Har skrevet en kontrakt på et hus, bygd -54 og med stamme av blåbetong. Grunnmur av betong samt bjelkelag av støpte hvelv. Huset er 1½ plan med kjeller. Kontrakten inneholdt en paragraf som lar meg heve kjøpet hvis radonverdien skulle være over anbefalt verdi.
Fikk rapporten (langtids, utført i ubebodd hus) på fredag og den viser et gjennomsnitt på 320bq/m3 (+/-40). Utført på entreplan og overetasje, samme verdi på begge.
Prøver å forhandle meg til en radonbesiktigelse, men vet ikke hvordan det går med det ennå.
Noen spontane oppfatninger, synspunkter eller erfaringer?
Blåbetong er jo alltid blåbetong, men verdien føles tross alt ikke så høy at det ikke skulle gå an å ventilere ned til ca 200? Så har man jo alltid bekymringen om fremtidig verdiminskning...
Fikk rapporten (langtids, utført i ubebodd hus) på fredag og den viser et gjennomsnitt på 320bq/m3 (+/-40). Utført på entreplan og overetasje, samme verdi på begge.
Prøver å forhandle meg til en radonbesiktigelse, men vet ikke hvordan det går med det ennå.
Noen spontane oppfatninger, synspunkter eller erfaringer?
Blåbetong er jo alltid blåbetong, men verdien føles tross alt ikke så høy at det ikke skulle gå an å ventilere ned til ca 200? Så har man jo alltid bekymringen om fremtidig verdiminskning...
Bare fordi det er blåbetong trenger det ikke å inneholde radon. Få en takstmann som kan det med radon. Kommunen har lister over godkjente/utdannede radonsanerere. Koster ca 3000kr for en befaring. Han forteller deg hvor radonet kommer fra. Har du flaks så er det markradon og da installerer du en radonsuger og tetter lekkasjene i platen. Halvparten av kostnaden får du tilbake maks 15000kr fra fylkeskommunen. Middelverdien er ikke alarmerende høy, grenseverdien er 200bg. La selgeren stå for saneringen. Lykke til
Visst trenger det ikke være blåbetongen, men det ligger jo nært til siden det finnes. Samt etter å ha lest tråder her virker det som en relativt lav verdi oftest viser på betongen.
Men som sagt, jeg vil jo ha dit en besiktigelsesmann og få vite hvor det kommer fra mer eksakt.
Men som sagt, jeg vil jo ha dit en besiktigelsesmann og få vite hvor det kommer fra mer eksakt.
Høres definitivt ut som om det finnes blåbetong! Spørsmålet er bare hvor/hvor mye samt hvor mye stråling den avgir. Sjekk om du ikke kan låne eller leie en Geigernett av din kommune! I så fall kan du enkelt sjekke dette selv.
Klikk her for å svare