Jeg bor i en eierleilighet fra 1945 hvor en ca 30 cm tykk bærende betongvegg skiller 2 rom, og jeg kunne tenke meg å sette inn en dør i denne veggen.

Foreningen godkjenner inngrep i bærende vegger forutsatt at man får en konstruktør til å godkjenne alt først, men før jeg gjør det hadde det vært greit å få en idé om hva det kan koste å få en betongskjæringsfirma til å gjøre selve jobben?

Så om noen har gjort lignende arbeid eller jobber innen bransjen, ville jeg vært veldig takknemlig for eventuell informasjon eller rådgivning! :)

Jeg kikket på det tidligere i en brl jeg bodde i da. Da var det ca. 20 cm tykk vegg. Konstruktøren som var og tittet tok litt over tusenlappen har jeg for meg og jeg fikk godkjent å ta hull uten ny bærende konstruksjon (stålbjelke).
Problemet var så å finne hulltagningsfirma. De var veldig dyre men største problemet så var at de ikke kunne garantere at vann ikke rant ut og inn under gulvet som da var nylagt.
Jeg fikk et tilbud på rundt 10.000 kr tror jeg men da inngikk ikke bortfrakting av betong og som sagt så kunne de ikke garantere at det ikke ble vannskade så jeg gjorde aldri noe nytt hull...

Jeg måtte punge ut med 5000 kr for ca tre timers jobb (en mann), og da var det ca 35 cm yttervegg med hulltegl+lettbetong altså mye mykere enn din vegg. Da var det vindu --> dør, altså ganske enkelt. Jeg tror det ville kostet deg minst 10 tkr.

anders07 skrev:
Jeg kikket på det tidligere i en brl jeg bodde i da. Da var det ca. 20 cm tykk vegg. Konstruktøren som var og så tok litt over tusenlappen har jeg for meg og jeg fikk godkjent å lage hull uten ny bærende konstruksjon (stålbjelke). Problemet var så å finne hulltagningsfirma. De var veldig dyre men største problemet var at de ikke kunne garantere at vann ikke rant ut og inn under gulvet som da var nylagt. Jeg fikk noen tilbud på rundt 10.000 kr tror jeg men da inngikk ikke bortfraktning av betong og som sagt så kunne de ikke garantere at det ikke ble vannskade så jeg gjorde aldri noe nytt hull...
Det er vel en smaksak kanskje, men 10 000 kr synes ikke jeg høres ganske billig ut. Når var dette omtrent?

Eventuelt vannsøl på gulvet er ikke et problem her, da det akkurat nå ligger en plastmatte som skal byttes ut etterpå. :)

sulfobus skrev:
Jeg måtte punge ut med 5000 kr for ca tre timers jobb (en mann), og da var det ca 35 cm yttervegg med hulltegl+lettbetong dvs mye mykere enn din vegg. Da var det vindu --> dør, dvs ganske enkelt. Jeg tror det ville koste deg minst 10 tkr.
Hadde det vært hulltegl+lettbetong så hadde jeg nok forsøkt meg på dette selv, men med "ekte" betong blir det plutselig mye vanskeligere. :(

Jeg ville gjette på rundt 20 tkr. Det kreves en skikkelig kling for 30 cm btg.

Sen å frakte bort betongen er jo et antall tusenlapper, de veier jo ganske mye selv om man deler dem opp.

Total vekt bør være ca. 1,6 tonn. 8 biter blir 200kg hver. Håper du har heis :)

Slitasje koster like mye uansett diameter på klinga. Riktig pris er ca 12000kr. Du må kanskje regne med et lite påslag for å bore hjørnene. 3-4 hull per hjørne.

12000 Inkl moms og borttransport? Høres ut som et kupp. Legg opp firmanavnet!

For å gi en liten oppdatering på dette; jeg måtte nylig lage et hull i veggen jeg snakker om ovenfor. Så jeg tar fram den store borhammeren (betongvegg som sagt), men overraskelsen lot ikke vente på seg da boret gikk inn i veggen som om den var av smør. Jeg drar da ut boret og ut kommer et rødt pulver; veggen er ikke av betong men av TEGL!

Foreningen hadde tidligere sagt at disse veggene var av betong, men når jeg tar fram og finleser plantegningene så er den så klart av tegl. Jeg hadde ikke tenkt på å dobbeltsjekke dette før, men hadde antatt at det foreningen sa stemte, men nå når det er tegl i stedet for betong så sier jeg bare; FANTASTISK!

Kanon!

Jeg håper at du tar med en konstruktør iallfall før du lager hullet, så de kan gjøre vurderingen om du trenger å støtte det opp på noen måte, eller om du bare kan åpne opp.

Farlig å leke med bærende vegger om man ikke har full kontroll selv!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.