Hei, har sett på mitt første hus, skal eventuelt by, men har litt spørsmål til dere.
Det var litt fukt i 2 av rommene i kjelleren (betongkjeller) som går litt på gulvet og opp en meter på veggen, ikke veldig stort men ikke veldig lite heller, omtrent 1m2 stort alt i alt. Bør jeg være bekymret for at en drenering vil være nødvendig med en gang? Siden alt er betong i kjelleren tenker jeg at det ikke tar skade direkte? Noen andre ideer det kan skyldes? Veldig vanskelig å beskrive^^ men det er litt fukt i hvert fall... Er det vanlig at det er fukt eller er det bare drenering som er løsningen?
Så til med besiktigelse? MÅ man ha en takstmann inn? Leste at de kun egentlig gjør en visuell besiktigelse hvis man ikke betaler mer, noe jeg ikke har tenkt å gjøre, men etter min mening har vi funnet alle defekter osv, alle visuelle osv... Så ser ikke meningen med å besiktige det? Eller tenker jeg helt feil der? Håper noen har en mening!

Med vennlig hilsen, Fredrik

Fredrik Christensen skrev:
Hei, har sett på mitt første hus, skal eventuelt by men har litt spørsmål til dere.
Det var litt fukt i 2 av rommene i kjelleren (betongkjeller) som går litt på gulvet og opp en meter på veggen, ikke kjempe stort men ikke kjempe lite heller, omtrent 1m2 stort alt sammen. Bør jeg være bekymret for at en drenering vil trenges med en gang? Siden det er betong alt i kjelleren så tenker jeg at det ikke tar skade direkte? Noen andre ideer det kan skyldes? Veldig vanskelig å beskrive^^ men er litt fukt iallfall... Er det vanlig at der finnes fukt eller er det bare drenering som er løsningen?
Så med besiktigelse? MÅ man ha en besiktelsesmenn til stedet? Leste at det bare i prinsipp gjør en visuell besiktigelse om man ikke betaler høyere som jeg ikke tenker å gjøre, men etter min mening så har vi funnet alle defekter osv, alle visuelle osv... Så ser ikke meningen med å besiktige det? Eller tenker jeg helt feil der? Håper noen har en mening!

Med vennlig hilsen, Fredrik
Kommer litt an på hva du vil bruke kjelleren til. Skal du innrede og bo der bør du absolutt se over dreneringens nåværende status. Om du bare har tenkt å oppbevare ting i kjelleren el lignende er det ingen panikk. Tenk på å ikke sette ting direkte på gulvet, la også en luftspalte mot veggen ellers kan det bli mugg.

Jeg tolker tråden som at det gjelder en "råkjeller", altså en kjeller som brukes som lager, kanskje vaskerom eller noe hobbyrom/verksted.

I så fall er det ingen overhengende krise om det finnes begrensede fuktskader.

Å råde/advare om en bes. mann er alltid vanskelig. Jeg vet ikke hvor dyktig du er på å se på hus?

En bra bes. mann finner ofte defekter som selv en erfaren huskjøper ikke tenker på å lete etter. Det kan også være vurderinger av f.eks. avløpenes alder.

Som et eksempel, så tittet bes. mannen vi engasjerte ved kjøp av nåværende hus på taket. Han beskrev at underlagspappen under teglsteinene hadde nådd en alder der den holdt tett gjennom "leskepapirprinsippet" i stedet for å være vanntett. Det vil si at den absorberte vannet som kom på, noe som fungerer inntil det kommer mye vann.

Det tok to år før en akutt lekkasje oppstod.

Jeg og min samboer kjøpte hus for første gang for typ et år siden og betalte for en overtakelsesbefaring. Vi synes det er/var verdt pengene. Av egentlig to grunner. Han fant ting som ikke fremgikk i selgerens befaring eller i objektdeskripsjonen. Vi kunne stille oppfølgingsspørsmål for å forstå hvor presserende visse tiltak var. Sette en prioritering.

Min begrensede erfaring med befaringer bestilt av selger via megleren er at de ofte er overfladiske. Jeg antar at det skyldes at de vil male objektet i et godt lys, men samtidig ha ryggen fri hvis det blir juridiske konsekvenser av kjøpet senere.

Du har kanskje større kunnskap enn oss når det gjelder å vurdere hus. Men for oss som førstegangskjøpere og to visninger på til sammen 75 minutter føltes det som en god idé å ta inn en takstmann. Tror det kostet 8k, noe som er mye penger. Men i sammenhengen en svært liten del av handelen.

Hvis du skal gjennomføre en egen befaring, ta inn en egen takstmann, ikke den samme som selgeren har brukt. De største vinnerne hvis du bruker den samme er selgeren og takstmannen. Megleren vil sikkert foreslå dette og fremheve at det blir billigere enn å ta inn en ny. Men den takstmannen vil sannsynligvis bare gå gjennom sitt gamle protokoll og utdype litt. Han kan ikke si at opprinnelsesprotokollen er feil/ufullstendig. Samtidig som han vil ha flere oppdrag fra megleren.

Hei, takk for alle svar! Det er
En "råkällare" altså helt uten varme eller lignende, bare betong, finnes en vaskemaskin. Så dere mener da at det ikke er noen risiko med fuktigheten om man ikke innreder der? Kan man spyle gamle dreneringsrør med bra resultat eller er det unødvendig? Huset er fra -49.

Vi er ikke veldig "vante" med å sjekke hus / boliger. Men vi mener likevel å vite en del, samt far som kan en del.
det vi i alle fall har sett er
Fuktigheten i kjelleren
Badet må byttes helt.
Vinduer må byttes, taket virker ok, skal sjekke innsiden i uken på taket om det er fuktig eller lignende.
Litt sprekker på fasaden virker ikke å være alvorlig mer enn litt fargeslipp typ.
Ellers virker det ikke å være mye mer å klage på direkte!

Jeg kjøpte mitt første hus i slutten av fjoråret. Som tidligere nevnt er det ganske mye penger for en overtakelsesbesiktigelse, men med tanke på at det var mitt største kjøp hittil i livet, så gjorde jeg en overtakelsesbesiktigelse. Synes det er verdt hver krone den koster, da har man litt mer svart på hvitt hva som kan trenge å gjøres eller eventuelle problemer som kan oppstå.

Er det aldri omdreneret siden 49? Da er det sannsynligvis teglrør som ligger som drenering. Disse er så vidt jeg vet vanskelige eller rent umulige å spyle, finnes det i det hele tatt en spylebrønn? Så lenge dere ikke tenker å innrede kjelleren deres mer enn i dag, eller dere opplever en dårlig lukt i huset, trenger dere ikke drenere om. Jeg drenerte om huset jeg kjøpte i vår, og det ble en markant forskjell på lukten i huset. Så er jeg en slik som liker å gjøre ting ordentlig, bedre at det tar litt lengre tid og blir bra enn at man bygger innvendig og deretter må rive og gjøre om fordi dreneringen er dårlig.

Lykke til!
//Tobben

Hvorfor må vinduene byttes?

Ja mange av vinduene er ganske råtne dessverre :/ hmm ja da får man kanskje gjøre en drenering!
Hva tror dere om kommunalt vann? Vil det øke verdien på huset eller er det bare et + for eventuell kjøper senere?
Huset koster 750,000, vann må legges inn 2021, til en kostnad av minst 150lax...
Er litt tvilende nå til å i det hele tatt kjøpe huset nå i forhold til dette... Men hva tror dere? Får man mer ved eventuell salg for at man har fikset kommunalt vann?

Ja mange av vinduene er dessverre ganske råtne :/ hmm ja da får man kanskje gjøre en drenering!
Hva tror dere om kommunalt vann? Kommer det til å øke verdien på huset eller er det bare et + for en eventuell kjøper senere?
Huset koster 750,000, vann må legges 2021, til en kostnad av minst 150lax...
Er litt tvilende nå til å i det hele tatt kjøpe huset nå på grunn av dette... Men hva tror dere? Får man mer ved eventuell salg for at man har fikset kommunalt vann?
Diskusjonen har vært oppe i andre tråder angående kommunalt va, det er ikke verdiforøknende i det hele tatt; om ikke eget vann er ubrukelig.

Det finnes dog en annen side av mynten.
Da jeg så på hus slapp jeg nesten alle hus som hadde separat va, for jeg så at kommunen holdt på å bygge ut nettet.
Jeg ville ikke kjøpe hus for 2,5mkr for å kaste ut ytterligere 200 innen det første året.

Om det først er i 2021 det kommunale kommer er det nok å legge unna noen få tusenlapper i måneden så kan du betale det kontant når det kommer.

Siste ordet er jo ikke sagt heller, det er antakeligvis en første prisindikasjon.

Jobbkameraten fikk høre 320tkr hos seg først, regningen landet på 180 til slutt.

En bra takstmann kan finne feil som man selv har oversett. Sjekk dog hva som inngår i inspeksjonen og ikke.
Hvordan er det med strømmen, er den original eller omtrukket, det er et punkt jeg tenker på spontant.

Når det gjelder kjelleren, en avfukter kan holde luftfuktigheten i sjakk til en omdrenering kan gjøres. Fuktigheten i kjelleren kan dog variere over året, hvordan ser det ut om våren f.eks og hvor høyt står grunnvannet da. Trolig ingen fare, bare du unngår organiske materialer i kjelleren og sørger for at du ikke f.eks plasserer et skap i tre eller lignende direkte mot gulv/vegg.

Dette med kommunalt vann er lurvete å regne på med penger. Hvis spekulantene dog mener at kommunalt vann = bekymringsfritt veier opp, kan det være positivt DVS du taper ikke hele installasjonskostnaden, men du får nok ikke tilbake hele, på den andre siden vil nok det egen borevann trenge litt reinvesteringer over tid. Er tilsiget bra eller ikke, vannkvalitet ok, alder på pumpe og hydrofor osv.

I et område en bekjent kjøpte hus, så sank husprisene i prinsippet tilsvarende vanninstallasjonskostnadene når det ble klart at det skulle bli en tvungen tilknytning til det kommunale nettet. DVS husprisene lå igjen som før om man hadde betalt og koblet huset til. Det var litt surt for ham da han selvsagt skulle flytte på den tiden og selge huset.

Hei, var og sjekket på huset i dag, fukten i kjelleren virker å være nesten helt borte (har vært regnfritt nå en stund) så det virker å være et positivt tegn, som sagt så heller det litt innover huset, så kan være der vann samles. Eller hva tror dere?
Det er noen sprekker i grunnmuren, altså det man ser hvis man står ute og ser ned mot kjelleren.
Men hva tror dere om dette innertaket på loftet? Megleren sa at man kunne spraye på noe for å få bukt med problemet, og at det er varm luft som trenger gjennom opp til loftet og derfor danner kondens, virker ikke å være morkent/råttent så synes ikke å renne utenfra! Hva kan man gjøre der! Er det som megleren sier at man kan spraye på noe? Virker mest å sitte ved loftsluken som ikke har noen som helst tetning uten bare en plate i prinsippet!

Loft med åpent tak, hvor det er mørke flekker som kan tyde på mugg eller fuktskader. Avispapir dekker gulvet i et forsøk på isolering.

Innertak på loft med trepaneler, tydelige tegn på mugg og fuktighet nær en liten vindusåpning, dårlig tetning rundt loftsluken synlig.

Loft med uisolert tak, synlige trebjelker og en liten mursteinvegg. Papirlignende materiale ligger på gulvet. En liten vindusåpning slipper inn lys.

Her er noen bilder av grunnmuren/kjelleren

[bilde]

[bilde]

[bilde]

[bilde]
Sprekkene er bare litt skader i pussen, det er bare å slamme på litt om man blir plaget av det.
Hjørnene som du har fotografert, er det fasadeliv? Det er et tegn på at det bør dreneres

Jeg kan ikke uttale meg om hvor dårlig taket egentlig er, men jeg tror i dette tilfellet at megleren har rett.
Jeg hadde litt påvekst på loftet da jeg flyttet inn, fjernet det med rotbørste og noe middel jeg ble tipset om, det var tydelig at det var kondens.
Da jeg renoverte innendørs så rev jeg taket også, og der fant jeg hundrevis av hull i dampsperren. Jeg har revet den i alle rom og erstattet med ny, og nå har jeg ingen påvekst på loftet.

Med største sannsynlighet er et hus fra 49 bygget med vegger stående på såle + et gulv med betongplate direkte på sand.

Står det ikke på leiregrunn eller i vannsuket mark er drenering bortkastede penger. Legg de pengene på avvanning og led bort til en steinkiste. Det har mye større effekt.

I og med at det sikkert mangler kapillærbrytende lag under sålen så vil veggene alltid suge underfra om du ikke støtter opp og graver under hele huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.