Hei!

Jeg og min kone har flyttet inn i et hus fra 1947 og i spisestuen lå det et laminatgulv som skjulte et eldre massivt tregulv, noe vi oppdaget etter å ha skrudd løs terskellisten. Siden vi foretrakk det eldre tregulvet, gikk laminatgulvet ut gjennom vinduet. Når laminatgulvet var borte dukket et lite problem opp.

I et av rommets hjørner var det et rektangulært hull i tregulvet, som var lappet igjen med usponsede treplanker av annen bredde samt med synlige spikerhoder. Sannsynligvis var denne lappingen aldri ment å synes, men noe som ble gjort før leggingen av laminatgulvet tidlig på 1990-tallet, antageligvis. Kanskje var det tidligere et plassbygd skap eller lignende, derav denne løsningen. Uansett, av estetiske årsaker må dette fikses. Vi ønsker altså å legge et nytt gulv i dette “hullet”, som i størst mulig grad etterligner det eldre tregulvet før en kommende gulvsliping. Tregulvet har dimensjonene 28 x 62 mm (tykkelse og bredde).

Som nybakte huseiere er kunnskapen min om dette emnet veldig grunn, så jeg håper dere kan peke meg i riktig retning, selv om det leder til å ansette profesjonell hjelp av en snekker.

Jeg har tatt bilder av rommet for å tydeliggjøre det hele:

Slik ser tregulvet ut (beklager rotet):
Rom med gammelt tregulv, stol med stoff og verktøy på gulvet, inkludert vinkelmåler, hammer og planker. Ruller og tepper ved veggen.

Slik ser lappingen ut:
Et lyst tregulv med et rektangulært hull fylt med lysere treplanker ved siden av en treskjenk og verktøy på gulvet.

Slik ser feilen ut:
To typer tregulv med ulik farge og bredde, øverst mørkere, under lysere med synlige spikerhoder og fliser, som viser oppussingsbehov.

Slik er tregulvet lagt:
Rektangulært hull i gammelt tregulv, lappet med uspontede planker av ulik bredde, med synlige spikerhoder og treflis rundt åpningen.

Nå til mine spørsmål. Det overordnede spørsmålet er selvfølgelig: “Hva gjør jeg nå?” men noe mer oppdelt lurer jeg på:

1. Det opprinnelige tregulvet – er det furu eller gran (jeg gjetter på furu, men jeg var ingen stjerne i sløyden)?

2. Jeg finner ikke noe spontet furugulv i de aktuelle dimensjonene. Er det en idé å spesialbestille eller er det en dyr affære?

3. Ville ellers en løsning kunne være å bruke usponsede bord og skru fast disse med noen millimeters avstand, deretter måte hele gulvet (inkl. originalgulvet), for til slutt å slipe. Eventuelt legge en plate av noe slag under den nylagte delen.

Ja, litt sånn flakker tankene. Takknemlig for tips.

Viktor

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.