Vi har bodd i hus siden des. En natt (når det ble 7 minusgrader) hørte vi et stort smell, hørtes ut som det kom ovenfra, et skikkelig "bang", liksom utbredt, deretter noen små lyder kanskje to ganger til på mer lokale steder men mye lavere lyd.

Nå i natt (minus 9 gr) hørtes det samme høye smell/lyd. Så også to tre mindre stykker. Lik natt i desember. Er dette normalt? Henger det sammen med at det blir flere minusgrader? (Bare skjedd da) Hva er det som høres så høyt egentlig? Taket, tre, ventilasjon? Og når bør man være “bekymret” egentlig? Vet ikke hvor høyt lyd som er normalt?

To-etasjes hus i tre + terrasse & balkong.

Normalt. Tre beveger seg i temperatur- og fuktforandringer. Huset mitt knaket og bar seg i natt også. Det har stått i 170 år hittil og sannsynligvis knaket hele tiden.

• Liker
Kardan79
  • Laddar…
K
Så er det.
Ikke noe å gjøre noe med.

Har 100kvm tregulv i tilknytning til huset. Også det kan smelle som pistolskudd. Pleier ikke å bli satt pris på av hunden. Særlig ikke om natten.

Edit - er det veldig store mengder snø på taket kan det muligens være grunn til å fundere over årsaken til lyden.

B Bombus pratorum skrev:
Normalt. Tre beveger seg i temperatur- og fuktforandringer. Huset mitt knaket og holdt på i natt også. Det har stått i 170 år så langt og sannsynligvis knaket hele tiden.
Ja, nettopp, siden akkurat den høye lyden bare har oppstått ved flere minusgrader har jeg ikke brydd meg så mye. Men ble litt fundersam i kveld allikevel på "hvor høyt" som er ok & når man bør sjekke det. Det høres bare en gang, ved begge tilfellene. Alt ser ok ut fra utsiden og også inni huset (det som er synlig). Så vet jeg ikke hvordan tak / gulv osv. ser ut eller noe som er påvirket.

K Kardan79 skrev:
Så er det.
Ikke noe å gjøre noe med.

Har 100kvm tredekke i tilknytning til huset. Også det kan smelle som pistollskudd. Pleier ikke å bli satt pris på av hunden. Særlig ikke om natten.

Edit - er det store mengder snø på taket kan det muligens være grunn til å fundere over årsaken til lyden.
Vi har veranda samt balkong med tredekke og glassrekkverk. Kan være det som lager lyder også. Opplever at lyden kommer høyt oppe, men kanskje er fra balkongen i andre etasje, usikker.

Ingen snø, bare frost & 9 minus i natt (som nå tines opp av solen). Skal tenke på det med snø, om det skulle skje i forbindelse med det, hva kan være "feil" da?

For mange år siden hadde vi stopp i et nedløpsrør og hele takrennen var full med vann, når det frøs om kvelden/natta så smalt det til skikkelig ordentlig ved flere anledninger.
Tenkte om det kommer ovenfra så kan det være det samme for dere...

P-plats P-plats skrev:
For mange år siden hadde vi stopp i et nedløpsrør og hele takrenna var full med vann, når det frøs til om kvelden/natten så smalt det til skikkelig ordentlig ved flere anledninger.
Tenkte om det kommer ovenfra så kan det være det samme for dere...
Okei! Takk for tips, kan ikke sjekke det på forsiden av huset (eller hvordan ser jeg det? Høyt oppe 🙂) men kan sjekke på altansiden, om jeg går ut på balkongen så bør jeg kunne se hvordan det ser ut på den siden iallfall!

• Liker
P-plats
  • Laddar…
Tomture61
Temperaturforskjellen i trestammen i et hus kan til tider være stor, så også fuktinnholdet. Tre krymper ved lave temperaturer, det som høres er spenninger i skjøter/forbindelser. På noen deler av trestammen hviler noen tonn, tak pleier f.eks. å være tunge.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.