Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Er for vanlig villa med typ 600mm løsull
hva pleier man ha for mål her, noen takstolsfabrikanter kaller det takfotshøyde?
det er altså målet fra utside hammarband loddrett opp til overkanten på overarmen...
man pleier vel la løsullen være litt lavere her (den ligger vel mot den papp man har satt opp for å lufte på loftet..)
det gjelder dels en sakstakstol (27 graders takvinkel) og dels en pulttakstol (mindre enn 27 grader) 1 plans hus
Noen bilder finnes her:
http://www.forsgrenstimmerhus.se/UserFiles/PDF/Leveransbesk_LDB2008.pdf
http://www.faluhus.se/UserFiles/dokument/DG.pdf
På nest siste side i begge dokumentene
hva pleier man ha for mål her, noen takstolsfabrikanter kaller det takfotshøyde?
det er altså målet fra utside hammarband loddrett opp til overkanten på overarmen...
man pleier vel la løsullen være litt lavere her (den ligger vel mot den papp man har satt opp for å lufte på loftet..)
det gjelder dels en sakstakstol (27 graders takvinkel) og dels en pulttakstol (mindre enn 27 grader) 1 plans hus
Noen bilder finnes her:
http://www.forsgrenstimmerhus.se/UserFiles/PDF/Leveransbesk_LDB2008.pdf
http://www.faluhus.se/UserFiles/dokument/DG.pdf
På nest siste side i begge dokumentene
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 innlegg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5.586 innlegg
Spørsmålet sto i overskriften, altså når man skal bestille en takstol så pleier man å fortelle hvor høy man vil ha den akkurat ved hammarbandet (påvirker jo totalhøyden på takstolen og hvor høy veggen på huset blir.
gjør man den veldig lav der så blir det jo dårlig plass for isoleringen akkurat over hammarbandet og gjør man den veldig høy der så blir jo veggen og huset unødvendig høyt (særlig unødvendig på eneboliger med ett plan)
så mellom disse ytterpunktene så velger man vel noe derimellom, og da vel nesten alle har omkring 500mm løsull så lurer jeg på hva som er vanlig å velge for mål.
altså c målet på følgende bilder
http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_1.gif
http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_2.gif
http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_3.gif
gjør man den veldig lav der så blir det jo dårlig plass for isoleringen akkurat over hammarbandet og gjør man den veldig høy der så blir jo veggen og huset unødvendig høyt (særlig unødvendig på eneboliger med ett plan)
så mellom disse ytterpunktene så velger man vel noe derimellom, og da vel nesten alle har omkring 500mm løsull så lurer jeg på hva som er vanlig å velge for mål.
altså c målet på følgende bilder
http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_1.gif
http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_2.gif
http://www.takstolsfabriken.se/images/tass_3.gif
Ja OK.
Jeg vet ikke hva man pleier å velge.
Men at den høyden bør ligge på noe mellom ytterveggens isolasjonstykkelse og loftsbjelkelagets isolasjonstykkelse er vel ganske klart.
Om høyden c er lik veggens isolasjonstykkelse så betyr det i praksis at veggene "er litt høyere" og taket "litt mindre" isolasjonsmessig.
Jeg ville ikke overdrive dette, i hvert fall om huset har gulvvarme.
Jeg har nemlig teorien om at taket ikke trenger å være mer enn 10 % tykkere enn veggene. I alle fall når man har gulvvarme og temperaturskillingen ved gulvet respektive taket ikke lenger er så stor.
Jeg vet ikke hva man pleier å velge.
Men at den høyden bør ligge på noe mellom ytterveggens isolasjonstykkelse og loftsbjelkelagets isolasjonstykkelse er vel ganske klart.
Om høyden c er lik veggens isolasjonstykkelse så betyr det i praksis at veggene "er litt høyere" og taket "litt mindre" isolasjonsmessig.
Jeg ville ikke overdrive dette, i hvert fall om huset har gulvvarme.
Jeg har nemlig teorien om at taket ikke trenger å være mer enn 10 % tykkere enn veggene. I alle fall når man har gulvvarme og temperaturskillingen ved gulvet respektive taket ikke lenger er så stor.
Klikk her for å svare