft av vegger, med markerte seksjoner relatert til ikke-bærende indre vegger og frittbærende takstoler.

Har jeg oppfattet det riktig?
Takknemlig for alle svar.

Ja, riktig oppfattet, ingen av innerveggene er bærende.

Nesten litt OT,
Det kan også være slik at hjertemuren i kjelleren rent fysisk ikke er bærende men bare som sikkerhet. Vår hjertemur i kjelleren har litt luft mellom seg og spontaket i mellombjelkelaget. Hjertemuren ble bygd opp etter at hele mellombjelkelaget hadde fått spontaket montert.

• Liker
murarmarre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.