Jeg planlegger å mure baderomsveggene og har kjøkkenet på den andre siden av veggen. Fungerer det å få til en tilstrekkelig sterk innfesting av kjøkkenskap i en 75mm leca vegg eller eventuelt 100mm siporex vegg?

Hvordan gjør man det best i så fall?

Ja, man kan for eksempel bruke vanlig plugg + passende skrue. Bare vær nøye med å bore riktig for eksempel så fungerer det utmerket.

• Liker
Christian Malmberg
  • Laddar…
I
Nei for jøsse navn. Ingen plastplugg og skruer.

Du har to krefter som påvirker innfestingen. Dels en skjærkraft fra vekten, som virker parallelt med veggen. Dels et moment av vekten som virker halve skapdybden ut fra veggen og overgår til en utdragende kraft. Det er den siste som pleier å få skapene til å falle ned etter en stund. Gjør slik i stedet.

Kjøp hjemme M6-M8 gjenget stang + skiver + låsemuttere og litt sement (eller lettbetonglim).
Kapp stangen i biter. Lengden skal være = veggens tykkelse + bakstykket i skapets tykkelse + tykkelsen på den ribbe som sitter i skapets overkant som man normalt fester gjennom med skruer + ytterligere en centimeter for skive og låsemutter.
Bor 8-10 mm hull tvers gjennom veggen. Vær nøye med at de havner der de forborede hullene i ribben finnes i skapets overdel.
Rør til sement og vann til en seigflytende grøt.
Fyll hullene med sementgrøten (en papirlapp i bakkant hindrer at den ikke renner ut).
Dypp gjengetangbitene i grøten og stikk dem inn i hullene til bakkanten er nesten jevn med veggflaten.
La herde i tre døgn.
Heng opp skapene og trekk til med skive og låsemutter.

imported_Byggaren skrev:
Nei for jøsse navn. Ingen plastplugg og skruer.
Hos Essves tekniske support får man finfin hjelp og jeg ser faktisk ingen grunn til å ikke stole på disse karene.

Men men, vi får vel se.... skapene har hengt der i snart et år og skal vel snart falle ned da.... ;)

Det finnes spesielle plugger for lettbetongvegg, litt større enn vanlige og med vinger. Fungerer utmerket i de fleste tilfeller. Ellers kan man gjøre som byggherren foreslår, eventuelt med spesiell ankermasse i stedet for sementblandingen hvis man vil. Men jeg er enig med Mathias om at det bør fungere også med vanlige plugger, men man må være nøye med at hullene ikke blir for store når man borer dem. Eventuelt bruke en millimeter mindre borr enn man ville gjort i betong.

• Liker
BenkeO
  • Laddar…
jon_h skrev:
Eventuelt bruke et millimeter mindre bor enn man ville brukt i betong.
Min (sammenlignet begrensede erfaring) forteller meg at man skal passe seg for å bore for små hull i siporex/lättbetong. Blir hullet for lite så sprekker lättbetongen i stedet.

Ja, det jeg mener er snarere at hullet har en tendens til å bli litt større enn boret i porøse materialer, og at det kan trenges mindre stål for å få riktig størrelse på hullet. Men dette må man prøve, viser det seg at man må tvinge i pluggen for mye må man bore opp litt mer.

• Liker
Tomainen
  • Laddar…
Ok, takk. Få se hvordan jeg gjør det, men det føles jo litt mye arbeid med gjenget stang om det holder med plugg og skrue. Men våre kjøkkenskap har hatt tendenser til å bli veldig fulle av en eller annen grunn, så kanskje det er berettiget med den gjengete stangen allikevel...

...om du tenker å overfylle skapene, da sett inn fire plugger i stedet for to..... ;)

Jeg har satt opp både kjøkkenskap og en TV-stativ (for 24 kg) i lettbetongvegger hjemme.

Brukte plugg (plastplugg) og skrue. For kjøkkenet festet jeg først en 45x95 regel (pluss en i underkant som støtte) og skrudde deretter skapene i den.

Funker som en drøm - kjøkkenet har hengt siden 2003 uten tendens til å vingle noe sted - riktignok er ca. 50% festet i bærende betongvegg der, så det hjelper jo litt :)

Som jon_h sier, har borehull i lettbetong en tendens til å bli noe større enn i mindre porøse materialer, så har du en 5mm plugg kan man ofte bruke 4,5 eller 4 mm bor og slå inn pluggen deretter, så sitter den litt strammere.

Det går sikkert an å bruke stenger dyppet i betongklægg også - men det føles litt omstendelig.

Når det gjelder kreftene, er det egentlig bare en kraft rett ned (tyngdekraften), med mindre man klatrer og drar i skapene rett ut selvsagt, men det er vel relativt sjelden at man gjør det!?

Problemet er at man skaper et punkt skapene kan vri seg rundt - da får man en uttrekkende kraft i overkanten. Trikset er selvsagt å minimere denne ved å sette skapene rett, for eksempel ved å ha en regel både i overkanten og i underkanten som er like tykke.
Da vil den uttrekkende kraften bli minimal, og det eneste momentet man får (det som skaper den "uttrekkende kraften") er det som tilsvarer skapets tykkelse ganger vekten. Og jeg har i hvert fall aldri hatt problemer med at noen skap har hatt en tendens til å gi seg - det er mer friksjon enn man tror når man skrur inn en tykk skrue i pluggen - prøv å ta ut en sånn en gang. Brekkjern og en hel masse kraft kreves om den er riktig satt, og det gir ganske stort moment sammenlignet med et kjøkkenskap på 30 cm og en masse tallerkener, pluss at man selvfølgelig kan ha mer enn en skrue ;)

/K

"Når det gjelder kreftene så er det egentlig bare en kraft rett ned (gravitasjonen), om man ikke klatrer og drar i skapene rett ut selvfølgelig, men det er vel relativt sjelden man gjør det !?"

Stemmer ikke!
Det blir alltid en komposant rett ut fra veggen ved skapenes overside på grunn av momentet.

• Liker
Andreas Lundgren
  • Laddar…
I
klaskarlsson skrev:
... det er mer friksjon enn man tror når man drar inn en tykk skrue i pluggen - prøv å dra ut en sånn noen gang. Kofot og en haug med kraft kreves om den er riktig satt, og det gir ganske stort moment sammenlignet med et kjøkkenskap på 30 cm og en haug med tallerkener, pluss at man selvfølgelig kan ha flere enn en skrue ;)

/K

Problemet er ikke bare om pluggen er riktig satt eller ikke, men i hvilket materiale den sitter. Uansett mtrl. i pluggen (plast eller nylon) bygger teknikken på at pluggen ekspanderer for den innsatte skruen og skaper klemkraft/friksjon mot omkringliggende mtrl. Hvis da dette er lettbtg. som består av tynne og ganske porøse vegger rundt luftfylte celler, oppstår trykkraft på veggene mellom cellene ved ekspansjonen. Hvis den trykkraften blir for stor oppstår knusing i celleveggene mellom de luftfylte blærene og friksjonen blir da lik null.

I tillegg finnes det risiko for kalldragning i plasten for plastplugg (men ikke nylonplugg) om det er en plugg av mindre nøye kvalitetsfabrikat. Dvs. at skruen strekker ut plasten under belastning aksielt = uttrekkskraft. Og pluggen kan veldig godt sitte igjen i hullet når skruen er helt trukket ut. (Det er bl.a. av den grunnen plastplugg ikke skal brukes for oppsetting av undertak i rømningsvei, og det har i sin tur ingenting å gjøre med at folk skal ut av lokalet ved en nødsituasjon, men at brannpersonell m.fl. skal inn uten å risikere å få det i hodet.)

Ang. uttrekkskraften er det lett å regne ut hvor mye kraft som kreves for at det ikke skal bli skapras. Halve dybden på skapet er momentarmen. Den totale vekten av skap + det som skal finnes i det er tyngden. Multipliser momentarmen med tyngden. Sammenlign den så med en momentarm som er lengden fra underkant skap til innfestningspunktet. Dvs. divider det først ervervede resultatet med den siste lengden, og du får hvor mye kraft som trengs for at skapet ikke skal tippe ut av tyngden. Deretter tror jeg nok at du dropper plastpluggen til fordel for bedre innfestning :rolleyes:

anaitis skrev:
"Når det gjelder kreftene så er det egentlig bare en kraft rett ned (gravitasjonen), om man ikke klatrer og drar i skapene rett ut selvfølgelig, men det er vel relativt sjelden man gjør det !?"

Stemmer ikke!
Det blir alltid en komponent rett ut fra veggen ved skapenes overside på grunn av momentet.
Noe jeg også skrev lenger ned - men det momentet avhenger av skapdybden (vippemomentet) og kreften som vekten forårsaker på grunn av gravitasjonen :)

/K

imported_byggaren:
Det avhenger som sagt litt på kvalitet og skrue også.

Jeg har kjørt både med 8mm plugg + solide skruer, samt spikerplugg (6-8mm tykke med ca 6-8 cm lengde). Begge fungerer veldig bra i mine lettbetongvegger i alle fall, men vil man være sikker kan man selvsagt kjøre med gjengestang og betongslam, ville bare si at plugg/spikerplugg fungerer for meg i alle fall

/K

Angående henge kjøkken i lettbetong har jeg funnet en plugg som er uslåelig.
Jeg har tre mindre leiegårder bygget i Ytongsten i bærende vegger og Siporexplank i ikke-bærende skillevegger.
I samtlige kjøkken og andre kraftigere innfestinger bruker jeg en plugg fra Fischer som heter GB 8 gassbetongplugg. Den er utrolig bra og ser slik ut. http://www.fischersverige.se/befestigung/expert/GENERAL/fischerGB.pdf

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.