Går i tanker om husbygging når jeg endelig har den tomta jeg leter etter her nede i Skåne. En god venn fikk anbefalingen at porotherm kunne bygges ved at man kun limer ca. 40 cm teglblokker og deretter pusser både inn- og utside. Jeg har funnet husbyggerier hvor de bygger på denne måten og har forsøkt å avdekke denne siden for potensielle fordeler/ulemper med byggemetoden.

Novahem har bygget tre villaer på en måte som minner om de tankene jeg har hatt hittil: http://www.novahem.se/object/Svenstorp_3-53_broschyr.pdf

Støpt plate, porotherm stamme, bjelkelag i tre, cc 60, ingen merkelige ting når det gjelder planløsning. Ventilasjon og varme via gulvvarme i bunnplaten samt mekanisk ventilasjon med varme (ftx) samt vedfyring / skorstein gjennom huset.

Jeg legger ved noen bilder innkoblet fra Novahems byggesider. Jeg lurer nå på hvilke aspekter det finnes ved denne konstruksjonen. Jeg har en følelse av at steinhus ville vært å foretrekke. Videre tenker jeg at jeg kan utføre mesteparten av arbeidet selv. Kostnadsbiten er viktig, porothermblokkene har jeg fått en oppgave om rundt 450:- / m2, hvilket ikke føles så galt, resten er mer eller mindre "standard" byggematerialer. Denne prisen er eks. puss. Jeg tenker at jeg kan fokusere på å få opp et regntett skall, så kan man ta alt i etapper etter det.
- Kan porothermblokkene stå oppbygd uten puss i noen måned/måneder hvis tiden ikke skulle strekke til? Dvs. om man kan bygge videre inni skallet uten å ha pussen påført?

Hvordan er det med varme i et slikt hus, 1½ plan med stein i første etasje og tre over. passer ftx-system? Finnes det en mer passende ventilasjonsløsning som kan være mer økonomisk? Huset vil sannsynligvis ikke plasseres innen rekkevidde for kommunal va(/fjernvarme). Noe jeg for øvrig ikke ser som et problem.

Vil et slikt bjelkelag (cc 60 + isolasjon + gulvsponplate + gips) skape mye lyd når noen går rundt i andre etasje? Jeg tenker på fjellhytte når jeg ser tre i bjelkelaget, men kan ikke annet enn å håpe at slikt kan lydisoleres?

Hvordan ville scenariet sett ut hvis jeg bygde første etasje til å begynne med og brukte andre etasje som lagring inntil jeg trenger plassen. Dvs. at jeg åpner opp til andre etasje fra dag 1. Påtagelig varmetap?

Hvordan fungerer det med takstolene, hviler disse rett på porothermveggen? Jeg ser noen form for tre "svill-lignende" planke på bildene fra novahem. Hvordan ser praksis ut her, legger man virkelig tre imellom, burde det ikke være plast i en eller annen form mellom teglveggen og takstol? Hviler bjelkelaget på samme måte rett på porothermblokkene?

Mange ustrukturerte spørsmål, spinn gjerne videre rundt tankene mine. All tilbakemelding er god...

Noen bilder fra den aktuelle hustypen.

Ser passende enkelt ut å bygge med porotherm må jeg si:
NovaHem
NovaHem
http://www.novahem.se/news/bilder/P4060290.JPG

Porothermvegger samt bjelkelag under oppføring:
NovaHem

Kanskje litt merkelig spørsmål.

Som jeg har oppfattet det så er det litt mer tungvint å trekke strøm i teglblokkene, med det ytterligere fræsemomentet og så. Er det ok å trekke VP-rør kanskje til og med flexrør inngjutt i platen til de mest åpenbare trekkingene som skal gjøres? Har for meg at jeg har sett dette på noen støpeside, aspekter rundt dette?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.