Jeg har en villa i tegl, reisverk i lettbetong og med plass-støpte etasjeskillere mellom første etasje og loft (og kjeller). Taket er en trekonstruksjon med rupanel og eternitt utenpå, som deretter er dekket med plater. Vi vil nå lage et hull for en loftstrapp (luke i taket) og ordne noen områder på loftet for å kunne lagre ting der. Å bare legge litt spont virke som gulv fungerer helt greit, bedre overflate enn det trengs ikke. Jeg vil samtidig bytte isolasjonsmateriale fra det nåværende til noe som er litt mindre brennbart enn sagflis... I dag er det slik på gulvet på loftet: etasjeskiller i støpt betong, deretter sagflis (~10-15 cm), oppå det plastduk og så tilleggsisolasjonen som er lagt på i etterkant (gjetter jeg), som består av steinullsmatter (5 cm i nåværende stand). Jeg kan tenke meg å isolere mer, men det må ikke føre til fuktproblemer på loftet. En professor i byggeteknikk advarte meg mot å bare isolere mer uten å se på helheten, fordi det kan gi fukt på innertaket i tre ved visse værforhold om man ikke gjør alt riktig.

Jeg vil beholde takhøyden i midtgangen, så der kan jeg ofre litt isolasjon og ta litt bra celleplast som kanskje selges billig nå... På sidene der man normalt sett ikke går (og dermed kan ofre litt takhøyde) tenker jeg å isolere litt bedre enn nå, kanskje med unntak av ytterst der det er vanskelig å komme til. Jeg tenker ikke å isolere om hele loftet, men midtgangen blir gjort om i sin helhet og så kanskje 1/3 av husets lengde (dvs. ~5 meter) på hver side.

På lagringsområdet tenker jeg å bygge slik:

Tregulv, høvlet spont virke (billige alternativer?)
Mineralull 12 cm for å stemme med ny 120 mm bjelke (trengs det mer?)
Plastduk (dampsperre/tetningssjikt)
Betongplate

Jeg må også regle opp fordi det bare finnes en eneste langsgående bjelke på loftet (jeg trodde det skulle være bjelker langs hver takstol, men nei) så jeg kan der bestemme høyden på isoleringen.

Hvordan gjør jeg med isolasjon og tetningssjikt på områdene der jeg legger gulv? En yttervegg skal normalt sett ha tetningssjikt mot innsiden av huset og deretter isolasjon utover. Her kan jeg som best legge tetningssjikt (plastduk) mellom betongen og mineralullen (som jeg gjetter er det beste valget). Lar betongen gjennom noen større mengder fukt, så det er verdt å legge på plastduk? Blir det "feil" om jeg legger plastduk mellom betong og mineralull?

Vi har ingen loftstrapp i dag, men har tenkt å la et firma skjære opp for en slik med mål 700x1400 eller 860x1300 mm:

https://www.stegfabriken.se/p/fakro-lwf-bd45-lofttrappe/?tax_display=2?tax_display=2

Hallen som hullet skal skjæres opp i er 470 x 290 cm, og hullet skjæres opp langsgående i rommet med en kortside nær en kortside av rommet. Kortsiden på det rommet er en bærende vegg i støpt betong (17 cm tykk) og altså ikke lettbetong som de øvrige inner- og ytterveggene. Det kan vel ikke bli noen problemer med bæreevnen selv om vi skjærer opp et hull av den størrelsen i betongplaten? Det er godt med armering og platen er som sagt fra 1962, så den bør jo være av god kvalitet. Den er ganske tøff å bore i i alle fall (om enn ikke den verste jeg har prøvd meg på).

Ok, det ble et langt innlegg med masse spørsmål, men det er jo to ting som er viktige her, fuktproblemer som følge av omisoleringen og bæreevne for etasjeskilleren ved loftstrappens hull.

Noen som orker å lese og kommentere?

/Fredrik

Har du ingen seksjonstegning av huset som du kan legge opp? Det blir litt vanskelig ellers.

Trespånene er enten sagflis eller kutterflis. Uansett hvilket, er det ganske bra materiale om man har plass til dem. Jeg synes ikke det er helt vellykket at det finnes en plastfolie mellom flisene og den nyere isolasjonen. Hovedregelen er, om man overhodet trenger den, å legge plasten så nær den varme siden som det går.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.