Jeg trenger å sage et ventilasjonshull (125 mm) i en eternittfasade.
Denne delen av fasaden ligger inne i et innglasset uterom (som dessuten har et gammelt "gress-lignende" teppe på gulvet).
Hvordan går man frem?
Å beskytte meg selv er ikke noe problem. Jeg har maske med partikkelfilter og heldekkende drakt.
Men jeg vil unngå å få en masse asbest som flyr rundt i uterommet.
Noen som har noen gode tips?
Denne delen av fasaden ligger inne i et innglasset uterom (som dessuten har et gammelt "gress-lignende" teppe på gulvet).
Hvordan går man frem?
Å beskytte meg selv er ikke noe problem. Jeg har maske med partikkelfilter og heldekkende drakt.
Men jeg vil unngå å få en masse asbest som flyr rundt i uterommet.
Noen som har noen gode tips?
Selv er ikke jeg hysterisk når det gjelder eternit, men jeg ville nok likevel vurdere å fjerne en hel plate forsiktig og tette det for store hullet med noe annet. Ellers er det vel å vanne og vanne igjen så det ikke støver når man sager i den som gjelder.
for å begrense støvdannelse kan du be noen stå ved siden av med støvsuger mens du borer. Dekk til "gressplen" nærmest arbeidsplassen så støvet ikke faller i den - med fuktige aviser som kastes etterpå:-/. Tror ikke det trengs mer for et hull i veggen
. Asbest er ikke giftig som feks arsenikk og kun langvarig innånding av støvet (i mange timer hver dag) kan skade lungene.
Jeg er ingen asbestekspert men bare en med sunn fornuft (håper jeg
)
Håper andre kan tilføye mer info og råd som er bedre
Lykke til!
gaia
Jeg er ingen asbestekspert men bare en med sunn fornuft (håper jeg
Håper andre kan tilføye mer info og råd som er bedre
Lykke til!
gaia
Takk for tipsene.
Jeg glemte å fortelle at platene er 1200x2400, så å bytte en hel plate blir ganske kronglete.
Når det gjelder støvsuging; fester løst flygende asbestfibre seg i støvsugerposen eller er det risiko for at de blåses rett igjennom?
Jeg glemte å fortelle at platene er 1200x2400, så å bytte en hel plate blir ganske kronglete.
Når det gjelder støvsuging; fester løst flygende asbestfibre seg i støvsugerposen eller er det risiko for at de blåses rett igjennom?
Fordi asbestfibre er så små og tynne at de kan komme helt ned i lungeblærene, tror ikke jeg at en vanlig støvsuger kan holde fibrene i posen. Og den støvsugeren bør nok ikke brukes mer etterpå.
Kan du ikke fange støvet i noe klissete, som tykt tapetlim? Smør det på, og deretter bore i det. Og deretter tørke av med fuktige kluter, som kastes direkte.
Ellers er vanning bra, men det er kanskje ikke passende.
Kan du ikke fange støvet i noe klissete, som tykt tapetlim? Smør det på, og deretter bore i det. Og deretter tørke av med fuktige kluter, som kastes direkte.
Ellers er vanning bra, men det er kanskje ikke passende.
Nei, det der er ikke noe godt tips. Å bruke støvsugeren er det dårligste alternativet hvis man ikke har en spesialmodell med riktig filter i (slike kan leies). En vanlig støvsuger sprer bare fibrene tusen ganger verre.gaia skrev:for å begrense støv kan du be noen om å stå ved siden av med støvsuger mens du borer. Dekk "gressmatten" nærmest arbeidsplassen slik at støvet ikke faller i den - med fuktige aviser som kastes etterpå:-/. Tror ikke det trengs mer for et hull i veggen. Asbest er ikke giftig som for eksempel arsenikk, og bare langvarig innånding av støvet (i mange timer hver dag) kan skade lungene.
Jeg er ingen asbestekspert men bare en med sunn fornuft (håper jeg)
Håper andre kan legge til mer info og råd som er bedre.
Lykke til!
gaia
Noen forslag:
1. Demonter platen og sag utendørs.
2. Bor en fin hulsøm med langsom bor, bryt av bitene.
3. Sag som vanlig, men øs på med vanntåke.
Kanskje kan du plastre inn det hele med plast og tape og la akselen på hullsagen gå gjennom et lite hull i plasten. Det hele skulle bli som en kuvøselignende greie.
Man kan jo bruke to slanger på støvsugeren. Blås ut fibrene utendørs og bytt pose. La støvsugeren gå en stund før byttet. Skyll ut slangene.
Risikoen med asbest ved enkeltstående eksponeringer er ikke særlig stor, og korrelasjonen asbest/lungekreft/røyking er 80 %. Du får altså sjelden lungekreft av asbest hvis du ikke røyker.
Det er farligere å gå over gaten.
Risikoen med asbest ved enkeltstående eksponeringer er ikke særlig stor, og korrelasjonen asbest/lungekreft/røyking er 80 %. Du får altså sjelden lungekreft av asbest hvis du ikke røyker.
Det er farligere å gå over gaten.
ingenting å overreagere for, det her med enkelte arbeider i asbets. støvsugertipset er bra, samt våte aviser. hva jeg forstår av platens størrelse så bør den være 6-8 mm tykk og ingen problemer med å kjøre opp hullet med stikksagen. antar at den i tillegg er malt, noe som er et pluss ved arbeider.
Klikk her for å svare