Hei! Vi bor i en Smålandsvilla bygd i 2014, der vi flyttet inn for snart to år siden. Vi har merket at det i andre etasje kan bli en lukt av loft og isolasjon, særlig i et rom hvis døren er stengt samt i allrommet. Det aktuelle rommet har en inspeksjonsluke til VVS, og allrommet har en inspeksjonsluke til kaldloftet.

Ved å lukte og kjenne kom jeg frem til at det hovedsakelig var et trekk fra inspeksjonsluken til VVS som luktet nettopp loft/isolasjon. Jeg prøvde å teipe sprekkene og det ble bedre. Ganske snart ble imidlertid trekket i stedet gjennom skvallerøret (som jeg ikke har teipet).

Friskluftsventilene er åpne, og trappen til andre etasje har en åpen utforming.

Hva kan problemet skyldes? Hva kan man gjøre med det?

Takk på forhånd!

• Inspeksjonsluke til VVS på en vegg, dekket med gul teip rundt kantene. En nøkkel henger i nøkkelhullet på luken.
  • Ventilasjonsuttak montert på en vegg i hjørnet av et rom, hvit og rund med en synlig bracket.
Hvordan ser det ut i inspeksjonsluken for VVS, er det en åpen sjakt eller hvordan er det forseglet i toppen og bunnen?

Centano Centano skrev:
Hvordan ser det ut i inspeksjonsluken for VVS, er det en åpen sjakt eller hvordan er det tettet i toppen og bunnen?
Det er ikke åpent, men jeg ser at det er fire hull i hvert hjørne (gult innringet). To av hullene har en rød plugg, de to andre er åpne. Fra de åpne er det trekk. I bunnen ser det ut som åpningen til lekkasjerøret finnes. (Min amatør-forhåpning er nå at problemet kanskje kan løses ved å tette de to åpningene som mangler plugger.)

• Vegghengt rørskap med flere hvite og grå rør. Fire hjørnehull, to med røde plugger og to åpne, er uthevet med gule sirkler.
  • Innsiden av en hvit beholder med ett synlig hull og skruer, rød skrift på veggen. Hullets åpning er synlig til høyre.
  • Innside av skap med et rør som har en rød plugg, omgitt av skrue og andre åpninger. Håndskrift på venstre side av skapet.
  • Røråpning med rød plugg nederst og en annen med et rør montert, sett ovenfra.
  • Fire hull i hjørnene, to med røde plugger og to åpne. Gul sirkel rundt åpne hull, ledninger synlige. Skvallerrør i bunnen. Skap/bokspanel.
Det høres ut som at det kan være kontakt med loftsrommet via baksiden av skapet, og at undertrykket i huset trekker luft gjennom utetthetene du har pekt ut. Hva slags ventilasjon har dere i huset?

Så ser det ut til å være. Jeg prøvde å sette tape på de to åpne hullene, og da virket det som at trekken flyttet seg/økte i en sprekk i et hjørne.

Vi har avtrekksvarmepumpe, Nibe F750.

• Innsiden av en ventilasjonsskap med to markerte åpninger og tape plassert over, sannsynligvis del av en Nibe F750 fraluftsvärmepump.
Hvordan ser det ut med friskluftsventiler, i hvilke rom sitter de og hvor store er de?

Friskluftsventilene sitter og ser ut slik (blått = friskluftsventil, gult = inspeksjonsluke).

• Plantegning med blå markeringer for friskluftsventiler og gule for inspektionsluker i et hus med flere rom, inkludert soverom og bad.
  • Friskluftsventil montert på vegg, rund og hvit, med ledninger festet langs et metallrør i forgrunnen.
  • Vegghengt friskluftsventil med rund hvit deksel og gitter.
  • Friskluftsventil i vegg med åpnet inspektionslucka, viser mekanisme og filter i bruk.
  • Friskluftsventil med målebånd i åpningen, veggmontert.
Hvor sitter dampsperren? Sitter den i kneveggen eller ligger den helt ute ved taket? Kan det være den som ikke er teipet tett som den skal være. Er innredningen av loftet gjort i etterkant? I så fall kanskje de lagde hull i dampsperren når de monterte skapet om den sitter i den veggen.

Innredningen av loftet er gjort i etterkant. Legger ved bilder på hvordan Smålandsvillan ser ut før innredet loft, der ser vel diffusjonssperren ut til å ligge ved taket?

Når jeg åpner inspeksjonsluken til kottet ser det ut som at diffusjonssperren sitter i kottsveggen. Den ble kanskje flyttet dit da øverste etasje ble innredet, for jeg ser ingen annen diffusjonssperre lenger ut mot taket.

De tidligere eierne sa at vannet til badet hadde fryst den første vinteren, da hadde byggmesteren utbedret det med mer isolasjon. Det ser ut som at de skar opp diffusjonssperren og trykket inn mer isolasjon og lot plasten være åpen…

Bak VVS-luken er det vanskeligere å se hvordan det ser ut.

• Loft under renovering med eksponerte takbjelker og diffusjonssperre, samt en radiator montert på treveggen.
  • Tomt loft med synlig isolasjon og blå, plastliknende dampsperre på vegger og tak. To vinduer slipper inn naturlig lys.
  • Veggen på en innredet loft med en inspeksjonsluke, gulvkontakt og bokstavene "Bad" skrevet på veggen. Veggen er malt i lys grå.
  • Inspeksjonsluke til kattvinden med åpen dør, viser isolasjon og delvis synlig dampsperre i veggen, plassert mot et tregulv.
  • Isolasjon med åpen plastfuktsperre i inspeksjonsluke, viser mulig flytting av sperren under ettermontert innredning på loftet.
  • Isolasjon og treverk med en synlig plastduk, muligens en diffusjonssperre, i et loftrom.
  • Revnet diffusjonssperre med isolasjon bak, lys fra lommelykt skinner gjennom plasten, treverk synlig til høyre i bildet.
  • Isolasjon med plastfolie og metallramme på en uinnredet loft. Diffusjonssperren er åpen, og isolasjonen er synlig gjennom inspeksjonsluken.
Der har du årsaken til problemet antagelig. Kanskje sammen med for få friskluftsventiler

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.