Jeg planlegger å bruke en gjeng karmsylindere til et annet formål enn dør/vindu, og ble da nysgjerrig på hvor mye belastning en karmsylinder kan tenkes å tåle. Sharing is caring sies det jo, så i sann Care Bear-ånd deler jeg herved mitt eksperiment.

Mitt ikke helt vitenskapelige oppsett var som følgende:

1 stk Essve 38 mm karmsylinder
2 stk biter av vanlig 45x45 regel
"Et gjeng" med Irwin XP 600 tvinger

Jeg begynte med å bore et 14 mm hull midt på den ene reglen og skrudde inn karmsylinderen i dette hullet. For å simulere et mindre optimalt tilfelle valgte jeg å skru sylinderen hele veien inn i reglen og deretter skru den ut til passende avstand, dette for at den skal skjære gjenger hele veien inn i treet så å si. "Passende avstand" i dette tilfellet ble 15 mm, noe som betyr at sylinderen er skrudd inn 23 mm i reglen:

Karmhylse inspikret i trestykke med målebånd som viser dybde på 23 mm.

Deretter tok jeg den andre reglen, satte sammen alt med 2 stk tvinger og strammet en om gangen til det stoppet. Jeg hadde en følelse av at 2 stk tvinger ikke ville være nok, og ganske riktig stoppet tvingene før sylinderen slapp:

To trestykker klemt sammen med blå tvinger, viser eksperiment med karmhylse som er skruet i treet, gulv i bakgrunnen.

Men når jeg så tok en tredje tving midt over sylinderen, slapp sylinderen til sist og ble presset inn i reglen:

Tre blå tvinger klemmer en treplanke fast til en annen planke under et eksperiment med karmhylser, utført for å teste deres lastkapasitet.

Slik ble avtrykkene på den motstående reglen. Litt morsomt at man kan lese hva som står på selve sylinderen (jeg har snudd det siste bildet for at teksten i avtrykket skulle bli riktig vei):

En karmhylse har etterlatt et avtrykk i en treplanke, tydelig med spor av hylsen og rifter i treverket.

Avtrykk i tre etter karmhylse-eksperiment, med synlige tekstspor fra hylsen. Træet viser tegn på belastning, slitasje og gjenget skade.

Jeg sagde deretter i stykker reglen med hullet, og man kan tydelig se hvordan gjenget i treet er revet løs:

Delt trestykke med avrevne gjenger etter karmhylseeksperiment, viser hvor karmhylsen presset seg inn og etterlot avtrykk.

Sylinderen derimot klarte seg helt uskadet. Den til venstre er fra dette eksperimentet, den til høyre er helt ny:

To karmhylser, en brukt og en ny, står ved siden av hverandre for sammenligning.

Så hva ble resultatet av dette lille eksperimentet? Altså hvor mye belastning snakker vi om? Hvis man antar at markedsføringen av Irwin XP 600 er korrekt, så kan hver tving gi en kraft på "600 lbs", hvilket tilsvarer litt over 270 kg. Da jeg måtte ta i for alt jeg var verdt på 3 stk tvinger, vil jeg anse at den totale belastningen lå rundt 800 kg.

For å verifisere dette tok jeg til sist en ny regel og gjorde hele eksperimentet en gang til, men denne gangen måtte jeg bruke 4 stk tvinger før sylinderen slapp. Det krevdes dog ikke noen betydelig kraft på den 4. tvingen, hvilket da bekrefter at kraften som kreves er "ca. 3 stk Irwin XP 600".

Lang historie kort; en karmsylinder (skrudd inn 23 mm i en regel) tåler en last på ca. 800 kg hver!

• Liker
Mikael_L og 1 annen
  • Laddar…
Men det er vel ikke hylsen som klarer det uten regelen? Hvis du gjør det med annet virke/klassifisering/vekstform/art så vil du få en annen verdi?

• Liker
Jafson og 1 annen
  • Laddar…
K
Dessuten burde du teste å sette tvinget i midten fra begynnelsen, da hadde det sannsynligvis vært nok med en tvinge.

Men gøy at du deler eksperimentet ditt, selv om jeg ikke helt forstår hva du skal bruke det til..

Mikael_L
Alltid trivelig med empiriske tester i forumet. :thumbup:

Jeg skulle gjerne vite hva karmskruver tåler i "sidolast", typ at det skjæres av.

S
også et spørsmål om det er "samme" virke klasse i karmen

K
Jeg tror at det ville være vanskelig å gjennomføre en slik test hjemme. Som empirisk erfaring har vist, vil treverket sannsynligvis gi etter før karmskruen gjør det.

Skulle tro at treverket er av høyere klasse i karmen enn i de C14-reglene som er testet av TS

gusvo085 skrev:
Fast det er vel ikke hylsen som klarer det uten regeln? Om du gjør om det med annet virke/klassning/växtsätt/art så vil du få annet verdi?
Selvfølgelig. Hadde det vært for eksempel eik så hadde det trolig krevd det dobbelte før treet ga etter. Dette var mer ment som en mindre optimal situasjon, og det blir vel knapt mindre optimalt enn en uklassifisert Byggmax-regel...

Kallebo skrev:
Dessutom borde du testa att sätta tvingen i mitten från början, då hadde det formentlig räckt med en tving.
Prøvde faktisk dette andre gangen men det var ikke nok på lang vei; jeg trengte som sagt å gå til 4 tvinger den gangen.

Kallebo skrev:
Men artig at du deler med deg av ditt eksperiment, selv om jeg ikke helt forstår hva du skal bruke det til..
Kommer tilbake til dette når prosjektet er påbegynt. :)

Mikael_L skrev:
Jeg skulle gjerne vite hva karmskruer tåler i "sidolast", typ at det skjæres av.
Jeg prøvde følgende oppsett men en tving var ikke nok. Så minst 270 kg kort sagt:

To trestykker klemmes sammen med en Irwin Quick-Grip tvinge på grå bakgrunn.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
peternicklas
Mikael_L skrev:
Alltid hyggelig med empiriske tester i forumet. :thumbup:

Jeg skulle gjerne visst hva karmskruer tåler i "sidolast", typ at de skjæres av.
Finn ut tverrsnittsarealet på karmskruen samt hva bruddgrensen er for materialet i karmskruen. Arealet * bruddgrensen så har du kraften.

Mikael_L
Når jeg byttet den midlertidige byggerdøren, som har sittet midlertidig i bare ca 3 år, så oppdaget jeg at halvparten av karmeskruene rett og slett hadde gått av.
Fabrikat Biltema, om det kan være årsaken...

Det ble karmhylse til den nye døren istedenfor. ;)

• Liker
sune73
  • Laddar…
peternicklas skrev:
Finn ut tverrsnittsarealet på karmskruen samt hva bruddgrensen er for materialet i karmskruen. Arealet * bruddgrensen så har du kraften.
Men da er det jo ikke empiri!

peternicklas
Räknenisse skrev:
Men da er det jo ikke empiri!
Klart, regne for hånd er jo ikke like gøy som å teste i virkeligheten. Dog kanskje litt billigere!

Man hører jo om karmhylser som brukes til å rette opp f.eks. spiler i tak eller vegger. Antar at det burde gå til gulv også.

For normaltilfellet dvs en skjærkraft hadde det vært interessant å vite hvor mange gjenger som trenger å være i inngrep i f.eks. dørkarm (noen slags skamgrense (tommelregel) typ 15mm utstikk (23mm gjenge for denne karmhylse) føles vel ok, men hadde f.eks. 10mm gjenge fortsatt vært ok..

Morsomt eksperiment men det sier ingenting om hvor mye eller last/kraft karmhylsen tåler, du vet ingenting om din styrke/kraft som du har lagt på tvingene de to første "bunnede" trebitene og ved den tredje ga treverket opp, tvingene er fortsatt hele.
Jeg klarte å klemme i stykker en tvinge av samme fabrikat helt ny. Tror ikke for et sekund at jeg kan utvikle den kraften med en hånd. Men jeg fikk en ny tvinge i erstatning.

Sist redigert:
S
ensamresande skrev:
Selvfølgelig. Hadde det vært for eksempel eik så hadde det trolig krevd det dobbelte før treverket ga etter. Dette var mer ment som en mindre optimal situasjon, og det blir vel knapt mindre optimalt enn en uklassifisert Byggmax-regel...

Prøvde faktisk dette andre gangen, men det var ikke i nærheten av nok; jeg trengte som sagt å bruke 4 tvinger den gangen.

Kommer tilbake til dette når prosjektet er startet. :)

Jeg prøvde følgende oppsett, men en tvinge var ikke nok. Så minst 270 kg med andre ord:

[bilde]
dog har du fortsatt ikke samme virke som er i karmer

cecar33 skrev:
Morsomt eksperiment, men det sier ingenting om hvor mye eller last/kraft karmhylsen tåler, du vet ingenting om din styrke/kraft som du la på tvingene de to første "botnet" trebitene og ved den tredje ga treverket opp, tvingene er fortsatt hele.
Jeg klarte å klemme i stykker en tvinge av samme fabrikat helt ny men med angitt 800 kg. Tror ikke for et sekund at jeg kan utvikle den kraften med en hånd. Men jeg fikk en ny tvinge i erstatning.
De to første tvingene botnet ikke regelene; bildet viser når jeg ikke kunne presse dem sammen mer. Og at hver tvinge kan presse 270 kg tviler jeg ikke på basert på tidligere erfaringer. Men som sagt, det var ikke et helt vitenskapelig utført eksperiment. ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.