Har støtt på et problem jeg ikke klarer å løse selv.
Har brukt mange meter for å prøve å finne ut av det, men det går bare ikke.

Situasjon: taklist som går langs skråtak og skal passe sammen med en taklist som går vannrett.

Se bilde, og jeg setter pris på all hjelp jeg kan få.

• Hånd som holder på en taklist ved en sammenføyning mellom et skrått og et vannrett tak.
Oida...delikat problem som noen her sikkert kan løse:-)
To ideer..enten sett en hjørnekants-hva-det-nå-er du har i innerhjørnene som du fester på ytterhjørnet slik at du kan få til tilslutningene uten at det ser merkelig ut...
Alternativt kjøper du en list i cellplast med samme profil som listene dine...den kan du så vri/skru litt for å få sammen gjæringene, og så må du mykfuge/sparkle mellom veggen og den skrudde listen.
Blir tilstrekkelig bra til at ingen andre enn deg selv kommer til å se det;-) Satte opp cellplastlister i en gammel leilighet fra 40-tallet med alt uten rette vegger og tak...uten mulighet for å vri og bøye cellplastlistene hadde det aldri gått å få det pent.

Det der problemet hadde jeg selv for en stund siden. Gikk ut og prøvde meg frem, men det ble ikke riktig. La i listen i sagen på alle mulige rare måter og kompliserte bare til det:blushing:
Leste en eller annen beskrivelse her som jeg også klarte å mislykkes med:blushing:

For meg var løsningen å måle vinklene og stille inn sagen etter dem og så ble det riktig.
Formoder at den ene vinkelen er 90, så da blir det 45 på den ene akselen og den andre ser ut til å være rundt 20, så da blir det 10 på hellingen og deretter speilvendt på bit nummer to.
Tror det var så jeg gjorde og det fungerte.
Problemet er om du har en sag som bare kan helles til én side, men grunnprinsippet var uansett å måle vinklene og gå etter dem.
Jeg er absolutt ingen ekspert og kan ha feil for meg:S

Blir litt bekymret nå, skal det virkelig være så vanskelig?

Jeg har en nobex proman 110, burde ikke den funke til dette?

Har kikket på den der guiden tidligere.
Takk, men jeg ble ikke klokere. Hadde jeg ikke hatt hulkillist hadde det vært enklere. Som det føles nå, lurer jeg på om det engang er mulig..

Om jeg ser rett på bildet så er problemet at vinkelen mellom vegg og tak ikke er 90 grader, vinkelen er spiss, dvs mindre enn 90 grader.

Prøv med å legge inn en trekantslist i vinkelen mellom tak og vegg, på den måten får du 90 grader mellom tak og vegg bak listen.
Trekantslisten skal deretter skjules av din hulkillist.

Trekantslisten burde du kunne fremstille av en regel med hjelp av sideanlegg og en skråstilt sirkelsag.

Legger ved et bilde til for å tydeliggjøre. Da det kanskje ikke er selvsagt hva jeg mener i det første bildet.

Hvordan skal disse to hulkillistene møtes fint i en jevn og god overgang.

Som sagt allerede så HELLER den ene listen nedover (den til venstre) og den andre går vannrett.

• To lister i et hjørne, den venstre lutende nedover og den høyre horisontal, med hender som forsøker å justere for en jevn overgang.
Sist redigert:
  • Liker
AM86
  • Laddar…
Nå kommer en kjempetekst... Det er ikke enkelt å prøve å beskrive, og det er ikke helt ukomplisert å få til den gerningen, men det går med litt vilje. Til å begynne med så kommer ikke listene til å møte hverandre kant-i-kant i gerningen, men det spiller mindre rolle så lenge du kan male kanten.
Du kan altså få gerningen helt tett (list mot list), men kanten på den ene listen vil ikke følge kanten til den andre listen helt. Det fikser man ved å slipe bort det "som står ut", og gerningen blir helt tett. Om du tenker deg at det er to firkantede lister som skal geres sammen er det lettere å se at det ikke er mulig uten å etterjustere de plane flatene. Siden jeg ikke har noen bilder er det vanskelig å beskrive, men poenget er altså at listenes kortender skal slutte helt tett, selv om profilene ikke stemmer overens 100%. Når listene sitter på plass sliper man bort det som "står ut".

Gjør slik: Gera den horisontale listen (høyre i bildet) 45 grader. Rigge så sagen, enten med dobbeltvinkel, eller ved å støtte opp listen, slik at den sager 45 grader på den ene ledden og takets helling på den andre ledden. Begynn med korte testbiter til du får vinkelen helt riktig.

Nå er det kjedelige at hvis du ikke har en elektrisk sag så har du bare én sjanse. Det enkleste er å korte en grovkappet list 1/2 mm om gangen til det stemmer 100%. Sager man for hånd (Noex er vel en håndsag) har man bare én sjanse da det ikke går å kappe så lite, blir det feil må man ta en ny bit.

Målet er i alle fall at listenes kortender er 100% mot hverandre. Så sliper, skjærer, filer du bort det som ikke møter den andre listen og du har en kanongerning. Litt maling og alt er klart.

• Liker
Johan.Andersson.81 og 1 annen
  • Laddar…
De dyktige håndverkerne (ikke jeg) med god tid (ikke jeg) klarer å gjære listene med en liten høvel.

Jeg bruker en elektrisk gjærsag som det går an å stille i to vinkler. Så begynner jeg med noen små tynningsbiter av listene som jeg kapper til med nominelle mål.
Den første listen kan man spikre opp litt løst.
Etter det justerer man sagen én gjæringsvinkel om gangen, én grad om gangen. Jeg prøver den lille tynningsbiten mellom hvert sagkutt.
Siden dette er litt skjevt, kan det være nødvendig å iterere mellom de to listbitene noen ganger. Ikke glem å skrive ned saginnstillingen hver gang du bytter bit.

Jeg har oppdaget at det er fullt tilstrekkelig å bare variere sagen med 1 grad om gangen mellom hvert kutt.

• Liker
mindwarp
  • Laddar…
Larsa skrev:
Gjør slik: Ger den horisontale listen (høyre i bildet) 45 i grader. Rigge så sagen, enten med dobbelvinkel, eller ved å pallere opp listen, slik at den sager 45 grader på den ene ledden og takets helling på den andre ledden.
Må man ikke dobbelgere begge listene, som sblixten skrev? Det føles som om ellers skulle snittene i de begge listene bli forskjellige lengder og i så fall blir det jo ikke bare profilen som må slipes til men også over- og/eller underkanten vil ikke samsvare. Men hvis man dobbelgerer burde det i stedet bli slik at den horisontale listen må sitte litt "tiltet" for å passe mot den andre, litt mer oppreist om man sier det, og må høvles til på baksiden for å ligge godt an mot veggen. Som vanlig vanskelig å forklare hvordan man mener når det gjelder lister... håper noen forstår...

Prøv å legge opp en bit list mot taket som den skal sitte. Slipp ut listen litt mer enn listebredden. Tegn et svakt merke med en blyant utover den kanten som vender mot taket. Gjør det samme på den motsatte listen. Som du ser har du nå fått et skjæringspunkt i taket der de begge merkene møtes. Ved skjæringspunktet skal listenes overender møtes. Nå kan du legge opp listen mot taket igjen og tegne et merke på listen ved skjæringspunktet i taket og også ved ytterhjørnet på veggen. Test med en prøvbit til du treffer nøyaktig riktig.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.