Bare jeg kan få tak i en bra tomt så skal jeg bygge meg et hus.

Men...
- Eksakt hvordan skal jeg bygge?

Har tegnet en bilde:
Tverrsnitt av en vegg med detaljer: teglfasade, vindu, betongfundamenter, plint, isolasjon, og gulv på krypkjeller. Rutenettmarkerer 1 dm-enheter.
...som skal forestille veggen i gjennomskjæring.

Det brune skal forestille stendere.
Det grå er betong.

- Kan jeg legge de lange stenderne på grunnmuren (venstre grå) og pilaren (høyre grå) som bildet viser?
Det er litt over 3 meters lengde det handler om.

- De må vel festes til grunnmuren og pilarene?

- Eksakt hvordan skal det hele se ut som ferdigbygd?

- Finnes det noe bilde et sted som viser?
- www....?
...ellers kan noen som vet tegne på mitt bilde og laste opp!

Tenker på isolasjon, fuktsperre i gulv, framfor alt: hvordan bygger man et gulv?
...med isolasjon, stendere, mm.?

Takknemlig for svar!

Om noen lurer:
Jeg har ikke tommelen-midt-i-hånden derimot begrenset erfaring av bygging, må bygge selv, -begrenset økonomi er årsaken.
Dere får unnskylde om jeg stiller noen dumme spørsmål!
 
Kom på en ting til:

Ventilasjon,
-Hvordan skal jeg gjøre med ventilasjonen?

...slik at grunnmuren ventileres, ingen problem, bare sette ventiler i den, men isolasjonen da?
-hvordan skal jeg gjøre ventileringen av den?
 
INGEN svar?
-ingen forslag?
-ingenting?
:(
Jaja...
Jeg forsker og tenker videre...
 
Jeg tror dine spørsmål er litt for generelle. "-Akkurat hvordan skal det hele se ut som ferdigbygd?" Dette spørsmålet er nok litt vanskelig å svare på, dermed ingen svar.

Når det gjelder isolasjon skal denne ikke ventileres, snarere tvert imot. Ta en skikkelig stund og les gjennom konstruksjonseksempler på www.traguiden.se. Der finnes det mye nyttig!
 
Takk for tipset!
Skal lese!

-Skal ikke isolasjon ventileres???
-Blir det ikke fukt-problemer i den da?

Kanskje jeg stiller for generelle spørsmål...

Vanskelig for en amatør som meg å vite.

Hadde økonomien vært bedre hadde jeg kunnet betale noen for å løse mine konstruksjonsproblemer.
Men så bra fikk man ikke ha det.

Finnes det noen eksempel på nettet hvordan det skal se ut ferdigbygget?
Har søkt, men finner ikke noe bra, bare noen nevneverdige bilder.

eksempel:
http://www.traguiden.se/upload/CAD-bild/grunder/3D-0304-G39-L.jpg

Dessuten vises bare trehus, jeg tenkte bygge av stein.

Jeg har jobbet med bildet i 1a innlegg:
Bygningsskisse av et hus med skråtak, inkludert detaljer som betongfundament, isolasjon, tegelfasade og plassering av bjelker på betongplinter.

Tenkte legge bjelkene på betong-søyler og "hyllen" i ytre grunnen,
-gjør jeg noe galt hvis jeg gjør så?
-hvordan bør jeg gjøre i stedet?
 
Det er jo ikke overraskende at Träguiden bare har beskrivelser på trekonstruksjoner :rolleyes:

Vil huske at f.eks. Finja har mye info om steinhus, prøv på
http://www.finja.se/byggnader-p.57.1001

For øvrig er murhus ofte en trekonstruksjon hvor man bare har byttet ut ytterpanelet med en fasademur av murstein.

Et råd i all vennlighet i ditt videre "konstruksjonsarbeid":
Forsøk å holde deg til etablerte konstruksjonsløsninger.
Det finnes ofte gode grunner til at de er som de er.

F.eks. er det upassende å trekke ut gulvbjelkene under veggen.
Veggens regelverk plasseres "alltid" på en svill fordi det er best/enklest slik.
 
Jeg trodde jeg kom på en god idé om hvordan man skal bygge...

Noe i denne stilen:
Bygnings diagram viser gulvstruktur med treplater på tjærepapp, over isolasjon og betonggrunn. Viser tegelfasade og plintfundament.
...ville altså passe / bli bedre?

Måtte benytte anledningen til å spørre:

-på hvilken måte / hvordan / hvorfor -er min idé dårlig?

-kan reglene stå på "hyllen"?
..eller bør jeg ha en syll for veggreglene å stå på?
(liggende langs "hyllen" altså, ikke under gulvet)

Når man fester gulvreglene i veggreglene:
-blir ikke konstruksjonen svakere / mer tilbøyelig til at gulvet synker da?
...sammenlignet med min idé.
 
Sist redigert:
Ser ut sånn:
Seksjonsdiagram av en veggkonstruksjon med plass for vindu og dør, viser isolasjon og materialer som betong og tegl.
...fra siden.

-med plass til vindu og dør.

Forresten:
-hvordan gjør man med innerveggene?
-samme prinsipp?
-bygge dem på gulvet?
-hvordan gjøre?
 
Sist redigert:
KnockOnWood skrev:
Det er jo ikke overraskende at Träguiden bare har beskrivelser på trekonstruksjoner :rolleyes:

Vil minnes at f.eks. Finja har mye info om steinhus, prøv på
[lenke]

For øvrig er teglhus ofte en trehusstamme der man bare har byttet ut ytterpanelet med en skallmur av tegl.


Et råd i all vennlighet i ditt videre "konstruksjonsarbeid":
Forsøk å holde deg til etablerte konstruksjonsløsninger.
Det er ofte gode grunner til at de er som de er.

F.eks. er det upassende å dra ut gulvbjelkene under veggen.
Veggens reisverk settes "alltid" på en svill fordi det er best/enklest slik.

Jeg mangler både utdanning på husbygging og penger til å betale noen med -som er utdannet for å gjøre jobben for meg.

Dere får unnskylde og rette meg om jeg kommer med sprø ideer og tenker feil.

Har jobbet videre med bildet på reisverket:
Tegning av et husveggsnitt med vegg- og gulvregler, tre-fasade og betongfundament, inkludert isolasjon og tjer-papp-lag.
Hva synes dere om den konstruksjonen?
-bra / dårlig?
-noe som trenger å forbedres? -hva?
-noe feil? -hva? -hvordan skal det egentlig se ut?

--------------------------------------------------------

Hvordan skal man gjøre med innerveggene?
-kan man legge en list / halvliste på ytterveggens innside og bygge innerveggen på den?
-hvordan gjør man med fuktsperren?

Forslag 1 :
Plan for veggkonstruksjon med isolasjon, fuktsperre og gipsplater. Diagrammet viser posisjonen til reglene og isolasjonens tykkelse.

Forslag 2 :
Diagram av veggkonstruksjon med reglar, gipsplater, isolasjon og fukt-sperre vist i forskjellige farger på et rutenett. 1 rute = 1 dm.
-Hvilket er best?

Noen forslag for å forbedre / gjøre riktig?

Edit:
Ser at bildene ble dårlige, synes knapt hvordan jeg tenker.
Håper jeg kan lykkes bedre.
Prøver.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Benytt anledningen til å spørre:
-Hvilken type takstol er best / mest egnet?

Diagram av en takstol med vertikale og skråbjelker på rutet bakgrunn. Viser en enkel takkonstruksjon. Tegning av takstol med symmetrisk trekantdesign, loddrette og diagonale støtter, plassert på grafpapir bakgrunn.
-Den med loddrette eller den med skråstilte kortere bjelker?
...og hvorfor / på hvilken måte?
 
Sist redigert:
Et tips, som kanskje også kan oppfattes som slemt men ment i all godhet:

Se om det ikke finnes noe studieforbund som har noen kurs i bygging/snekring/konstruksjon eller lignende.

Å som total nybegynner begynne med sitt første prosjekt og direkte ha tanken at man skal bygge et hus kan ikke ende i annet enn katastrofe.

Det finnes omtrent åttemillioner-sjuhundretjueåttetusentrehundreogfjorten ting man må kunne/tenke på hvis man skal bygge et hus. Begynn med noe mindre, en hundehus kanskje, så lærer man noe underveis og om (når) det går til helvete så er det økonomiske tapet betydelig mindre.
 
Ja, nå er dere slemme, litt i hvert fall...

Ingenting galt med träguiden og Finja, men jo flere alternativer å velge blant / studere / lære av - desto bedre!

Jeg vet at det er masse å tenke på ved husbygging, prøver å finne ut av så mye som mulig, finne løsninger, få vite hva som er feil og hva som er riktig, på hvilke måter, o.s.v.

Kan nevne at jeg har en del erfaring innen håndverksarbeid, måle, sage, spikre, male + sånt som hører sommerhus og villa til.

Dette er et vanlig fenomen... Man prøver å samle fakta før et prosjekt - så man gjør alt riktig - lære av andres feil, men får mest "morsomme" svar...

Ikke for at jeg mangler humor / er den som tar til meg, men i hvert fall...

"kurs i bygging/snekring/konstruksjon"
- kan være noe!
- kostnad?
 
Bygg ikke krypkjeller - det er bare problemer. Lag en plate på mark i stedet.
 
M-E skrev:
Ja, nå er dere slemme, litt iallfall...

Ingenting feil med treveiledningen og Finja, men jo flere alternativer å velge blant / studere / lære av -desto bedre!

Jeg vet at det finnes masse å tenke på ved husbygging, forsøker å finne ut så mye som mulig, finne løsninger, få vite hva som er feil og hva som er riktig, på hvilke måter, o.s.v.

Kan nevne at jeg har en del erfaring med håndverksarbeid, måle, sage, spikre, male + slikt som hører sommerhus og villaer til.


Dette er et vanlig fenomen...
Man forsøker å samle fakta før et prosjekt -så man gjør alt riktig -lære av andres feil, men får mest "morsomme" svar...

Ikke for at jeg mangler humor / er den som føler meg truffet, man iallfall...

"kurs i bygninger/snekring/konstruksjon "
-kan være noe!
-kostnad?
Er du på alvor?
De konstruksjonseksempler som f.eks. treveiledningen gir er basert på erfaring av hva som fungerer.
Om ikke det duger for deg uten du skal begynne "å finne opp hjulet igjen" så skal du være glad for at du bare får noen få ""morsomme" svar".

Ta dine konstruksjonstegninger til bygningsrådet og til din kontrollansvarlige så skal du få se på "morsomme svar"!
 
Locke skrev:
Bygg ikke krypkjeller - det er bare problemer. Lag en plate på mark i stedet.
Plate-på-mark er vanskelig å - ikke om - men når - man må reparere å komme til det som skal repareres.
 
Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.