Medlem
· Stockholm
· 40 innlegg
Hei! Vi bor i en Smålandsvilla bygd i 2014, der vi flyttet inn for snart to år siden. Vi har merket at det i andre etasje kan bli en lukt av loft og isolasjon, særlig i et rom hvis døren er stengt samt i allrommet. Det aktuelle rommet har en inspeksjonsluke til VVS, og allrommet har en inspeksjonsluke til kaldloftet.
Ved å lukte og kjenne kom jeg frem til at det hovedsakelig var et trekk fra inspeksjonsluken til VVS som luktet nettopp loft/isolasjon. Jeg prøvde å teipe sprekkene og det ble bedre. Ganske snart ble imidlertid trekket i stedet gjennom skvallerøret (som jeg ikke har teipet).
Friskluftsventilene er åpne, og trappen til andre etasje har en åpen utforming.
Hva kan problemet skyldes? Hva kan man gjøre med det?
Takk på forhånd!
Ved å lukte og kjenne kom jeg frem til at det hovedsakelig var et trekk fra inspeksjonsluken til VVS som luktet nettopp loft/isolasjon. Jeg prøvde å teipe sprekkene og det ble bedre. Ganske snart ble imidlertid trekket i stedet gjennom skvallerøret (som jeg ikke har teipet).
Friskluftsventilene er åpne, og trappen til andre etasje har en åpen utforming.
Hva kan problemet skyldes? Hva kan man gjøre med det?
Takk på forhånd!
Medlem
· Stockholm
· 40 innlegg
Det er ikke åpent, men jeg ser at det er fire hull i hvert hjørne (gult innringet). To av hullene har en rød plugg, de to andre er åpne. Fra de åpne er det trekk. I bunnen ser det ut som åpningen til lekkasjerøret finnes. (Min amatør-forhåpning er nå at problemet kanskje kan løses ved å tette de to åpningene som mangler plugger.)Centano skrev:
Det høres ut som at det kan være kontakt med loftsrommet via baksiden av skapet, og at undertrykket i huset trekker luft gjennom utetthetene du har pekt ut. Hva slags ventilasjon har dere i huset?
Medlem
· Stockholm
· 40 innlegg
Medlem
· Stockholm
· 40 innlegg
Hvor sitter dampsperren? Sitter den i kneveggen eller ligger den helt ute ved taket? Kan det være den som ikke er teipet tett som den skal være. Er innredningen av loftet gjort i etterkant? I så fall kanskje de lagde hull i dampsperren når de monterte skapet om den sitter i den veggen.
Medlem
· Stockholm
· 40 innlegg
Innredningen av loftet er gjort i etterkant. Legger ved bilder på hvordan Smålandsvillan ser ut før innredet loft, der ser vel diffusjonssperren ut til å ligge ved taket?
Når jeg åpner inspeksjonsluken til kottet ser det ut som at diffusjonssperren sitter i kottsveggen. Den ble kanskje flyttet dit da øverste etasje ble innredet, for jeg ser ingen annen diffusjonssperre lenger ut mot taket.
De tidligere eierne sa at vannet til badet hadde fryst den første vinteren, da hadde byggmesteren utbedret det med mer isolasjon. Det ser ut som at de skar opp diffusjonssperren og trykket inn mer isolasjon og lot plasten være åpen…
Bak VVS-luken er det vanskeligere å se hvordan det ser ut.
Når jeg åpner inspeksjonsluken til kottet ser det ut som at diffusjonssperren sitter i kottsveggen. Den ble kanskje flyttet dit da øverste etasje ble innredet, for jeg ser ingen annen diffusjonssperre lenger ut mot taket.
De tidligere eierne sa at vannet til badet hadde fryst den første vinteren, da hadde byggmesteren utbedret det med mer isolasjon. Det ser ut som at de skar opp diffusjonssperren og trykket inn mer isolasjon og lot plasten være åpen…
Bak VVS-luken er det vanskeligere å se hvordan det ser ut.
Klikk her for å svare