Hei!

Her kommer en til tråd om bærende vegger eller ikke. Håper at Justus som har skrevet den fine artikkelen har tid til å svare for selv om jeg er utdannet innen bygg så jobber jeg med noe annet og har ikke regnet konstruksjon siden skolen for 15 år siden så vil vite at jeg ikke har tenkt feil. Si fra hvis det mangler informasjon (jeg har også beskrevet hvordan jeg har tenkt men i bildene finnes nesten alle mål)

Spørsmålet i korthet er om jeg trenger å legge bjelke eller ikke? Hvis ja, holder det med den ene åpningen? Kan jeg uten å risikere vinden kottle mellom og ta ned med to søyler osv? Trenger sparringshjelp rett og slett for jeg er rusten.

Skisse av husseksjon som viser takkonstruksjon med målangivelser og vinkel på 27 grader. Takkstoler i W-form. Yttervegg til yttervegg: 9530 mm.

Som seksjonen på huset viser så er takstolene fagverk av W-type som ifølge treveilederen sett til dimensjoner skulle være frittbærende i snøsone 2 opp til 11 meter (Dimensjonene er innskrevet i bildet). I mitt tilfelle er det 9,53 meter og nedre bærarmen er med god margin overdimensjonert.

Alle innervegger består av 40x38mm stendere med 13mm sponplate på hver side, noe som i min verden ikke kan ha en bærende effekt men en stabiliserende effekt. Noen type KEX-element fra 60-tallet, stenderne ligger ikke an mot undertaket i rupanel men det er sponplatene som gjør. Dog var vinduet fra starten av loftsplan med oppbevaring. I dag er den innredet (lett bjelkelag med rupanelgulv og tynn laminat). Ganske lavt under taket så kommer jo aldri et piano der men likevel brukes det som boligareal i den store delen av W og oppbevaring ute i kneveggene.

Gulvetasjeplan med markerte vegger for potensielle åpninger i et hus, inkludert dimensjoner og romnavn.
Det som er markert i plantegningen er
1. Dagens åpning til stuen, her finnes ingen bjelke
2. Kommende åpning
3. Kommende åpning