Jeg har lagt på grunningsbruk A nå og det begynner å bli på tide å tenke på pussingen.

Jeg hadde tenkt at jeg bare legger på det da det ikke må være spikrake vegger. Men innser nå at det kanskje ikke blir bra i det hele tatt. Er det bedre å sette lekter og stake ut det som er overlegent best?

I så fall får det bli slik. Tenkte at det blir ekstrajobb, men det er det kanskje verdt?

• Mur med påført grunningsbruk, grill/- peisstruktur synlig, uferdig utseende. Veggseksjon grunnmodnet, ujevn tekstur. Murstein og trelistvindu.
  • Grå murvegg med ujevnt påført grunningsbruk og en ledning som henger ned langs siden, ved siden av et gulv av murstein med verktøy i forgrunnen.
  • Innvendig vegg med grov murpuss og en nymalt hvit peis med sjøhestdekor, uferdig tak og rå murstein benk.
  • Veggen er grunnbehandlet, klar til pussing med ujevn overflate. Til høyre er det en trebalkongdør med glassvinduer. Gulvet er flislagt.
  • Rom under renovering med synlige bjelker i taket, store vinduer, plante, og verktøy på et bord. Veggene har eksponert murverk.
Det blir helt klart smidigere med lekter. Da kan du jobbe med den store planken som legger på mer mørtel fortere.

Takk. Jepp, det må nok bli sånn.

Når det kommer til innerhjørner. Antar jeg at man får lage en vegg hele veien inn og deretter hopper man over neste og lager den som blir rett overfor i stedet. Eneste måten å få rette pene hjørner på, tenker jeg. Så man kan ikke gjøre et helt rom på samme dag?

Det finnes metall pussetråkk (avtrekkbana) som er ment å sitte igjen i bruket. Jeg pleier å bruke dem og det er veldig smidig.
Er du uvant kan det være lurt å begrense bredden til f.eks. 60 cm per bane...

anders07 anders07 skrev:
Det finnes metall pussemaler (avtrekksmal) som er ment å sitte igjen i bruket. Jeg pleier å bruke dem, og det er veldig praktisk.
Er du uvant kan det være lurt å begrense bredden til f.eks. 60 cm per mal...
Ok. Har du et tips på slike? Jeg har ikke sett slike.

anders07 anders07 skrev:
[lenke]

Typ såna...
Toppen. Virker jo bra å kunne la dem sitte. Men hvordan gjør man for å skjule dem……?
Man må jo utenpå littgrann.

Eller gjør man et lag ut til kanten og deretter gjør man et lag til over hele veggen?

De "smelter inn" når du går over dem med brettet eller glattebrettet.

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Da tror jeg at vi har en vinner her.

Takk for hjelpen. Og ytterhjørner setter man bord som man pusser mot antar jeg.

N
Hva hadde du tenkt å pusse med for bruk da?
På ytterhjørner setter du opp en rett 22*95 ytterpanel planke, forslagsvis.
Med 2 pusskroker i fugen, du kanskje må forbore med 6 mm bor.
Og ikke slå fast den for voldsomt.
I "tegelbänken" må du bore et større hull i planken,
for å ha kroken i midten på teglet og for justeringsmulighet i vater.
https://www.swedol.se/putshake-fyrkantig-1-565001-7400064443.html

N neo11 skrev:
Hva hadde du tenkt å pusse med for mørtel da?
På ytterhjørner setter du opp en rett 22*95 ytterpanel plank, forslagsvis.
Med 2 pussehaker i fugen, du kanskje må forbore med 6 mm bor.
Og ikke slå den fast for voldsomt.
I "tegelbänken" må du bore et større hull i planken,
for å ha haken i midten på teglet og for justeringsmuligheter i vater.
[lenke]
Toppen. Det var omtrent som jeg hadde tenkt. Dog hadde jeg glemt bort hakene som må være overlegen smidige å bruke.

Jeg har tenkt å bruke pussmørtel C fra Finja.

Har litt sprekker i veggene langs hjørnene. De kan meget godt være gamle og ha satt seg for lenge siden, men tenker at C er litt mer tilgivende om det mot formodning fortsatt rører litt på seg?

N
Ja, krokene er bra da man kan justere i vater/lodd etterpå, og lette å sette opp.
C mørtel er bra, du skal absolutt ikke bruke hardere mørtel.
Du kunne ha grunnet med c mørtel også, men det spiller ingen rolle nå.
Men du bør nok også kjøpe litt 1mm mørtel, for å reparere hull etter puskroker.
Og få sammen hjørner etter du har fjernet stokkene mm.
Da metallbanen ligger så overfladisk, hadde jeg også fjernet den, når det har blitt litt hardt.
Stocket og revet sammen det med 1mm mørtel. Skal du rive pusset er en kanitz i tre et godt valg.
Hva for farge skal du male med så da?

• Liker
Dr Benz
  • Laddar…
Hva er forskjellen på pussmørtel C med og uten KC?

Mur- og pussmørtel er vel grovere så det vil jeg ikke ha?

Hvorfor river man pussen?
Vil ha en typisk fasaderuhet på pussen.

Hvordan fjerner man metallbanene da de ser ut som et T. Det burde dra med seg altfor mye av pussen?

Claes Sörmland
Pussmørtel C er vanligvis en blanding av sand og en mindre del portlandsement som er blandet med kalksteinsmel. Kalksteinsmelet gjør at portlandsementen herder mer kontrollert enn om den ikke skulle vært med. Det gjør også mørtelen litt mer klebrig/smidig. Det herder ved at portlandsementen herder, og det går raskt.

Pussmørtel KC er en kalksementmørtel. Det er en blanding av sand, hydratkalk og portlandsement. Det er mer klebrig/smidig enn mørtelen ovenfor på grunn av det høye innholdet av hydratkalk. Det herder i to trinn, først herder portlandsementen, det går raskt, og deretter over et antall uker/måneder/år herder den hydrerede kalken gjennom karbonatisering.

• Liker
7ender
  • Laddar…
P
C-bruk er et KC-bruk.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.