Bare jeg kan få tak i en bra tomt så skal jeg bygge meg et hus.
Men...
- Eksakt hvordan skal jeg bygge?
Har tegnet en bilde:
...som skal forestille veggen i gjennomskjæring.
Det brune skal forestille stendere.
Det grå er betong.
- Kan jeg legge de lange stenderne på grunnmuren (venstre grå) og pilaren (høyre grå) som bildet viser?
Det er litt over 3 meters lengde det handler om.
- De må vel festes til grunnmuren og pilarene?
- Eksakt hvordan skal det hele se ut som ferdigbygd?
- Finnes det noe bilde et sted som viser?
- www....?
...ellers kan noen som vet tegne på mitt bilde og laste opp!
Tenker på isolasjon, fuktsperre i gulv, framfor alt: hvordan bygger man et gulv?
...med isolasjon, stendere, mm.?
Takknemlig for svar!
Om noen lurer:
Jeg har ikke tommelen-midt-i-hånden derimot begrenset erfaring av bygging, må bygge selv, -begrenset økonomi er årsaken.
Dere får unnskylde om jeg stiller noen dumme spørsmål!
Jeg tror dine spørsmål er litt for generelle. "-Akkurat hvordan skal det hele se ut som ferdigbygd?" Dette spørsmålet er nok litt vanskelig å svare på, dermed ingen svar.
Når det gjelder isolasjon skal denne ikke ventileres, snarere tvert imot. Ta en skikkelig stund og les gjennom konstruksjonseksempler på www.traguiden.se. Der finnes det mye nyttig!
For øvrig er murhus ofte en trekonstruksjon hvor man bare har byttet ut ytterpanelet med en fasademur av murstein.
Et råd i all vennlighet i ditt videre "konstruksjonsarbeid":
Forsøk å holde deg til etablerte konstruksjonsløsninger.
Det finnes ofte gode grunner til at de er som de er.
F.eks. er det upassende å trekke ut gulvbjelkene under veggen.
Veggens regelverk plasseres "alltid" på en svill fordi det er best/enklest slik.
Det er jo ikke overraskende at Träguiden bare har beskrivelser på trekonstruksjoner
Vil minnes at f.eks. Finja har mye info om steinhus, prøv på
[lenke]
For øvrig er teglhus ofte en trehusstamme der man bare har byttet ut ytterpanelet med en skallmur av tegl.
Et råd i all vennlighet i ditt videre "konstruksjonsarbeid":
Forsøk å holde deg til etablerte konstruksjonsløsninger.
Det er ofte gode grunner til at de er som de er.
F.eks. er det upassende å dra ut gulvbjelkene under veggen.
Veggens reisverk settes "alltid" på en svill fordi det er best/enklest slik.
Jeg mangler både utdanning på husbygging og penger til å betale noen med -som er utdannet for å gjøre jobben for meg.
Dere får unnskylde og rette meg om jeg kommer med sprø ideer og tenker feil.
Har jobbet videre med bildet på reisverket:
Hva synes dere om den konstruksjonen?
-bra / dårlig?
-noe som trenger å forbedres? -hva?
-noe feil? -hva? -hvordan skal det egentlig se ut?
Hvordan skal man gjøre med innerveggene?
-kan man legge en list / halvliste på ytterveggens innside og bygge innerveggen på den?
-hvordan gjør man med fuktsperren?
Forslag 1 :
Forslag 2 :
-Hvilket er best?
Noen forslag for å forbedre / gjøre riktig?
Edit:
Ser at bildene ble dårlige, synes knapt hvordan jeg tenker.
Håper jeg kan lykkes bedre.
Prøver.
Et tips, som kanskje også kan oppfattes som slemt men ment i all godhet:
Se om det ikke finnes noe studieforbund som har noen kurs i bygging/snekring/konstruksjon eller lignende.
Å som total nybegynner begynne med sitt første prosjekt og direkte ha tanken at man skal bygge et hus kan ikke ende i annet enn katastrofe.
Det finnes omtrent åttemillioner-sjuhundretjueåttetusentrehundreogfjorten ting man må kunne/tenke på hvis man skal bygge et hus. Begynn med noe mindre, en hundehus kanskje, så lærer man noe underveis og om (når) det går til helvete så er det økonomiske tapet betydelig mindre.
Ingenting galt med träguiden og Finja, men jo flere alternativer å velge blant / studere / lære av - desto bedre!
Jeg vet at det er masse å tenke på ved husbygging, prøver å finne ut av så mye som mulig, finne løsninger, få vite hva som er feil og hva som er riktig, på hvilke måter, o.s.v.
Kan nevne at jeg har en del erfaring innen håndverksarbeid, måle, sage, spikre, male + sånt som hører sommerhus og villa til.
Dette er et vanlig fenomen... Man prøver å samle fakta før et prosjekt - så man gjør alt riktig - lære av andres feil, men får mest "morsomme" svar...
Ikke for at jeg mangler humor / er den som tar til meg, men i hvert fall...
"kurs i bygging/snekring/konstruksjon"
- kan være noe!
- kostnad?
Ingenting feil med treveiledningen og Finja, men jo flere alternativer å velge blant / studere / lære av -desto bedre!
Jeg vet at det finnes masse å tenke på ved husbygging, forsøker å finne ut så mye som mulig, finne løsninger, få vite hva som er feil og hva som er riktig, på hvilke måter, o.s.v.
Kan nevne at jeg har en del erfaring med håndverksarbeid, måle, sage, spikre, male + slikt som hører sommerhus og villaer til.
Dette er et vanlig fenomen...
Man forsøker å samle fakta før et prosjekt -så man gjør alt riktig -lære av andres feil, men får mest "morsomme" svar...
Ikke for at jeg mangler humor / er den som føler meg truffet, man iallfall...
"kurs i bygninger/snekring/konstruksjon "
-kan være noe!
-kostnad?
Er du på alvor?
De konstruksjonseksempler som f.eks. treveiledningen gir er basert på erfaring av hva som fungerer.
Om ikke det duger for deg uten du skal begynne "å finne opp hjulet igjen" så skal du være glad for at du bare får noen få ""morsomme" svar".
Ta dine konstruksjonstegninger til bygningsrådet og til din kontrollansvarlige så skal du få se på "morsomme svar"!