Hei.
Jeg måtte bytte innertaket på murhuset mitt fra 1930-tallet. Det er pusset på utsiden av murverket (to mursteiner tykk vegg)

Når jeg rev ned det gamle innertaket, så det ut som på bildet, men med litt løs gammel puss som hadde falt ned. Bør man pusse dette igjen med kalkpuss, kan man la det være, eller finnes det en annen enkel løsning å gjøre før jeg setter opp nytt innertak?

Setter pris på all hjelp 🙏

• Innertak av tre med synlige trebjelker og mur med løs puss i et 1930-talls tegnhus.
Karrock
Tenker du på at det er litt svakt med mørtel? Det er vel ikke uvanlig at det ser slik ut på "siden som aldri skal vises". Teglflaten som vises her har vel aldri vært pusset? Komplettere mørtelen er vel ikke nødvendig med mindre det er veldig trekkfullt.

Karrock Karrock skrev:
Tenker du på at det er litt sparsomt med mørtel? Det er vel ikke uvanlig at det ser slik ut på "siden som aldri skal synes". Tegloverflaten som vises her har vel aldri vært pusset? Å komplettere med mørtel vil vel ikke være nødvendig med mindre det er veldig trekkfullt.
Ja, akkurat. På den andre siden av rommet sitter det meste av pussen fortsatt. Har kjent på noen steder at det er litt trekk, så hadde vært greit å kun måtte fikse akkurat der. Der mangler det også på utsiden.

Tenker at de antageligvis pusset hele veggen hele veien opp når de uansett holdt på, men som du sier er det kanskje ikke så nøye hvis man reparerer der det mangler mørtel. Takk for svar.

P
L latsson skrev:
Hei.
Måtte bytte innertaket på mitt teglhus fra 1930-tallet. Det er pusset på utsiden av teglet (to teglstein tykke vegger)

Når jeg river ned det gamle innertaket så det ut som på bildet, bare med litt løs gammel puss som hadde falt ned. Bør man pusse dette igjen med kalkpuss, kan man la det være, eller finnes det noen annen smidig løsning å gjøre før jeg setter opp nytt innertak?

Setter pris på all hjelp 🙏
Du trenger ikke pusse overflaten, men det er aldri feil å fylle fugene mellom steinene for å forsterke det samt slippe trekk om det nå er et problem..
Fjern alt løst mørtel og fuge igjen murverket så blir det bra😊

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.