Kom nettopp på at hulkillisten som jeg har sløst tid på ikke danner en 90-graders vinkel på baksiden som denne:
Den varianten har jeg brukt tidligere og kan håndtere.
Men nå har jeg kommet ut for denne avarten i stedet:
Legg merke til at av baksidens to fassider kan bare én ligge tett inntil underlaget - den andre må stilles i vinkel.
Mine spørsmål er:
Er det mot veggen, som bildet ovenfor antyder, at man skal legge inntil? Og altså la taket få den skråstilte kanten?
Kaprer man på samme måte som vanlig hulkillist - altså stiller den i sagen/geringssagen på den måten den skal festes opp?
Jeg har den utakknemlige oppgaven å skjøte på en eksisterende hulkillist (som jeg ikke vil bryte bort siden den gjør kompliserte krumspring i den andre enden som å vike rett opp i et trappehull.) Skjøtingen med rette snitt langs en rett strekke gikk ok - men nå når jeg er i hjørnet, får jeg det ikke til å passe - den vanlige kapmetoden stemmer ikke (jeg stiller hulkillisten med den skråsiden som jeg vil legge inntil veggen nå tett inntil anlegget i geringssagen og kapper den første 45 grader mot venstre og den møtende biten 45 grader mot høyre.) Men det ble ikke riktig.
Hvordan i all verden gjør man det riktig? Må denne "kroppes" som det heter - altså skjæres til for å få den til å passe?
Og hvorfor finnes slik hulkillist parallelt med den med 90-graders bakside?
Der sa du noe - det hullhakelet er altså for skråtak!
Saken er den at det er slike som sitter oppe her allerede av en eller annen grunn - og det er ikke skråtak - så jeg har kjørt videre på de bitene som var igjen i plankehaugen i verkstedet. Men da blir det jo ikke lett å få sammen i hjørnene - de har lykkes med det tidligere her (jeg brøt bort og flyttet en vegg og skal nå opp med listene der jeg har brutt) men det virker jo som en forferdelig puslespill.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.