Har et hus fra 40-tallet med trekonstruksjon og puss utvendig. Kaldloft med kutterspon som isolasjon. Taket har tegltakstein.
Det blir varmt inne nå når solen skinner (ikke så uvanlig) men også på kvelden når det blir skikkelig svalt og deilig utendørs så beholdes varmen veldig lenge innendørs. I høst kunne det være rundt 30 grader inne ved 23-tiden til tross for at det hadde sunket til 20-22 grader utendørs.
Det hjelper veldig lite å lufte, jeg har ofte terrassedøren og et vindu stående vidåpen hele kvelden. Så det er lagret varme i vegger, tak eller annet som avgir varme lenge etter solen har gått ned.

Noen som kan forklare for meg hva det er som lagrer varmen og om det finnes noe smart jeg kan gjøre for å mildne effekten?

Jeg vet at loftet er veldig varmt, selv på kveldstid, så det er vel en mistenkt. Ville det hjelpe om jeg luftet det skikkelig om kvelden? Loftet er ikke tett i det hele tatt, det er store sprekker i takfoten som tilfører frisk luft. Så det ville ikke vært noe problem å montere en vifte som presser ut varm luft, men jeg vet ikke hva jeg da trekker inn utenfra i større mengder enn normalt...

Takk for tips.

J
Gamle hus er som du skriver ofte mer massive og varmetreg. Men hvis du kjøler det ned om natten, tar det lengre tid å bli varmt også.

Spånet holder varmen bra...
(Og alt annet i konstruksjonen. Mye masse = termisk tregt hus)

Skal du få *huset* til å være kjølig må du sørge for at det ikke varmes opp først.
Å ventilere loftet vil fungere sett ut fra den synsvinkelen så lenge det ikke blir for varmt ute.
*Men* det ville innebære at du tvinger store mengder varm fuktig luft over kaldere sagflis...
Da er det ikke et spørsmål om, men når du får problemer.

Den rimeligste løsningen er nok at du investerer i AC til de rommene du virkelig vil ha kjølige.
Om du holder de rommene rimelig nedkjølte i løpet av dagen, burde nettene bli utholdelige.

• Liker
Hank_Ö
  • Laddar…
Akkurat nå er det 26 grader innendørs, jeg har hatt 3 vinduer vidåpne i noen timer og uteluften er ca 20 grader.
Det er en anelse plagsomt...

Har utsatt planer for LLVP og FTX fordi det er noen andre strukturelle ting jeg ville endre først. Så akkurat nå har jeg bare et portabelt AC-anlegg og noen vifter å bruke. Men jeg skal prøve å kjøle ned rommene så mye som mulig i løpet av kvelden så kanskje natten blir levelig.

Å måle er å vite. Kjøp et billig termometer med trådløs utedel og plasser denne på loftet. Da kan du lett måle temperaturen der når du mistenker at loftet varmer opp resten av huset.
Kutterspon eller annet tremateriale har ingen større varmelagringskapasitet så det går bort.
Forsøk å skygge vinduene under dagen. Alle mørke flater innendørs absorberer varme fra sollys. Dekk med hvite laken.

T Thomas_Blekinge skrev:
Å måle er å vite. Kjøp et billig termometer med trådløs utedel og plasser denne på loftet. Da kan du lett måle temperaturen der når du mistenker at loftet varmer opp resten av huset.
Kutterflis eller annet tremateriale har ingen større varmelagringskapasitet så det bortfaller.
Prøv å skjerm vinduene i løpet av dagen. Alle mørke flater innendørs absorberer varme fra sollys. Dekk med hvite laken.
Jeg har lenge vurdert å skaffe noen trådløse, eller til og med tilkoblede termometre som kan rapportere inn og bygge litt statistikk. Det er kanskje på tide nå.
Takk for gode tips.

For øvrig har jeg mørkebrune tregulv i hele etasjen... så ja, de suger jo til seg en hel del varme fra sollyset.

Pusset fasade blir varm i solen, og siden ditt hus ser ut til å være ganske tynt isolert så kommer varmen inn. I et godt isolert hus kommer det ikke så mye varme gjennom vegg og tak, men mest gjennom solinnstråling på vinduer.

Luften i et normalt hus veier ca 300 kg resten av huset bør veie minst 100-500 ganger så mye avhengig av konstruksjon. Det gjør at lufting tar en evig tid om du vil få ned temperaturen. Det absolutt viktigste er at selve huset aldri får bli varmt. Det absolutt viktigste steget i det er å sørge for at solen aldri skinner inn i huset.

Ytoverflatetemperaturen i direkte sollys kan være opp mot 60 grader eller mer når det steker. Derfor må du sørge for å trekke ned markiser og persienner samt trekke for gardiner. Ellers vil den heten bygges opp og lagres i alle bygningsdeler av huset. Det aller beste er jo å ha en markise som holder all varme på utsiden av huset, men om det ikke finnes så fungerer persienner og gardiner bra det også.

• Liker
Hank_Ö og 2 andre
  • Laddar…
Janus82 Janus82 skrev:
Yttemperaturen i direkte sollys kan være opp mot 60 grader eller mer når solen steker. Derfor må du sørge for å trekke ned markiser og persienner samt trekke for gardiner. Ellers vil varmen bygge seg opp og lagres i alle bygningsdelene av huset. Det absolutt beste er jo å ha en markise som holder all varmen på utsiden av huset, men hvis det ikke finnes så fungerer persienner og gardiner bra det også.
Hmm, gode ting å tenke på. Det er varmest i tre forskjellige rom,
Soverom 1: Store vinduer med persienner
Soverom 2: Et vindu med hvit rullegardin
Stue: 1 stort vindu med markise på utsiden, en verandadør (halv) og et vindu som er uten noe form for solskjerming.

Noen som har tips på trådløse/tilkoblede termometere hvor jeg kan lagre verdier over tid?
Jeg har googlet litt og de jeg har funnet med den kapasiteten koster rundt 700kr per sensor, og da blir det litt dyrt siden jeg vil måle minst 2 rom, loft, utendørs og kanskje kjeller eller krypkjeller også.
Vanskelig å vite om de er bra også, tar gjerne imot tips fra noen som har testet og er fornøyd med et merke.

Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Å ventilere loftet vil fungere fra den synsvinkelen så lenge det ikke blir for varmt ute.
*Men* det ville innebære at du tvinger store mengder varm fuktig luft over kaldere sagflis...
Det er da ikke et spørsmål om, men når du får problemer.
Jeg forstår hva du sier, men er det ikke det omvendte nå om sommeren? Det er jo varm luft som varmes av solstråling på taket og flisen er kaldere og varmes opp av den varme luften. Det blir lett over 50 grader der oppe.
Deretter, om man ventilerer, tar man inn kaldere luft utenfra (20-25 grader) som burde være ganske tørr om det ikke regner?
Eller tenker jeg feil?

Det kan jo være andre ting som følger med luften også, pollen, forurensninger og diverse sporer.

Et hus kan vel ikke lagre for mye energi. Det gjelder bare å jobbe med huset. Et tregt hus kan du relativt enkelt holde svalt ved å styre når du lufter.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.