Hei,

Enda en lur tråd om hulkillist og skråtak. Jeg har lett i forumet og nettet ellers uten å forstå hvordan jeg skal håndtere møtet med hulkillist fra tak til skråtak. Har vridd og vendt i alle retninger og vinkler, også først med tilpassningsbiter men får ikke til det. Er det mulig?

Mvh,
HP

• Hjørne med tak- og skråtakslister som ikke møtes jevnt, tydelig utfordring i å tilpasse hjørnet, synlige spiker hull på listene.
  • Grafisk tapet av et slott på en vegg med skråtak, stripete takpaneler i beige og hvitt møter veggen og danner en utfordring i listingen.
  • Hjørnet av et rom med hullkil-list mot skråtak og dekorativ tapet med tårnmotiv.
  • Hålkälslist plassert på arbeidsbukk med skråtak i bakgrunnen.
S
Du måler vinkelen mellom tak og skråtak. Deretter halverer du den vinkelen og stiller inn sagen.

• Liker
FreQa
  • Laddar…
Jeg hadde samme problem med skråtak og vegg. Et utyske for en uvan. Så tar du et par småbiter og prøver fram hva du skal ha for vinkel, da gikk det bra for meg.

Du måler vinkelen mellom tak og skråtak. Deretter halverer du den vinkelen og stiller inn sagen.

Allerede testet, ble som vedlagt bilde når de ble kuttet i 22,5 grader (skråtak 45 grader).

Kuttet «liggende». Blir heller ikke bra om de kuttes i «riktig vinkel».

• En hånd med hanske holder opp en hvit list mot et takhjørne, demonstrerer hvordan lista ikke passer nøyaktig i vinkel.
Venstre biten ser skapelig ut, og den høyre skal ha litt mer vinkel så toppen kryper inn til høyre. Har du en justerbar vinkelhake, tas vinkelen med den og halveres, så er det nøye fra hvilken side man sager. Bitene vendes tvers om og ligger med hulrommet mot innervinkelen på sagen. Samt være plane mot undersiden og baksiden på sagebordet, sokkelen skal hvile slik som den skal på plass. Vanskelig, har gjort feil mange ganger selv.

S
Du må legge dem i saga slik de skal sitte på veggen. Slik at "opp mot taket" blir opp og de står på høykant.

• Liker
Cruzze
  • Laddar…
Jeg synes det er enklere med en hjørnekloss, typ:
https://www.byggmax.se/innertakhörn-vit-p08695555

• Liker
JOBEno1 og 1 annen
  • Laddar…
Akkurat, det vanskelige er hvordan de skal stå i sagen og på hvilken side av bladet du vil kutte. Går jo an å forstå, men jeg begynte med å lage passbiter som i det hele tatt gikk sammen i en eller annen vinkel. Da vet du hvordan de skal ligge i sagen, så er det bare å begynne å lage testbiter.

Hvordan tenkte du med møtet mellom takpanelet og skråtaket? Hvis du har vanskeligheter med møtet mellom de to listene, blir det ikke enklere med ytterligere møte fra siden.

• Snitt av takpanel og skråtak med synlige lister i ulike vinkler som møtes, samt overganger mellom paneler som ikke helt passer sammen.
Ok, takk for forslagene. Synes jeg har testet på alle mulige måter uten at det blir bra, men skal prøve igjen.

D Daniel_M_ skrev:
Hvordan tenkte du med møtet takpanel og skråtak? Hvis du har problemer med møtet mellom de to listene, blir det ikke enklere med ytterligere møte fra siden.
Der blir det en list med en enklere vinkel å håndtere.

• Tresnitt av en list med en enkel skråvinkel, del av et bygge- eller renoveringsprosjekt.
Som @sinuslinus er inne på. Utgå fra ditt aller første bilde:
1. Mål vinkelen mellom tak og skråtak. Vi later som det er 135°.
2. Still inn kapp-/gjærsagen på (180-135)/2 = 22,5° til høyre altså typ kl 1 (egentlig kvart over).
3. Ta den venstre listen i ditt første bilde og still den slik at den delen som er mot den helt horisontale veggen hviler mot kapp-/gjærsagens bunnplate.
4. Sag av listens høyre del.
5. Vri kapp-/gjærsagen til 22,5° til den andre siden altså kvart på elleve.
6. Legg den høyre listen på samme måte med delen som skal ligge mot den horisontale veggen nedover i sagen.
7. Sag av listens venstre del.

Så det der med å kunne lage en hel list som er kappet i begge hjørnene kan man bare glemme. Det får bli to lister som man skjøter.

Edit: I innlegg #4 har du lagt den venstre listen feil vei i sagen.

Sist redigert:
  • Liker
FreQa og 1 annen
  • Laddar…
H HPLIND skrev:
Hei,

Enda en lur tråd om hulkillist og skråtak. Jeg har lett i forumet og nettet ellers uten å forstå hvordan jeg skal håndtere møtet med hulkillist fra tak til skråtak. Har vridd og vendt i alle retninger og vinkler, også først med tilpasningsbiter men får det ikke til. Er det mulig?

Mvh,
HP
Kan du vise hvordan du har plassert listen i sagen?
Samt hvilken retning du har vinklet sagen på.

Sett listen mellom tak og skråtak først.
Og....... ta en enkel list uten kruseduller.
Når du senere skal sette list mellom tak og vegg blir det mye lettere å tilpasse til den tidligere monterte listen.

Lykke til
/W

• Liker
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.