12.843 lest ·
23 svar
13k lest
23 svar
Høy lager
I svigerforeldrenes gamle vedskjul. Klassisk på pilar med jordgulv. Oppbevar ballene på eu pall.
Det fungerer som oftest, men finnes det fukt i høyet så må vi jo plukke bort muggen.
Skal jeg nå bygge noe for formålet så vil jeg jo få det så bra som mulig fra starten.
Det fungerer som oftest, men finnes det fukt i høyet så må vi jo plukke bort muggen.
Skal jeg nå bygge noe for formålet så vil jeg jo få det så bra som mulig fra starten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Jeg mistenker at det eneste virkelig sikre er å bygge tett, med litt isolasjon, og kjøre en avfukter koblet til hygrometer så RH kan holdes under 70%.
Hestene er jo enormt følsomme for mugg har jeg forstått.
Og så slipper du rotter, mus og fugler.
Hvor mye strøm bruker en liten avfukter?
Den gir jo varme også.
Hvordan er det forresten med en sånn der luftsolvarmer som det annonseres om i annonsebladene?
http://www.solarventi.se/
Er det mest søppel?
Hestene er jo enormt følsomme for mugg har jeg forstått.
Og så slipper du rotter, mus og fugler.
Hvor mye strøm bruker en liten avfukter?
Den gir jo varme også.
Hvordan er det forresten med en sånn der luftsolvarmer som det annonseres om i annonsebladene?
http://www.solarventi.se/
Er det mest søppel?
Tror jeg også. Jeg har selv en slik klassisk vedbod, med grus i bunnen. Marken blir fuktig litt avhengig av årstid og vær. Jeg har lagt inn brukte/ødelagte lavpris-presenninger på marken der inne. Oppå presenningene er det tørt.ArneTW skrev:
Bortsett fra markfuktigheten så er en vedbod akkurat som en klassisk høyskule. Dekker dere høyet med halm (løshalm) så bør dere ikke ha noen problemer med mugg. (Under forutsetning av at høyet er tørt fra starten av.)
Det var noen som skrev at det kommer varme fra låvegården som på en eller annen måte tørker høyet hvis jeg oppfattet rett. Det er direkte uheldig fordi stalluft i en isolert låve alltid har høy RF. For å redusere risikoen for blant annet dette ventilerer man staller med undertrykkventilasjon.
Rådet er derfor å kjøpe tørt høy og oppbevare det som noen skrev under halm. Det glisne gulvet brukes ved tørking/lufting, men også for å redusere risikoen for fukt som eventuelt kommer gjennom skulegulvet. Man har også brukt salt for å forbedre lagringen. Risikoen med press. må være at man også stenger inn eventuell fukt i partiet med høy.
Rådet er derfor å kjøpe tørt høy og oppbevare det som noen skrev under halm. Det glisne gulvet brukes ved tørking/lufting, men også for å redusere risikoen for fukt som eventuelt kommer gjennom skulegulvet. Man har også brukt salt for å forbedre lagringen. Risikoen med press. må være at man også stenger inn eventuell fukt i partiet med høy.
Akkurat!
Men det viktigste bør være å kjøpe god kvalitet allerede fra starten. Be om full analyse på fôret du kjøper.
Alternativt kjøper du silofôr i små plastballer. Minst ti lag med plast siden det handler om lufttett lagring samt at lengre skarpe strå lett stikker hull i plasten.
Men det viktigste bør være å kjøpe god kvalitet allerede fra starten. Be om full analyse på fôret du kjøper.
Alternativt kjøper du silofôr i små plastballer. Minst ti lag med plast siden det handler om lufttett lagring samt at lengre skarpe strå lett stikker hull i plasten.
Klikk her for å svare