1.204 lest ·
5 svar
1k lest
5 svar
Hulltaking i fjellpanel - kabelbeskyttelse?
Hei,
Skal forberede for fiber. Skal bore hull gjennom liggende villmarkspanel og så vil fiberforeningen trekke inn fiber. Men hvordan setter de et kabelvern på liggende villmarkspanel? Kunne også bore et hull gjennom grunnen og så opp gjennom gulvet...
Skal forberede for fiber. Skal bore hull gjennom liggende villmarkspanel og så vil fiberforeningen trekke inn fiber. Men hvordan setter de et kabelvern på liggende villmarkspanel? Kunne også bore et hull gjennom grunnen og så opp gjennom gulvet...
Hei,G gnuttisch skrev:
Nei, jeg utfører boringen og setter VP-rør gjennom veggen. Det eneste installatøren gjør er å trekke inn kabelen og sette på en beskyttelseskabel + boks. Skulle kunne snakke med ham, men er litt sent ute, jeg tenkte å utføre hulltakingen i helgen og så kommer fiberen. I vår fiberforening får man gjøre det meste selv.
Dosa på utsiden er jo slitsomt fra et par perspektiver. Dog smidig hvis det skal gjøres vedlikehold på fiberen da du ikke trenger å være til stede. Risikoen er vel at fiberen "titter ut" og smetter på siden av kabelbeskyttelsen... jeg hadde forsøkt å forhandle bort boksen og tatt bort panelen slik at fiberen kan legges bak. Da trengs bare kabelbeskyttelse under panelen. Om det ikke var mulig hadde jeg prøvd å få fiberen i en form for rør heller enn vanlige U-formede kabelbeskyttelser. Om du har luft under panelen kan det jo være mulig å lirke inn ducten bak også, da kunne du klart deg med å bare ta bort litt av panelen... muligens kunne du til og med sage med en Fein Multimaster-lignende sag så bare en liten bit av en panelplanke fjernes, fiberen lirker seg inn og den samme monteres igjen, det blir som regel ganske tynne snitt med en slik sag.
Klikk her for å svare