Jeg holder på og sager ut for spotlights i min underliggende dekkplate til overskapet.

Det går ganske tregt, og det første hullet tok en god stund å sage ut, og nå på det andre er det som om drillen holder på å brenne opp og ingenting skjer.

Skal man ha en spesiell hulltaker? Fungerer det ikke med en "vanlig" for tre?

/N

Pleier ikke å være noen problemer med en ordentlig hullsag, billige sett som denne pleier derimot ikke å være noen høydare.
Hullsagsett med flere blader stablet oppå hverandre, beregnet for boring i ulike materialer.

Bruk en boremaskin i stedet for en skrutrekker.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
har bare en skrumaskin å velge dessverre. Bare saget i gips med hullsagen tidligere og det går jo som smør, men ble en helt annen femmer nå. Kjøpte riktignok hullsagen på jula..så antar at det er som vanlig at man får det man betaler for.

Rød hullsag kjøpt på Jula, brukt for å sage i gips.

Det er nok ikke sagen som er problemet. Du trenger en ordentlig boremaskin med høyere dreiemoment/turtall/effekt. Eller en stikksag og en rundet rasp.

Mikael_L
Nyfniken skrev:
Det er nok ikke sagen som er problemet. Du trenger en riktig bormaskin med høyere dreiemoment/turtall/effekt. Eller en stikksag og en rundet rasp.
Gjerne lavgiret (lavturtall og sterk) eller to-giret med lavgiret.

Min skrujern har også ekstremt dårlig kraft med store hullsager. Men med den to-girede grønne bosch 230V-maskinen går det som smør.

Men ellers går det i alle fall bedre om du mater sakte og beskjedent samt "vobler rundt" litt med maskinen så hullet blir noe større. (hullets sider bremser ikke mot hullsagen så mye da)

Sist redigert:
får kanskje gjøre et forsøk med stikksagen og raspen da :) takk for tipset

Mikael_L skrev:
Gjerne lavgiret (lavturtall og sterk) eller totrinnsgiret med lavgir.

Min skrudrill har også ekstremt dårlig kraft med store hullsager. Men med den totrinnsgirede grønne bosch 230V-maskinen går det som smør.

Ellers går det i hvert fall bedre om du mater sakte og forsiktig samt "vobbler litt" med maskinen slik at hullet blir noe større. (hullsidene bremser ikke mot hullsagen så mye da)
bra tips det med!

troddde jo min Hilti drill var bra men dette e første gang jeg støter på problemer

ByggNiclas skrev:
bra tips det med! trodde ju min Hilti dragare var bra men detta e första gången som jag stöter på problem
Når man leser på forumet så kan man iblant få inntrykk av at det nesten er forbudt å eie en slagbormaskin fordi borhammeren er overlegen alt annet. Her er et utmerket eksempel der man har nytte av slagboren med avslått slag, tror du vinner mer på å kjøpe en billig boremaskin framfor å bruke skrudrageren. Typ http://www.clasohlson.com/se/Slagborrmaskin-Cotech/40-7964

En liten tanke bare; du har ikke tilfeldigvis lagt inn revers? :)

En tåpelig tanketil, den er ikke full av tidligere hull, eller at du har kjørt i spiker/skruer tidligere for en riktig sag fungerer utmerket til mange hull så lenge man ikke kjører i noe hardt materiale som sløver sagen. En skrudriller som er god til å dra grovere skruer klarer lett å kjøre gjennom en hylleplate eller lignende.

Dekkplatene er vel av MDF, blir skikkelig fint støv som gjerne klumper igjen tennene i hullsagen.
Borr, vinkler og roter hullsagen som Mikael_L skriver, ta den ut nå og da for å kanskje banke til den med knivskaftet for å få bort alt spon fra tennene på hullsagen. Fortsett videre.
Jeg har samme modell på hullsager, dog ikke JULA's og opplever at det klumper igjen ganske ofte i MDF.

Det ordnet seg. Men som foreslått ovenfor så må man justere litt på hullsagen og gjøre rent av og til siden mdf'n krøllet seg en del. Det er vel slik at med tiden merker man begrensningene i verktøyene sine og ser behov for nye.

Prøvde også håndoverfresen for første gang for å frese ut til el-installasjonen. Tenk at det kan være så fascinerende med nye ting.. :)

ByggNiclas skrev:
Det ordnet seg. Men som foreslått ovenfor så får man rykke litt på hullsagen og rengjøre iblant siden mdf'en korvet seg en del. Det er vel slik at med tiden så merker man begrensningene i verktøyene sine og ser behov for nye.

Prøvde også overhåndsfresen for første gang for å spore ut for eldragningen. Tenk at det kan være så fascinerende med nye ting.. :)
Tidligere brukte jeg også håndoverfresen for kablingen, men har nå innsett at to snitt med dykkesagen og skinne blir bredt spor nok for de fleste kabler - Raskere og smidigere! ;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.