sidekreftene vil dessuten fordeles over flere skruer, derfor bør disse være ganske moderate hvis de genereres av fottrafikk. Min gjetning er at det holder, men det er en stund siden jeg regnet på styrke.

SBH: jeg ble ikke mye klokere av det, nivell-skruen er større? Den holder bedre da?
Nivell-skruen er av nylon og karmhylsan metall, har det noen betydning?
Det siste henger jeg ikke med på?

Jeg har brukt regelvirke og kiler i par til gulv. C-c 300 mm. Med planlaser og målestang er det faktisk ganske lett å jobbe med. Oppå dette gulvspån og gummigulv. Jeg har 300-kg-maskiner på svinghjul på det gulvet, og det svikter ikke så det føles dårlig på noen måte.

SBH skrev:
sen finns ju det gamla sättet med kilar och mellomlegg.
Ja, hvorfor duger det ikke å shimse med litt masonittbiter? Hvorfor krangle til alt?

Derfor at masonit normalt er 3,2 mm. Det duger ikke alltid til gulv, spesielt ikke om man har tett avstand mellom bjelker og vil dekke med stivt gulvspån.

• Liker
johan_silver
  • Laddar…
trattalask
Liker forsøkene og ideene dine skarpt. Tenkte bare å si at hvis du skal ha 400 karmhylser, så burde du kunne få en bedre pris enn 3000kr. I alle fall hvis du unngår bauhaus og sånne steder.

L-E skrev:
En enda billigere løsning er å bruke gjengestang. Kapp opp i passe lengde gjør et T-spor i toppen med vinkelslipen. Gjengestang finnes i robustere dimensjoner slik at bøyning/sidekrefter ikke blir noe problem. Så gjorde jeg da jeg jevnet ut en uteplass av tre bygget på betongplater.
Tanken har slått meg, men jeg kom fram til at det ikke var verdt arbeidet for den lille besparelsen som dette til slutt ville gi.

L-E skrev:
sidekreftene vil dessuten fordeles over flere skruer, derfor bør disse være rett moderate om de genereres av gangtrafikk. Min gjetning er at det holder, det var dog en stund siden jeg regnet på holdfasthet.
Sidekreften er jeg faktisk ikke det minste bekymret for. I min test ovenfor holder et hylster minst 270 kg, og med skrusikret gulvspon oppå vil sidekrefter fordeles over mange, mange hylstre (kanskje til og med alle?).

nino skrev:
SBH: jeg ble ikke mye klokere av det, nivelleskruen er større? Den holder bedre da?
Nivelleskruen er av nylon og karmhylstren metall, har det noen betydning?
Det siste henger jeg ikke med på i det hele tatt?
En større skrue vil holde bedre (eller i dette tilfellet vil treverket holde bedre) da det er et større tverrsnitt på gjengene, og hvis jeg husker rett så er en skrueforbinding mellom to lignende materialer (tre og nylon for en Nivell-skrue) å foretrekke over en mellom to mer ulike (tre og sink for en karmhylster). Men fortsatt så tyder mine tester ovenfor på at en karmhylster står imot mange, mange hundre kilo før den (eller rettere sagt treverket) gir etter.

mattiasp skrev:
Derfor at masonitt normalt er 3,2 mm. Det duger ikke alltid til gulv, spesielt ikke om man har tett avstand mellom bjelker og vil dekke med stivt gulvspon.
Spot on.

Tobas skrev:
Liker dine forsøk og idéer sterkt. Tenkte bare å si at om du skal ha 400 karmhylstre så burde du kunne få en bedre pris enn 3000 kr. I hvert fall om du unngår bauhaus og slike steder.
3000 kr var hva jeg ga for 400 stk karmhylstre og matchende betongskrue. At jeg trengte 38 mm hylstre drev opp prisen litt.

Dette var da for Essve Indu-Prog; jeg kunne spart noen hundrelapper om jeg hadde kjøpt hylstre av et no-name merke og en annen skrue (typ Fischer FFS), men det føltes ikke verdt det. Adjufix var dyrere, kan legges til.

Det vil fungere perfekt som du har tenkt deg, en ren luksusvariant og lett å jobbe med, akkurat slik man vil ha det.

mattiasp skrev:
Derfor at masonite normalt er 3,2 mm. Det duger ikke alltid til gulv, spesielt ikke om man har tett avstand mellom bjelker og vil dekke med stiv gulvspon.
Jeg forstår ikke!
Masonitbitene skal jo være mellomlegg mellom betongplate og gulvbjelker.
Hva har bjelkeavstand og overflatebelegg for betydning?

KnockOnWood skrev:
Jeg forstår ikke! Masonittbitene skal jo være mellomlegg mellom betongplate og gulvregler. Hva har regelavstand og overflatesjikt for betydning?
Masonitt er 3,2 mm tykt, noe som gjør at gulvreglene kan få en høydeforskjell seg imellom på i verste fall så mye. Og hvis gulvreglene da ligger veldig tett (si CC 30) så kan det bli vanskelig eller rent umulig å skru fast gulvspon (som er veldig stivt) på dem. Det er i alle fall så jeg resonerte, rett meg om du tenkte annerledes mattiasp. :)

• Liker
mattiasp
  • Laddar…
Og et sidespørsmål når vi først er inne på emnet; noen som vet hva anbefalt maksbelastning på gulvspån ved si CC 60 og CC 30 er? Altså om vi forutsetter uendelig stive gulvbjelker. Jeg antar at det blir punktbelastningen midt mellom to bjelker som blir avgjørende da?

ensamresande skrev:
Masonit er 3,2 mm tykt, noe som gjør at gulvbjelkene kan få en høydeforskjell seg imellom på i verste fall så mye. Og om gulvbjelkene da ligger veldig tett (si CC 30) så kan det bli vanskelig eller rett og slett umulig å skru fast gulvspån (som er veldig stivt) på dem. Det er i alle fall så jeg resonnerte, rett meg hvis du tenkte annerledes mattiasp. :)
Ja, akkurat så, men den maksimale forskjellen blir da 1,6 mm. Hadde det vært 3,2 så kunne man jo komme nøyaktig rett... ...ja, du forstår.

Men kiler er jo trinnløse. Alle forstår at man jobber med kiler parvis, ikke sant? Så jeg slipper mase om det hver gang jeg snakker om kiler. Jeg liker kiler. Jeg har bygget en spesiell båndsagjigg for litt større kiler med målene 28 mm på den tykke siden og 280 mm lange. Bygget for spikerslag, men noen ganger lager jeg også trykkimpregnerte. Jeg kan lage et større antall hvis du vil ha. Ikke til en fotballbane, men rimelige mengder.

Sist redigert:
mattiasp skrev:
Ja, akkurat sånn, men maksimale forskjellen blir da 1,6 mm. Var det 3,2 så kan man jo komme helt riktig... ...ja, du skjønner.
Nja. ;) Hvis man har en viss målhøyde som man sikter mot, så havner man rimeligvis +/-1,6 mm fra denne, men i verste fall vil to nærliggende bjelker være på hver sin ekstrem i dette intervallet.

Og selv om man ikke er fullt så streng med den absolutte høyden, er det fortsatt en risiko for at bjelkene havner høyere og høyere (eller lavere og lavere) til man til slutt må gjøre et større hopp for å komme tilbake til riktig høyde.

mattiasp skrev:
Men kiler er jo trinnløse. Alle forstår at man jobber med kiler parvis, ikke sant? Så jeg slipper å mase om det hver gang jeg snakker om kiler. Jeg liker kiler. Jeg har bygd en spesiell båndsagjigg for litt større kiler med dimensjonene 28 mm på tykksiden og 280 mm lange. Bygget for spredt panel, men noen ganger lager jeg også trykkimpregnert. Jeg kan lage et større antall hvis du vil ha. Ikke til en fotballbane, men rimelige mengder.
Jo da, klart kiler skal brukes parvis. Kiler var alternativ 2 på listen, men da jeg manglet både båndsagjigg og båndsag hadde jeg ingen god måte å sage opp 800 stk kiler.

Jeg hadde også trengt å gå opp et par lengder på betongskruen da den trenger å rekke gjennom både bjelke og kiler og ned i gulvet, noe som også ville ha spist opp en del av kostnadsbesparelsen.

OK, 800 kiler tar meg nok noen timer å lage, med innkjøp, kapping og saging. I tillegg blir det så mye at det blir pallgods. Det hele ender med at det nok ikke blir så mye til kostnadsbesparelse.

Jeg har for øvrig montert et rammeverk av spredt panel i mitt kjøkken, med karmeskruer. Veldig smidig å få plant, vinkelrett og i lodd. Derimot stolte jeg ikke helt på karmeskruene, og forsterket etter innjustering med -du gjettet det... Kiler!

Et kjøkken under renovering med synlig trepanel og ledninger på veggene. Verktøy og materialer på en midlertidig arbeidsbenk ved vinduet.

• Liker
ensamresande
  • Laddar…
Mikael_L
Skummelt overarbeidet/overdimensjonert elektrisk opplegg der ..?
mattiasp skrev:
[bilde]

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.