Vi bygger nå to soverom i kjelleren (tidligere uinnredet), men siden de ligger i prinsippet helt under bakken finnes ingen mulighet for å sette vinduer i yttervegg. Ønsket er derfor å sette inn vinduer inn mot huset, i den bærende midtveggen, i stedet, for å få inn litt lys og redusere akvariefølelsen. Den veggen er murt av leca. Hva kreves ved hulltaking for ikke å risikere bæreevnen?

Det ville vært bra om du har en plantegning å vise så man ser hvor du tenkte å gjøre hulltaking.

Ellers er alt mulig, men det koster deretter. Mindre hulltakinger tror jeg det går an å gjøre uten å måtte forsterke, men ved kritiske hulltakinger, ofte større hulltakinger, så pleier man å frese spor på den ene siden av den bærende veggen og sette inn en U-bjelke. Deretter frese spor på den andre siden og sette inn neste U-bjelke, og så skru eller nagle sammen bjelkene. Når begge U-bjelkene er satt sammen ser det ut som en H-bjelke.

Når man bygger en ny kjellervegg med et større vindu kreves det at man avveksler åpningen samt at man armerer ekstra for avvekslingens støtte.

Hvordan dette skal oppnås for en eksisterende vegg kan en konstruktør opplyse om.

End skrev:
Det ville være bra om du har en planløsning å vise slik at man ser hvor du tenkte å gjøre hulltaking.

Ellers er alt mulig, men det koster deretter. Mindre hulltaking tror jeg det går å gjøre uten å måtte forsterke, men ved kritiske hulltakinger, ofte større hulltakinger, pleier man å frese spor på én side av den bærende veggen og sette dit en U-bjelke. Deretter frese spor på den andre siden og sette dit neste U-bjelke, og så skru eller nagle sammen bjelkene. Når begge U-bjelkene er satt sammen, ser det ut som en H-bjelke.
Tok en stund før jeg fikk tak i den digitale planløsningen. De gule sirklene markerer på et grovt omtrent hvor vinduene kunne sitte. Gjerne runde, om det ikke gjør det hele vesentlig vanskeligere. What do you think?

• Plantegning av etasjen med gule sirkler som markerer foreslåtte plasseringer for runde vinduer, viser rom som allrom, hobbyrom og vaskerom.
Jeg tolker det som sekundært bæresystem da veggene i midten er tynnere enn ytterveggene. Hvis det nå er en korrekt tegning, og hvis de gule ringene tilsvarer størrelsen på åpningen, så tror jeg ikke det skal være noen problemer med å legge til åpninger der. Runde åpninger er selvfølgelig vanskeligere enn firkantede, men med en tigersag og riktig blad skal det gå bra, for eksempel Lenox Demolition. Det tar imidlertid litt tid. Hadde det vært firkantede hjørner, så ville en større vinkelsliper vært bedre.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.