Hei!
Har lest og lest om dette med plast i ytterveggene og er fortsatt ikke sikker, vet at det er mange som har spurt om dette!
Har et Hultsfredshus -64 med kjeller, overplanet har fiberelement som stamme som er i 95×30 seksjoner. Innsiden er kledd med vindsperre og fiberskiver, taket mot loftet har noen malt plate - bord - vindsperre - så loft med spann.
Har byttet panel på den ene langsiden og tilleggsisolert med en 45a - vindsperre - lekter og panel og nå skal jeg gjøre andre siden også (Gavlene er tegl).
1: Lønner det seg mye å isolere en 45a innvendig også? (har B i energideklarasjonen før jeg gjorde tilleggsisoleringen utendørs)
2: Om det lønner seg, trenger jeg å fjerne vindsperren i vegger og tak og plast i stedet?
Da vi kjøpte huset for 16 måneder siden, gjorde vi ved 2 rom som har yttervegger. Hadde ikke så mye kunnskap da og stresset for vi skulle få barn samtidig, så vi rev vindsperre og fiberskivene på veggene og satte plast - osb og gips. Plast og vindsperre i tak er ikke tett, plastet bare veggen uten teip mot tak, tenker at vindsperren i loftet sitter over hele huset.
Blir det store problemer i fremtiden??
Har byttet tak og satt 2 muggstoppere mellom hver takstol.
Er ny her, så unnskyld for min lange tekst, men vil formulere meg så bra som mulig.
Mvh Nille
Har lest og lest om dette med plast i ytterveggene og er fortsatt ikke sikker, vet at det er mange som har spurt om dette!
Har et Hultsfredshus -64 med kjeller, overplanet har fiberelement som stamme som er i 95×30 seksjoner. Innsiden er kledd med vindsperre og fiberskiver, taket mot loftet har noen malt plate - bord - vindsperre - så loft med spann.
Har byttet panel på den ene langsiden og tilleggsisolert med en 45a - vindsperre - lekter og panel og nå skal jeg gjøre andre siden også (Gavlene er tegl).
1: Lønner det seg mye å isolere en 45a innvendig også? (har B i energideklarasjonen før jeg gjorde tilleggsisoleringen utendørs)
2: Om det lønner seg, trenger jeg å fjerne vindsperren i vegger og tak og plast i stedet?
Da vi kjøpte huset for 16 måneder siden, gjorde vi ved 2 rom som har yttervegger. Hadde ikke så mye kunnskap da og stresset for vi skulle få barn samtidig, så vi rev vindsperre og fiberskivene på veggene og satte plast - osb og gips. Plast og vindsperre i tak er ikke tett, plastet bare veggen uten teip mot tak, tenker at vindsperren i loftet sitter over hele huset.
Blir det store problemer i fremtiden??
Har byttet tak og satt 2 muggstoppere mellom hver takstol.
Er ny her, så unnskyld for min lange tekst, men vil formulere meg så bra som mulig.
Mvh Nille
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Fiberelementene er vel 95x300 mm? Pappen på innsiden, er det en svart asfaltimpregnert papp? Gavlene er nok bare kledd med fasadestein på utsiden. Bak steinen finnes sikkert samme type fiberelement.
Ja 300 skal det være Det er litt svarte merker etter pappen så det kan stemme at det er noen asfalt historie.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg svarer litt generelt. Å gå fra 95 mm isolering til 185 mm lønner seg alltid i energibesparingstermer. Det forutsetter at du ikke har andre energityver som for eksempel utette vinduer (både mellom karm og vegg og mellom karm og båge). Innvendig tilleggsisolering reduserer gulvarealet, det bør man ha med i kalkylen.
Asfaltpappen på innsiden var datidens dampsperre. Den er ikke så damptett som plastfolie, kan vel rubriceres som dampbrems med dagens terminologi. Om asfaltpappen er hel synes jeg du skal la den sitte igjen selv om du tilleggsisolerer på innsiden. Hva du aldri får gjøre er å stenge inn materiale mellom to relativt damptette sjikt.
Asfaltpappen på innsiden var datidens dampsperre. Den er ikke så damptett som plastfolie, kan vel rubriceres som dampbrems med dagens terminologi. Om asfaltpappen er hel synes jeg du skal la den sitte igjen selv om du tilleggsisolerer på innsiden. Hva du aldri får gjøre er å stenge inn materiale mellom to relativt damptette sjikt.
J justusandersson skrev:Jeg svarer litt generelt. Å gå fra 95 mm isolasjon til 185 mm lønner seg alltid i energibesparingstermer. Det forutsetter at du ikke har andre energityver som f.eks. utette vinduer (både mellom karm og vegg og mellom karm og ramme). Innvendig tilleggsisolering spiser opp gulvarealet, det bør man ha med i kalkylen.
Asfaltpappen på innsiden var den tidens dampsperre. Den er ikke så damptett som plastfolie, kan vel rubriceres som dampbremse med dagens terminologi. Hvis asfaltpappen er hel, synes jeg du bør la den sitte igjen selv om du tilleggsisolerer på innsiden. Hva du aldri må gjøre er å stenge inn materialer mellom to relativt damptette sjikt.[/QUOTE
Jeg har 95 + 45 utvendig, tenkte om 45an innendørs gjør så mye at det er verdt å flytte element, el og forlenge fiber? Vinduene er gamle, men skal byttes ut, har bergvarme også så relativt lave driftskostnader
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med de forutsetningene ville jeg ikke gjort det. Det blir mye jobb og kostnader for lite effekt. Det finnes andre muligheter dessuten (vind + kjeller).
Om pappen ikke er hel bak fiberskivene, kan jeg bare rive den da og sette plast? Kommer ikke til å tette mellom vegg og tak uten å rive taket, om det ikke finnes andre alternativer? Er veldig takknemlig for svarene.J justusandersson skrev:
Jeg skal uansett ta vekk fiberplatene og sette osb og gips, men dropper nok 45-enN Nille86 skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Ødelagt papp bør du erstatte. Uten å ha vært på stedet ville jeg valgt ny papp, type AC 350 foran plast. Man kan ikke sammenligne de forutsetningene som du har med dem som gjelder for nybygde typehus i dag. Fiberskivene på innsiden har en viss isoleringsverdi sammenlignet med OSB og gips, men de er slitsomme på andre måter.
Skal se over gulvet og se hvor godt isolert det er, kommer til å drenere og isolere grunnmuren også så det vil bidra sitt ogsåJ justusandersson skrev:Ødelagt papp bør du erstatte. Uten å ha vært på stedet ville jeg valgt ny papp, type AC 350 fremfor plast. Man kan ikke sammenligne de forutsetningene du har med dem som gjelder for nybygde typehus i dag. Fiberskivene på innsiden har en viss isoleringsverdi sammenlignet med OSB og gips, men de er plagsomme på andre måter.
Klikk her for å svare