Hei,

Jeg har kjøpt en 40x20x1,8 cm furu planke som er limfoget fra Biltema. Min tanke er å sette konsoller lignende disse:

87-867_l_1.jpg

Disse festes med ekspansjonsskruer i gipsvegg, og så legges det en høyttaler som veier 10 KG på dette. Har man uflaks kan også katten finne på å hoppe opp på høyttaleren, så da blir det 20 KG.

Bør jeg se etter andre hyller eller vil dette fungere?

Jeg er mer fundersom over hvordan en expanderskruv i gipsvegg skal holde for 20 kg... :x

En M5 Molly klarer ca 40kg i vegg, og platen vil trolig holde, men jeg tviler på konsollen...

Akkurat, limtreplaten er ikke det svake leddet i den løsningen. Med så små konsoller får du en stor dragende kraft i ekspanderen, så jeg hadde vært mest bekymret for at den river hull i gipsen. Konsollen i seg selv vil sikkert holde.

Sist redigert:
Jeg har brukt ekspanderskruer tidligere i gips med suksess. Akkurat nå har jeg en 65" TV som henger på 4 ekspandere og 2 treskruer i samme vegg. Tidligere har jeg hatt følgende konsoller med lignende ekspandere (2 stk) med samme høyttalere.

Metallbrakett i L-form for montering på vegg med buet stag og fire skruehull for sikker festing.
http://www.clasohlson.com/se/Hyllkonsol-Habo/Pr314373001

Ifølge beskrivelsen på baksiden av pakken til konsollene skal de tåle 20 kg, og ettersom de sender med skruer og plugger skal det gjelde med akkurat denne skruen. En ekspander av den modellen jeg har skal tåle 30-40 kg i en hel gipsvegg; i dette tilfellet bruker jeg 2, så 60-80 kg, og jeg trenger maks 20 kg, så man skulle tro at den biten burde være trygg?

MEN selvsagt er jeg litt usikker nå når thomasx snakker om at ekspanderen faktisk vil trekkes ut og at det kan skade den 16 mm tykke gipsen jeg har.

Det svake punktet kunne helt klart være den laminert furuplanken, men det høres ut som at det skal være trygt, noe som er imponerende!

Hva har dere ellers av forslag til konsoller som lett tåler 20 kg?

Den konsollen er ikke noe bedre.
Det er avstanden fra øverste skrue til nederst på konsollen som avgjør hvor høy belastning det blir på ekspanderen.
Om man borer et nytt hull øverst i knekken på den første konsollen så blir det sterkere.

16 mm gips? Er det virkelig gammelt eller er det nybygd?

Protte

Et alternativ er å gjøre som jeg gjorde i kjelleren, sette opp doble konsoller, dvs. 4 stk, spørsmålet er bare om det virkelig gjør noen nytte når ekspanderne skal spres ut på kun 40 cm? Det blir ikke heller like stilrent, men det bør holde bedre?

Faller midten ned så vil TV-en gå tapt, og dette er en finere Plasma som ikke kan erstattes lenger hvis man ikke kaster ut store summer, så det er veldig viktig at midten sitter der den skal.

prototypen skrev:
Den konsollen er ikke en smule bedre.
Det er avstanden fra øverste skrue til nederst på konsollen som avgjør hvor høy belastning det blir på expanderen.
Om man borer et nytt hull øverst i knekken på den første konsollen så blir det sterkere.

16 mm gips? Er det virkelig gammelt eller er det nybygd?

Protte
Dessverre ser jeg ingen mulighet til å modifisere den første konsollen.

Huset er fra 70-tallet men veggen er satt opp mye senere, trolig under 2000-tallet. Enkelgips er hva jeg forstår 12-13 mm men denne er altså 16 mm, trolig må det regnes som enkelt gips for ellers må platene være virkelig tynne (8mm).

Kanskje bruke en høvlet malt planke eller plate regel til regel mellom konsollene og veggen, skru konsollen i et sterkere materiale så klarer de seg!

• Liker
findus42
  • Laddar…
snowjim skrev:
Dessverre ser jeg ingen mulighet til å modifisere den første konsollen.
).
Hvorfor skulle det ikke være mulig å bore et nytt hull "høyere opp" i den første "snygge" konsollen?

Med 170 mm modellen, 20 kg "utbredd last" får du en trekkraft på rundt 12-13 kg per ekspander, tverrkraften blir 10 kg.

Protte

prototypen skrev:
Hvorfor skulle det ikke gå an å bore et til hull "høyere opp" i den første "lekre" konsollen?

Med 170 mm modellen, 20 kg "utbredt last" får du en dragkraft på rundt 12-13 kg per ekspander, tverrkraften blir 10 kg.

Protte
Snakker du om denne:

87-867_l_1.jpg

I så fall vet jeg ikke hvor det hullet skulle være? Hullet sitter jo i midten og ovenfor finnes det bare en liten kappe som ikke kan tas av?

Med din beregning bør det være rolig med opptil 20 KG da en ekspander klarer i alle fall 30 KG?

Pagno skrev:
Kanskje bruke en høvlet malt planke eller plate regel til regel mellom konsollene og veggen, skru konsollen i et sterkere materiale så klarer de seg!
Du mener at man skal sette en høvlet malt planke på veggen, festet med ekspander og så montere konsollene i den? Det ville forsåvidt gjøre at man kan sette flere expanders langs planken, men det betyr også at høyttaleren kommer ytterligere 2-3 cm ut fra veggen.

Tror du virkelig ikke 2 eller evt. 4 expanders klarer å holde en center på plass når den sitter i gips som er 16mm?

Jeg hadde samme center i gips i leiligheten før med de andre konsollene jeg viste. Det satt da 2 ekspander i de øverste hullene og i de nederste satt det bare vanlige skruer dratt i gipsen, d.v.s ingen videre hjelp annet enn looks.

Om ikke annet bør vel 4 konsoller i stedet for 2 gjøre susen?

snowjim skrev:
Snakker du om denne:

[bild]

I så fall vet jeg ikke hvor det hullet skulle være? Hullet sitter jo i midten og ovenfor finnes bare en liten kåpe som ikke går å ta av?

Med din utregning så bør det være rolig med opp til 20 KG da en ekspander klarer i alle fall 30 KG?
De konsollene har jeg ikke sett, var tydeligvis et ødelagt bilde for meg, jeg har kommentert konsoll 2 fra claso

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.