14.632 lest ·
10 svar
15k lest
10 svar
Hva er asfaboard og hvordan ser det ut?
Hei,
Har noen et par bilder samt beskrivelse på hva asfaboard er for noe?
Har et hus fra 1968 og lurer på om dette materialet ble brukt i vegger og gulv?
Vet noen hvordan man kan bli sikker på at det er nettopp asfaboard og ikke annet materiale?
Linker ville vært takknemlig.
Mvh
Har noen et par bilder samt beskrivelse på hva asfaboard er for noe?
Har et hus fra 1968 og lurer på om dette materialet ble brukt i vegger og gulv?
Vet noen hvordan man kan bli sikker på at det er nettopp asfaboard og ikke annet materiale?
Linker ville vært takknemlig.
Mvh
Ja det er det samme.Skalman9 skrev:
Du har ikke støtt på Treetex da?
En porøs plate som er mulig å lage merker i uten spesielt stor kraft.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Treetex
Skal undersøke litt mer i løpet av helgen og kanskje få lagt ut noen bilder.
Får se... Litt oppfølgingsspørsmål om asfaboard:
1. Er alle svarte/grå?
2. Hvis konstruksjonen har tjærepapp, ble da også asfaboard brukt eller var det enten eller?
(nå antar jeg at de ble brukt som vindsperre begge to, men kan ta feil)
Får se... Litt oppfølgingsspørsmål om asfaboard:
1. Er alle svarte/grå?
2. Hvis konstruksjonen har tjærepapp, ble da også asfaboard brukt eller var det enten eller?
(nå antar jeg at de ble brukt som vindsperre begge to, men kan ta feil)
Karrock
Renovator
· Västra Götaland
· 1 064 innlegg
Karrock
Renovator
- Västra Götaland
- 1.064 innlegg
Mitt hus ble bygget i 1965 av "fiberplank" som virker å være en mellomting mellom den lyse treetexen og den mørke asffaboarden. Mellombrun, litt fastere, litt lett oljete materiale. I innervegger sitter tre stk 1" plater sammen med trelameller slik at det blir 75*300m "spontplank" i yttervegg i stedet for 4".
Kan det være noe slikt du har?
Om det er et HultsfredsHus, på den tiden Sveriges største husfabrikk og i dag et minne blott.😉Karrock skrev:
Mitt hus ble bygget i 1965 av "fiberplank" som ser ut til å være en mellomting mellom den lyse treetexen og den mørke asfaboarden. Mellombrun, litt fastere, litt lett oljete materiale. I innervegger sitter tre stk 1" plater sammen med trespiler sånn at det blir 75*300mm "spontplank" i yttervegg i stedet for 4".
Asfaboard var vel et varemerke i gamle dager, nå til dags finnes det flere produsenter og da kalles det asfaltboard. Det er trefibre som varmpresses til plater og drenkes med bitumen.Skalman9 skrev:
Det ble brukt (blir brukt) som vindsperre i fasader og bør ikke brukes innendørs på grunn av sitt innhold av hydrokarboner.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 703 innlegg
Asfaboard brukes som vindsperreplate i yttervegger. Brukes ikke innendørs eller i gulv, unntatt som trossbunnplater noen ganger.Skalman9 skrev:
Innendørs ble treetexskiver brukt, som er det samme som asfaboard minus asfalt/bitumen/karbonhydrid-impregneringen som gjør asfaboarden fuktbestandig.
Alternativt ble også HDF/masonittplater brukt innendørs i både vegger og gulv. Ulike nyanser av brunt.
I mitt hus bygd 42 er det Treetex på innsiden av ytterveggene for å jevne til plankene og isolere. Også en del av innertakene har Treetex. På innerveggene dekkes plankene av masonit.
Jeg har sett asfaboard brukt til blindbunn i torpargrunn inn på 1990-tallet.
Jeg har sett asfaboard brukt til blindbunn i torpargrunn inn på 1990-tallet.
Klikk her for å svare