Claes Sörmland
Jeg er enig i at drenering av denne typen kjeller ikke alltid er en løsning siden vann suges opp kapillært nedenfra. Det er en del av den gamle konstruksjonen. Dessuten var det før ofte ønskelig at kjelleren hadde en høy luftfuktighet - her skulle poteter og epler lagres.

Jeg har gravd opp langs ytterveggen på min kjeller fra 1920 og fjernet leiren fra ytterveggen. Det ble kanskje litt bedre, men knapt moderne standard på kjeller. Men en luftavfukter gjorde underverker! Den går året rundt noen dager i uken siden vi tørker klær der nede, og kjelleren er nå helt tørr.

• Liker
MagHam
  • Laddar…
Vinden kan være for kraftig tilleggsiolert i kombinasjon med fravær av dampsperre. Holder nok ikke bare med luken. Tviler på at noen har plastet innertaket på loftsetasjen.

Fjern årsaken til fuktigheten før du sprayer på noe. Mye alvorligere feil enn kjelleren.

Med tanke på vinden, hva slags ventilasjon er det i huset?

Jeg synes ikke det ser så ille ut, men noe ville jeg ha gjort. Som skrevet tidligere må årsaken til muggen håndteres før eventuell sanering. Jeg kan dele vår handlingsplan i vårt hus, vi hadde mindre mugg enn hva det er i dette huset. I vårt tilfelle tror jeg grunnproblemet er at vi har naturlig ventilasjon og bergvarme. Med andre ord nesten ingen ventilasjon. Vi begynte med å bytte all rupanel ettersom vi skulle bytte taket, benyttet vi anledningen. Sikkert litt overkurs i vårt tilfelle.
1
Ventilere ut fuktig luft fra boenheten, først og fremst fra bad og vaskerom. Dette for at fuktig luft ikke skal komme opp på loftet i samme omfang som nå.
2
Tette mellom boenheten og loftet for å redusere mengden varm luft som kommer opp på loftet. Jeg la bare inn ny papp der det var hull eller slitt bort. I mitt tilfelle satt papp mellom takstolene på loftet satt ovenfra, ingen plast. Installere en tett loftsluke.
3
Sikre at loftet ventileres tilstrekkelig bra, kanskje installere en Trygghetsvakt, har selv lest en del om den men har ennå ikke installert en. Vi vil evaluere senere om vi skal installere en Trygghetsvakt. Tror ikke det blir nødvendig.
4
Se over om isolasjonen er korrekt på loftet. Selv la jeg inn linisolasjon (Isolina) mest fordi den transporterer fukt bedre og derfor skal tørke ut når luften er tørrere enn isolasjonen. Valgte samme tykkelse som vi hadde før for å ikke øke risikoen for å skape nye problemer med endrede forhold. Uklart om det gjør noen forskjell.

Hva vil jeg si med dette innlegget, vet faktisk ikke helt. Kanskje gir det deg en oppfatning av hva som kan være grunnproblemet. Hvis taket ikke lekker er det nok ingen panikk i huset du ser på. Og ikke et super stort arbeid. Men prosjektene har en tendens til bare å bli flere og flere. Til slutt er risikoen at totalen blir for stor.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.