Vurderer å plassere en LLVP over trappens første/andre trinn. Hva er den frie målingen der?
Resten av trappen opp har fri høyde.
 
Det finnes ingen regler for det. Du får bruke ditt sunne fornuft. Trappens bredde og LLVP:ens høyde over trinnene er kritiske. Jeg har selv plassert en LLVP på lignende måte i en anneksbygning for å få varme til begge etasjene. Litt knudrete, men det fungerer. Det er imidlertid en bred (ca 1150 mm inkl vangstykker) og ikke særlig bratt L-formet trapp.
 
Takk for svaret. Jeg innser at det første trinnet er kritisk. Får vel leie hjem en tometersmann for test.
 
Litt uklar over forutsetningene Yonna, det avhenger av planløsningen hva som er fornuftig plassering av en LLVP.

Eks: vi har en ganske åpen planløsning med en trapp ganske sentralt på husets langside ved siden av inngangsdøren i hallen, trappen har åpne trinn og er L-formet. Her ble det perfekt å sette LLVP i bjelkelagshøyde der trappen svinger halvveis opp, mot yttervegg slik at den blåser i prinsippet fritt skrått nedover gjennom trappens åpne trinn i varmemodus - varmluften sprer seg meget godt på denne måten i større delen av etasjeplanet og noe stiger oppover via trappehuset til overetasjen også.

Den store finessen kommer på sommeren med kjøledrift: her er det tilfeldigvis en knapp på denne gamle IVT Nordic Inverter (Sharp) som retter opp horisontalvingene en smule slik at den kalde luften kastes opp på overplanet der de fleste soverommene er, over trappens øverste trinn så å si. Så vi har hatt det ganske svalt og behagelig på overplanet kveld/natt, på dagtid kan man kjøre kulden gjennom de åpne trappetrinnene slik at det primært er etasjeplanet som kjøles. Alle LLVP har ikke denne finessen, men den passet perfekt akkurat her. En superstille takvifte på lav hastighet hjelper til å presse ut kulden inn i soverommene på øvre plan så det blir litt sirkulasjon.

Skulle ha tegnet en skisse, men man kan kanskje forstå på et vis hvordan en god plassering kan gi stor nytte og at innedelen kan plasseres slik at den ikke er i veien i en trapp.
 
Trappen er rett og ligger midt i huset. Trappehuset er åpent til mønet bortsett fra de to første trinnene. Ønsket er - hvis det er mulig - å bare få kjøling til overetasjen/soverommet om sommeren - og bare varme til underetasjen om vinteren. Det siste gjelder spesielt når jeg er bortreist om vinteren og den primære varmekilden er en liten pelletskamin i stuen som betjenes manuelt. Har ventet med løsningen i alle disse årene nettopp fordi jeg synes en LLVP er så utrolig stygg og ikke ønsker å estetisk ødelegge rommene.

Sommerdager som nå er det uutholdelig i overetasjen med 49 graders takvinkel mot sør og i tillegg med mørkt papptak (om det nå gjør vesentlig forskjell). Første etasje er veldig behagelig i sommervarmen siden huset er bygget med isoblokk.
Pelletskaminen varmer også opp overetasjen via trappen.

Altså trappehøyde og senere valg av LLVP.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.