Hei,

Har støtt på problemer hjemme med listing av tak etter renovering. Det er nemlig slik at jeg har takark som gir rare vinkler.

Listen jeg bruker er hulkillist 135GR 15x56

Dels så er det 135 grader fra slett vegg til tak. Så er det jo 90 grader i hjørnet. Men hvordan skal disse vinklene kunne møtes? (Innerhjørnet til venstre i bilde)

Innvendig hjørne med skrått tak og vindu, viser utfordrende vinkler for installasjon av lister.

Nå blir jeg usikker, men det burde vel bare være å dobbelt-gjære med gjæringssagen. Vinkle altså ned sagen 45 grader for å dekke det 90-graders hjørnet og vri samtidig sagen 67,5 grader for å fikse vinkelendringen på 135 grader. Da bør du jo få til rett vinkel i ett eneste kutt. Det vil nok kreve en del prøvestykker før man tenker helt riktig og kapper listen i riktig retning. Begynn først med en helt kvadratisk trebit for å se om vinkelen overhodet stemmer før du gir deg på hullkärlslisten som jo må vendes riktig vei i sagen for at det skal stemme.

Janus82 Janus82 skrev:
Nå blir jeg usikker, men det burde vel bare være å dobbel-å sage med gjæringssagen.
Vinkle altså ned sagen 45 grader for å dekke det 90-graders hjørnet og vri samtidig sagen 67,5 grader for å fikse vinkelendringen på 135 grader. Da bør du jo få til rett vinkel i ett eneste kutt. Det kommer nok til å kreve en del prøvestykker før man tenker helt riktig og sager listen riktig vei. Begynn først med en helt kvadratisk trebiten for å se om vinkelen i det hele tatt stemmer før du gir deg på hulkillisten som jo må vendes riktig vei i sagen for at det skal passe.
[

Takk for svar!
Jeg kan kun tilte sagbladet mot venstre og ikke mot høyre... Tenker du at man sager biten til høyre som vanlig 45 og så den venstre som 45 grader og samtidig 67,5 sidelengs?

T
En hulkillist er laget for å passe i en 90-graders (eller nesten 90-graders) hjørne, så den er vanskelig å passe inn mellom taket og veggen der du har en 135-graders vinkel. Jeg tror du får vanskelig for å få til det der uten å få store gliper mellom list/vegg og list/tak.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.